صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۳۸۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

ژوزه پسیرو کیست؟|گزینه جدی برای مربی‌گری استقلال

نام ژوزه پسیرو در بین گزینه‎های احتمالی مربی‌گری استقلال شنیده می‌شود. در این مطلب درباره بیوگرافی ژوزه پسیرو بخوانید.

رویداد۲۴| سیما صابری: در میان گزینه‌های مطرح شده برای مربیگری استقلال، نام‌های بزرگی همچون ژوزه پسیرو، آندره‌آ استراماچونی، ریکاردو ساپینتو و فرهاد مجیدی به گوش می‌رسد. پسیرو که تجربه زیادی در فوتبال بین‌المللی دارد، یکی از گزینه‌های جدی است.

ژوزه سانتوس پسیرو، متولد ۴ آوریل ۱۹۶۰ مربی فوتبال پرتغالی و بازیکن فوتبال سابق است که پیشتر به عنوان مهاجم بازی می‌کرد. او پس از دوران بازیکنی فوتبال، به مربیگری چندین باشگاه در کشور خود از جمله اسپورتینگ لیسبون و پورتو پرداخت که او را به فینال جام یوفا در سال ۲۰۰۵ رساند. او همچنین چندین بار مربی‌‌گری تیم‌های عربی را برعهده گرفت و سرمربی تیم ملی عربستان سعودی نیز بود.

دوران بازیکنی ژوزه پسیرو

پسیرو در سانتارم پرتغال متولد شد و در دوران بازیکنی خود هرگز به بالاتر از لیگ دسته دوم نرسید. او در سال ۱۹۷۹ کار خود را با تیم اسپورت لیسبوآ و کارتاشو آغاز کرد و در این لیگ، برای تیم‌های آمورا، اورینتال لیسبون و ... به مدت پنج فصل بازی کرد.

پسیرو در پایان فصل ۱۹۹۳-۱۹۹۴ در سن ۳۴ سالگی  با تیم اونیائو از دنیای فوتبال بازنشسته شد.

دوران مربیگری پسیرو

پسیرو هشت سال نخست مربیگری خود را در لیگ‌های دسته سوم و چهارم فوتبال پرتغال سپری کرد. وی در تابستان ۱۹۹۹ به عنوان سرمربی تیم سی‌دی ناسیونال منصوب شد و در طول سه فصل این تیم را به لیگ برتر پرتغال (پریمیرا لیگا) ارتقا داد. پسیرو تیم را در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳، به رتبه یازدهم رساند.

در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴، پسیرو به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش در رئال مادرید فعالیت کرد و هر دو چندی بعد در پی شکست تیم و از دست دادن جایگاه تیم در جدول از تیم اخراج شدند و کی‌روش به عنوان دستیار به منچستریونایتد بازگشت.

مربی‌گری اسپورتینگ لیسبون

پسیرو در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۵ با اسپورتینگ لیسبون قرارداد امضا کرد. وی پس از کسب سه شکست و دو تساوی در ۹ بازی اول، این تیم در نهایت با ۶۱ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار گرفت. علاوه بر این، او تیم را به نایب قهرمانی در جام یوفا رساند که در جریان این بازی‌ها تیم‌هایی همچون فاینورد، میدلزبرو و نیوکاسل یونایتد حذف شدند. فینال در ورزشگاه ژوزه آلوالاده برگزار شد، اما پس از پیشتازی ۱-۰ در نیمه اول، تیم میزبان در نهایت با نتیجه ۳-۱ مغلوب زسکا مسکو شد.


بیشتر بخوانید: ریکاردو ساپینتو کیست؟| گزینه احتمالی سرمربی‌گری و مربی قهرمانی سوپرجام استقلال


تیم اسپورتینگ در آغاز فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶، توسط اودینزه کالچو از لیگ قهرمانان اروپا حذف شد و در بازی خانگی جام یوفا، توسط تیم هالمستادس از این جام نیز حذف شد. در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۵، شکست ۱-۰ خانگی برابر آکادمیکا کویمبرا که باعث شد اسپورتینگ به رده هفتم جدول سقوط کند. در پی این نتایج وی از مربیگری اسپورتینگ استعفا داد.

اروپای شرقی، عربستان سعودی

در فصل خارج از مسابقات ۲۰۰۷، پسیرو به عنوان سرمربی باشگاه پاناتینایکوس یونان منصوب شد. پس از ناکامی در کسب قهرمانی سوپر لیگ یونان و همچنین باخت ۰-۴ به المپیاکوس در جام حذفی، او مجبور به استعفا شد.

