صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 06
کد خبر: ۳۸۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

با مشخصات سامانه پدافندی کوتاه برد حصارA+ ترکیه آشنا شوید

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های سامانه پدافندی برد کوتاه حصارA+ خواهیم پرداخت.

 

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: حصار A+، نسخه ارتقا یافته سامانه موشکی دفاع هوایی ارتفاع پایین حصار A است که توسط شرکت‌های دفاعی آسلسان و روکتسان برای نیرو‌های مسلح ترکیه ساخته شده است.

حصار A+ یک سامانه دفاع هوایی خودمختار کوتاه برد پیشرفته است که می‌تواند از دارایی‌های متحرک و ثابت از جمله نیرو‌ها و پایگاه‌های نظامی در برابر تهدیدات هوایی مانند هواپیما‌های جنگنده، هلیکوپتر، هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد)، موشک‌های کروز و موشک‌های هوا به زمین دفاع کند.

سامانه حصار A+ بخشی از خانواده سامانه‌های پدافند هوایی میان برد و دوربرد هیسار است. در این پروژه آسلسان مسئول توسعه اجزای سیستم و روکتسان مسئول توسعه موشک بود.

توسعه حصار A و حصار A+

پروژه سامانه موشکی دفاع هوایی حصار A بخشی از برنامه دفاع هوایی ترکیه حصاراست. قرارداد‌های طراحی و توسعه به ارزش ۱۹۳ میلیون یورو (۲۸۲.۳ میلیون دلار) برای سیستم موشکی دفاع هوایی در ارتفاع پایین حصار-A بین وزارت صنایع دفاع ترکیه و شرکت آسلسان در ژوئن ۲۰۱۱ امضا شد.

آزمایش شلیک موشک بالستیک، برای پروژه حصار A، در اکتبر ۲۰۱۳ انجام شد. روکتسان آزمایش کنترل شده موشک-۱ و آزمایش بالستیک موشک-۲ را انجام داد. آزمایش‌های شلیک موشک بالستیک-۲ (قابلیت موتور موشک دو پالس) در محدوده آزمایشی آکسارای در ژوئن ۲۰۱۵ انجام شد. این شرکت همچنین آزمایش‌های پرواز/شلیک متعدد را برای سیستم حصار-A بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ انجام داد.

در اکتبر ۲۰۱۹، نمونه اولیه موشک با کلاهک‌های بسیار مؤثر مشابه پیکربندی تاکتیکی، با موفقیت علیه اهداف متحرک پرسرعت شلیک شد. موشک حصار-A با استفاده از جستجوگر IIR خود به هواپیمای هدف بانشی جت ۸۰ که با سرعت ۶۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کرد نزدیک شد و با انفجار کلاهک خود با موفقیت آن را منهدم کرد. این سیستم پس از این تست نهایی وارد فاز تولید سریالی شد.

سیستم حصار-A+ در دسامبر ۲۰۲۰ پس از آزمایش‌های نهایی موفق سیستم وارد فاز تولید انبوه شد. این موشک با موفقیت در آکسارای شلیک و در می ۲۰۲۱ وارد نیرو‌های مسلح ترکیه شد.

طراحی و ویژگی‌های حصارA+

سامانه مدولار حصار-A مجهز به چهار موشک آماده شلیک است. برد ردیابی سیستم بیش از ۲۵ کیلومتر و برد اولیه سیستم ۱۵ کیلومتر است. این موشک دارای یک موتور موشک دو مرحله‌ای است و فعالیت ذرات با انفجار بالا را تضمین می‌کند.


بیشتر بخوانید:  معرفی خودروی زرهی کاپلان، شاهکار صنایع دفاعی ترکیه


نسخه ارتقا یافته حصار-A+ دارای برد پیشگیری ۱۵ کیلومتر و برد ارتفاع پیشگیری ۸ کیلومتر با قابلیت درگیری ۳۶۰ ئدرجه است. این سیستم می‌تواند شش هدف را در یک زمان مورد حمله قرار دهد. این سیستم پیشرفته با معماری سخت افزاری و نرم افزاری باز خود برای استفاده از فناوری آینده کاملا قابل تطبیق است.

این سیستم دارای رادار جستجو، شناسایی دوست و دشمن، حسگر‌های مادون قرمز، برد یاب لیزری، لینک داده، پرتابگر عمودی و موشک دفاع هوایی دو پالسی با جستجوگر IIR است.

این سامانه موشکی بر روی خودروی زرهی خودکششی نصب شده و می‌تواند در روز، شب و شرایط نامساعد جوی عمل کند. حامل ردیابی شده اجازه عملیات هماهنگ با نیرو‌های مانور را می‌دهد. این وسیله نقلیه می‌تواند با حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت در جاده حرکت کند.

فرماندهی و کنترل حصار-A/حصار-A+

سامانه موشکی پدافند هوایی می‌تواند با رادار جستجوی سیار سه بعدی آسلسان، سیستم الکترواپتیکی، فرماندهی و کنترل و سیستم کنترل آتش به صورت مستقل عمل کند.

این سیستم موشکی دارای یک سیستم فرماندهی و کنترل برای عملیات هماهنگ در سطح جوخه، رابط برای سطوح بالا، سیستم موقعیت یابی و ناوبری، و حفاظت بالستیک و همچنین حفاظت هسته ای، بیولوژیکی و شیمیایی است.

همچنین دارای یک تصویرگر مادون قرمز ​​با ناوبری اینرسی و هدایت ترمینال پیوند داده با سیستم جستجوگر است.

این سیستم می‌تواند تهدیدات را با قابلیت تشخیص دوست و دشمن شناسایی، رصد و هدف قرار دهد. این سیستم قادر است با چندین هدف درگیر شده و شلیک متوالی انجام دهد.

پیمانکاران درگیر حصارA+

شرکت توبیتاک ساگی کلاهک موشکی را توسعه داد، در حالی که متکسان ساوونما تامین کننده لینک اطلاعات است. دیگر پیمانکاران اصلی درگیر در برنامه موشکی دفاع هوایی حصار عبارتند از یالتِس، اف ان اس اس، ساورونیک، کولومان، و اس دی تی.

مشخصات فنی کلی حصار A+

نوع پروژه: سامانه موشکی دفاع هوایی ارتفاع پایین

اپراتور: نیرو‌های مسلح ترکیه

توسعه دهندگان: آسلسان و روکتسان

محدوده برد: ۱۵ کیلومتر

محدوده برد ارتفاع: ۸ کیلومتر

نظرات شما