صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 06
کد خبر: ۳۸۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۶ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

بورس زیر فشار ریسک‌های سیاسی؛ سرخی کاذب!

شاخص کل بورس در یک هفته گذشته افت داشته، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند بورس ایران ارزنده است و سهامداران تصمیم احساسی نگیرند.

رویداد۲۴| بازارهای مالی به شدت تحت تاثیر تحولات سیاسی در منطقه است. در بورس نیز به نظر می‌رسد که روند رشد شاخص ادامه نداشته باشد. روزنامه وطن امروز این وضعیت را متاثر از ریسک‌های سیاسی موجود دانسته و نوشته: «با توجه به اخبار منفی از تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه، روند معاملات اخیر احساسی شده است. از این رو، بازار سهام با محدودیت یک درصدی دامنه نوسان قیمتی مدیریت شد که باعث ضعف فروش کاذب شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در هفته سوم مهر، تحولات مهم داخلی و خارجی می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازار‌های داخلی، بویژه بورس داشته باشد.
فعالان بازار معتقدند ضعف شرایط بنیادی شرکت‌ها باعث شده است تحلیلگران به انتظار انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه بنشینند. کارشناسان بر این باورند تنش‌های سیاسی و اقتصادی، اثری گذرا بر بازار دارد و در ادامه، تغییرات اقتصادی راه را برای تعدیل مثبت نسبت P/E بازار هموار می‌کند، از این رو هفته آخر مهر برای بازار سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که فرصتی را برای حذف موانع عبور از شاخص ۲.۲ میلیون واحد و تثبیت بالای این سطح فراهم می‌آورد.»
* استراتژی سهامداران تحت تأثیر جو روانی
این روزنامه اصولگرا به نقل از شهیر محمدنیا، کارشناس اقتصاد نوشته:«بعد از اینکه ریسک‌های سیاسی حذف شود، شرایط بسیار تغییر می‌کند و معاملات دوباره به روند صعودی بازمی‌گردد.» او می‌گوید: «بازار الان در حال نوسان‌گیری است و دید‌های کوتاه‌مدت نیست. این بازار یک مدیریت پسیو یا غیرفعال پرتفوی می‌طلبد و حتما باید با پول‌هایی وارد بازار شوید که نیازی به آن ندارید. در هر حال یکی از مزیت‌های بزرگ بازار بورس باید نقد شوندگی آن باشد، ولی خب! بازار در مقطع کنونی به دلیل دامنه نوسان و ریسک‌های سیاسی به صف فروش سنگین رسیده است.»
بنا بر این گزاش، اظهارات وزیر اقتصاد درباره تسهیل روند تأمین مالی از بازار سرمایه و حرکت مثبت بورس همچنان یک سیگنال مثبت برای بازار سهام است. همچنین پیش‌بینی می‌شود هفته آینده شرایط متعادلی در بورس حاکم باشد، اما با این حال خروج پول حقیقی از بازار ادامه دارد.
* کاهش حجم معاملات ناشی از محدودیت دامنه نوسان
روزنامه وطن امروز با اشاره به اینکه «معاملات بازار سهام فعلا نتوانسته از تشدید عرضه جلوگیری کند» نوشته: «شاخص بورس این هفته را نیز تحت تاثیر عوامل روانی با روند نزولی آغاز کرد. این موضوع ناشی از رفتار هیجانی و نگرانی سهامداران خرد در بازار‌های مالی و سرمایه‌ای است. به همین دلیل، سازمان بورس همچنان تاکید دارد دامنه نوسان معاملات را مثبت و منفی یک درصد نگه دارد. این اقدام به کاهش ریزش بازار کمک کرد و به نظر می‌رسد این محدودیت تا آرام شدن اوضاع در منطقه ادامه خواهد داشت.»
* رکود معاملات سهام، مانع افزایش زیان سهامداران
در ادامه این گزارش آمده است: «هر چند این تحولات در کوتاه‌مدت نشان‌دهنده چالش‌های جدی پیش روی بازار سرمایه نیست، اما با توجه به ارزندگی بازار‌های مالی ایران و همچنین احتمال موقت بودن این ریسک‌ها به نظر می‌رسد بازار به سرعت به وضعیت عادی بازمی‌گردد؛ بنابراین سرمایه‌گذاران و تحلیلگران باید به دقت تغییرات بازار را رصد کنند تا به بهترین تصمیمات دست یابند.»
«وطن امروز» به آینده بازار خوشبین است و نوشته: «به گفته کارشناسان اقتصاد بازار سرمایه در شرایط کنونی تحت تأثیر محدودیت‌های اعمال شده در دامنه نوسان و شرایط نامطلوب کلی بازار، روند منفی را دنبال می‌کند. این وضعیت منجر به کاهش نقدشوندگی در بازار شده و سرمایه‌گذاران با محدودیت‌های بیشتری در انجام معاملات مواجه هستند. اگرچه هدف از تعیین دامنه نوسان پایین، کاهش ریسک‌های شدید و هیجانات لحظه‌ای است، اما در برخی موارد مانع اصلاح طبیعی و سریع بازار می‌شود. این موضوع بویژه در شرایط کنونی که بازار با رکود و نوسانات منفی مواجه است، چالش‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است.
شرایط نامطلوب اقتصادی و کاهش تقاضا در برخی صنایع کلیدی فشار زیادی به شرکت‌های حاضر در بورس وارد کرده است. این فشار‌ها به طور عمده ناشی از عدم اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به آینده اقتصادی کشور و تأثیر تحریم‌ها و بحران‌های منطقه‌ای است.
بازار‌های مالی همواره نسبت به تحولات سیاسی و اجتماعی حساس هستند. در ماه‌های اخیر، به دلیل تنش‌های سیاسی، شاهد کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران و نوسانات قابل توجه در بازار بورس بوده‌ایم. در شرایط عدم قطعیت، سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن‌تری همچون طلا و ارز پناه می‌برند و از بازار‌های پرریسک مانند بورس فاصله می‌گیرند. با بازگشت ثبات نسبی، فرصت‌های جدیدی برای بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار بورس ایجاد می‌شود. تجربه نشان داده پس از عبور از بحران‌های سیاسی، بازار‌های مالی تمایل به رشد دارند. این بازگشت باید با حمایت‌های دولت و تغییر سیاست‌های اقتصادی همراه شود تا اعتماد سرمایه‌گذاران بازگردد.
در نهایت، برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و جذب دوباره سرمایه‌گذاران، نیاز به ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی و اتخاذ سیاست‌های حمایتی است. توجه به این نکات می‌تواند به تقویت بازار بورس و افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران کمک کند.»

 

نظرات شما