به گزارش رویداد۲۴ پسیرو در ژوئن ۲۰۰۸، قراردادی سه ساله با باشگاه رومانیایی «راپید بخارست» امضا کرد. در دوم اکتبر، پس از حذف از جام یوفا توسط ولفسبورگ، از کار برکنار شد، اما چند روز بعد دوباره به کار بازگشت. او در نهایت در ۱۲ ژانویه ۲۰۰۹ پس از عدم توافق بر سر قرارداد جدید، استعفا داد.

پسیرو در سال ۲۰۰۹ جانشین ناصر الجوهر به عنوان سرمربی تیم ملی عربستان سعودی در طول رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ انتخاب شد. اولین بازی او در ۲۸ مارس بود و با پیروزی ۲-۱ برابر ایران در زمین حریف به پایان رسید؛ این نخستین برد عربستان در ایران و اولین باخت ایران در تقریباً ۴۰ بازی خانگی بود. با این حال، این تیم نتوانست به مرحله نهایی جام جهانی در آفریقای جنوبی راه یابد و در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۱ پس از باخت در اولین بازی جام ملت‌های آسیا مقابل سوریه، از کار برکنار شد.

تیم ورزشی براگا

پسیرو در ژوئن ۲۰۱۲، به عنوان سرمربی براگا منصوب شد. اولین خرید بزرگ او، روبن میکائل، ملی‌پوش پرتغالی بود و توانست تیم را برای دومین بار در تاریخش به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا برساند. در پایان فصل، با وجود قهرمانی در جام لیگ و کسب مقام چهارم در لیگ، براگا و پسیرو برای خاتمه قرارداد به توافق رسیدند.

مربیگری الوحده و الاهلی

پسیرو در لیگ برتر امارات از ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵، با تیم الوحده کار کرد. در نهم اکتبر همان سال، الاهلی مصر اعلام کرد که پسیرو را به عنوان مربی تیم خدمت گرفته است.

بازگشت به پرتغال

پسیرو پس از قطع همکاری با تیم مصری، در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۶، پسیرو جانشین خولن لوپتگی در پورتو شد. با اینکه تیم هنوز در جایگاه سوم جدول قرار داشت، او شکست‌های بیشتری نسبت به مربی قبلی خود داشت و همچنین در فینال جام حذفی پرتغال به تیم سابق خود، براگا، در ضربات پنالتی باخت.

پسیرو در ۶ ژوئن ۲۰۱۶، قراردادی دو ساله با براگا امضا کرد. در ۱۴ دسامبر، پس از شکست‌های خانگی متوالی که منجر به حذف از لیگ اروپا و جام حذفی پرتغال شد، او اخراج شد.

بازگشت به امارات

پسیرو در ژانویه ۲۰۱۷ به امارات بازگشت و هدایت باشگاه شارجه را بر عهده گرفت، اما پس از شروعی ضعیف در فصل جدید، در مدت ۹ ماه از کار برکنار شد. در فوریه سال بعد، به کشورش بازگشت و با باشگاه ویتوریا گیمارش قراردادی تا ژوئن ۲۰۱۹ امضا کرد، اما یک سال زودتر با توافق دوجانبه از سمت خود کناره‌گیری کرد.

پسیرو در ژوئیه ۲۰۱۸، پس از ۱۳ سال دوباره به اسپورتینگ بازگشت، باشگاهی که پس از خشونت‌های هواداران چندین بازیکن کلیدی خود را از دست داده بود و مربی قبلی آن، سینیشا میهایلوویچ، تنها ۹ روز در این سمت بود. در یکم نوامبر، پس از عملکرد ضعیف و شکست ۲-۱ خانگی مقابل استوریل پرایا در مرحله گروهی جام لیگ، از کار برکنار شد.

تیم ملی ونزوئلا

پسیرو در ۴ فوریه ۲۰۲۰ به عنوان سرمربی تیم ملی ونزوئلا منصوب شد. او در ۹ اکتبر اولین بازی خود را با باخت ۳-۰ در زمین کلمبیا در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ آغاز کرد؛ رهبری تیم حریف بر عهده کارلوس کی‌روش، مربی پرتغالی بود.

ونزوئلا در کوپا آمریکای ۲۰۲۱ برزیل، با دو تساوی و دو شکست از مرحله گروهی حذف شد؛ با این حال، پسیرو به دلیل دستیابی به این نتایج با وجود شیوع گسترده کرونا و محدودیت‌های سفر که باعث شده بود مهاجم کلیدی تیم، سالومون روندون، در چین بماند، تحسین شد. او در ماه اوت به دلیل عدم دریافت حقوق برای بیش از یک سال، در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور، استعفا داد.

 

نظرات شما