صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۳۸۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۶ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیپلماسی وسط میدان و آشتی اصولگرایان با دولت پزشکیان!

استقبال اصولگرایان از سفر عراقچی به لبنان و بردن ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی نشان می‌دهد که بالاخره باور کردند دولت مجری سیاست‌های کلانی است که در سطحی عالی‌تر از دولت اتخاذ می‌شود.

رویداد۲۴| مسعود پزشکیان را رئیس جمهور بدشناس می‌دانند، زیرا نیامده با ترور اسماعیل هنیه مواجه شد و حالا هم باید زیر سایه جنگ برای مهار این همه مشکلات داخلی و خارجی بکوشد.
اوضاع اخیر، اما انگار زیاد هم برای او و همکارنش در تیم دیپلماسی بد نبوده است. آن‌ها از همان ابتدای کار و به واسطه نزدیکی دولت به محمدجواد ظریف زیر فشار بودند و متهم می‌شدند به غرب‌گرایی. چنانچه وقتی رئیس جمهور گفت آمریکا باید اول برادری خود را ثابت کند و بعد از ما ارث بخواهد، با یک کژفهمی عجیب جنجال راه انداخته و وامصیبتا سر دادند که پزشکیان از برادری با آمریکا حرف زده است!
بعد از آن هم همه مواضع ضد صهیونیستی پزشکیان را نادیده گرفته و یک جمله «سلاح‌ها را زمین بگذاریم» را چسبیدند. تحولات در منطقه، اما کار را به جایی رساند که وضعیت تغییر کند.
ترور سیدحسن نصرالله و با رفتن سطح تنش تا جایی که ما حدود ۲۰۰ موشک روانه اسرائیل کنیم و آن‌ها سرگرم انتخاب راه واکنش به ما باشند، همچنین حملات گسترده و پی در پی رژیم اسرائیل به بیروت و تلاش و برای ترور صفی‌الدین که قرار است جایگزین سیدحسن نصرالله باشد و ...؛ همه این‌ها کار را به «دیپلماسی وسط میدان» رسانده است.
این عنوانی است که اصولگرایان به سفر اخیر عراقچی به لبنان داده‌اند. همان‌هایی که تا دیروز با ادعای تمرکز دولت بر دیپلماسی و فاصله داشتن آن از «میدان» به دولت می‌تاختند حالا باور کرده‌اند که تصمیمات سیاست خارجی در جایی دیگر اتخاذ می‌شود و دولت با همه توان خود اجرا می‌کند.
وقتی عباس عراقچی در اوج جنگ و تنش سفر هواپیما شده و آن ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی را برای لبنانی‌ها برد، باور کردند که دولت هم خودی است و پایش که افتد، دیپلماسی را وسط میدان می‌برد.
گزارش امروز روزنامه خراسان در تمجید از سفر عراقچی حاکی از آشتی اصولگرایان با سیاست خارجی دولت پزشکیان است.
این روزنامه اصولگرا نوشته: «مهم‎ترین پیام سفر عراقچی در وسط التهابات غرب آسیا و بمباران ضاحیه بیروت توسط رژیم صهیونیستی این بود که جمهوری اسلامی ایران در هیچ شرایطی متحدان خود را فراموش نخواهد کرد.»
در این گزارش آمده است: «برای این‎که بهتر متوجه شویم که رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در چه شرایطی پا به بیروت گذاشته، کافی است به گفته‎های حامد هادیان، خبرنگار ایرانی، توجه کنیم. او در این باره می‌نویسد: «پرواز عباس عراقچی در حالی در فرودگاه بیروت نشست که فاصله‌ای با اهداف حمله جنگنده‌های اسرائیلی در ضاحیه ندارد و یک هواپیمای ایرانی هفته پیش با تهدید برگردانده شده بود. راننده تاکسی‌ها با ۱۰۰ دلار هم آن سمت نمی‌روند.» اهمیت فرود پرواز عراقچی در بیروت همزمان با بمباران اطراف فرودگاه به اندازه‌ای بود که در رسانه‌های لبنانی فیلم لحظه فرود هواپیمای حامل وزیرخارجه کشور به‎صورت زنده پخش شد.»
روزنامه خراسان به برخی واکنش‌ها به سفر عراقچی هم اشاره کرده و نوشته: «خبر سفر عراقچی به لبنان با واکنش‌های مختلفی در داخل هم همراه شد. حسام الدین آشنا درباره حضور عراقچی در بیروت در شرایط جنگی نوشت: «سید عباس عراقچی دیپلمات میدانی و بسیجی جنگ دیده است.» عراقچی، اما دست خالی به لبنان نرفت و ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به عنوان بخشی از کمک‌های بشر دوستانه ایران را با خود به همراه برد. او پس از حضور در بیروت در پاسخ به این سوال که از آمدن به لبنان در شرایط جنگی نمی‌ترسید، گفت:وقتی ماموریتی برعهده انسان است باید انجام شود؛ ما از این صحنه‌ها زیاد دیده‌ایم».

نظرات شما