صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 02
کد خبر: ۳۸۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اکسیوس مدعی شد: گزینه اسرئیل برای پاسخ به ایران حمله به زیرساخت‌ها و ترور هدفمنداست

پایگاه خبری - تحلیلی اکسیوس ادعا کرده که موشک‌های ایران به مقر موساد شلیک شده، اما هیچ یک به داخل محوطه اصابت نکرده است.

رویداد۲۴| سایت خیری – تحلیلی اکسیوس در گزارشی به قلم باراک راوید، خبرنگار اسرائیلی می‌نویسد: مقامات اسرائیلی که به راه افتادن یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه را دور از ذهن نمی‌دانند، به ما می‌گویند که اسرائیل طی چند روز آینده به حمله موشکی گسترده روز سه شنبه ایران پاسخ خواهد داد و این پاسخ احتمالا می‌تواند تأسیسات تولید نفت در داخل ایران و دیگر سایت‌های استراتژیک این کشور را هدف قرار دهد.

اسرائیل و ایران هرگز به گشودن یک جبهه جدید و بسیار خطرناک‌تر در جنگی که خاورمیانه را فراگرفته است، نزدیک نبوده اند. ایران روز سه شنبه تهدید کرد که اگر اسرائیل به نزدیک به ۲۰۰ موشکی که روز سه شنبه شلیک کرد با قدرت پاسخ دهد، دوباره حمله خواهد کرد. اگر این اتفاق بیفتد، مقامات اسرائیلی می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز خواهد بود از جمله حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران.

یک مقام اسرائیلی گفت: ما یک علامت سوال بزرگ در مورد نحوه پاسخ ایرانی‌ها به یک حمله داریم، اما این احتمال را در نظر می‌گیریم که آن‌ها از دورترین گزینه‌ها هم استفاده خواهند کرد، پس ما هم آماده یک بازی کاملا متفاوت خواهیم بود.

بسیاری از مقامات اسرائیلی به تاسیسات نفتی ایران به عنوان یک هدف احتمالی اشاره می‌کنند، اما برخی می‌گویند ترور‌های هدفمند و از بین بردن سیستم‌های دفاع هوایی ایران نیز یکی از احتمالات قوی است. پاسخ اسرائیل می‌تواند شامل حملات هوایی از طریق جت‌های جنگنده و همچنین عملیات‌های مخفیانه مشابه عملیاتی باشد که دو ماه پیش اسماعیل هنیه رهبر حماس را در تهران ترور کرد.

کابینه امنیتی اسرائیل روز سه شنبه در یک پناهگاه دولتی زیرزمینی در نزدیکی بیت المقدس تشکیل جلسه داد. این نشست در حالی آغاز شد که اولین موج موشک‌های بالستیک ایران به سمت اسرائیل حرکت کرد.

بسیاری از موشک‌های ایران توسط سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل و آمریکا رهگیری شدند. آن‌هایی که رهگیری نشدند بیشتر مناطق باز نزدیک پایگاه نیروی هوایی در جنوب اسرائیل، مقر موساد و یک پایگاه اطلاعاتی نظامی در شمال تل آویو را هدف قرار دادند. یک مقام دفاعی اسرائیل به آکسیوس گفت که ده‌ها موشک ایرانی به مقر موساد شلیک شد، اما هیچ یک به داخل محوطه اصابت نکرد.

دو مقام اسرائیلی گفتند که جلسه کابینه پس از چند ساعت با تفاهم به پاسخ نظامی اسرائیل به پایان رسید، اما تصمیم روشنی در مورد اینکه این پاسخ چه خواهد بود گرفته نشد. یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت یکی از دلایلی که تصمیمی در جلسه کابینه گرفته نشد این بود که مقامات اسرائیلی می‌خواهند با دولت بایدن مشورت کنند.

منبع: جماران
نظرات شما