صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 06
کد خبر: ۳۸۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

سوغاتی از فرنگ؛ داروی لاغری

اوزمپیک و مونجارو که در دنیا به عنوان داروی لاغری معرف شده، از طریق مسافران سفر‌های خارجی به ایران آورده می‌شود و رایج شده است. این دارو‌ها را بیشتر بشناسید:

رویداد۲۴| چندان طول نکشید که پای ۲ داروی جدید دیابت که البته بیشتر برای لاغری در دنیا شهرت پیدا کرده‌اند، به ایران هم باز شود. اوزمپیک (Ozempic) و مونجارو (Mounjaro) به‌دلیل اثربخشی در مدیریت وزن و کنترل قند خون در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آمریکایی مورد توجه قرار گرفته اند؛ اما سازمان غذاوداروی ایران تاکنون هیچ مجوزی برای واردات قانونی آن‌ها صادر نکرده است. با وجود این بررسی‌های همشهری از داروخانه‌ها نشان می‌دهد که این دارو‌های تزریقی به‌راحتی در دسترس‌اند و با قیمت‌های میلیونی عرضه می‌شوند؛ دارو‌هایی که به شکل مسافری از ترکیه، کانادا، آلمان و... وارد می‌شوند و به نسخه‌های متخصصان هم راه پیدا کرده‌اند. نه‌تن‌ها داروخانه‌ها که برخی سایت‌ها و کلینیک‌های زیبایی هم این دارو‌ها را به مشتریان خود پیشنهاد می‌کنند.

هزینه دارو‌ها
اوزمپیک و مونجارو عامل افزایش ترشح انسولین در بدن و کندشدن تخلیه معده هستند؛ به همین دلیل اشتها را کاهش می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دارو‌ها می‌توانند با دوره مصرف چندماهه (طبق توصیه پزشکان) ۱۰ تا ۳۵ درصد وزن افراد را کاهش دهند، اما اگر اصلاحی در شیوه زندگی فرد صورت نگیرد، پس از قطع دارو ۵۰درصد از وزن ازدست‌رفته برمی‌گردد. استفاده از این دارو‌ها چندان هم ارزان نیست؛ چون متخصصان یک دوره ۶ ماهه توصیه می‌کنند.

ایالات متحده، کانادا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و برخی کشور‌های اروپایی این دارو‌ها را با قیمت بیمه‌ای ۲۵ تا ۳۰۰ دلار در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.

افزایش تقاضای خرید
مسئول یکی از داروخانه‌ها در شمال تهران درباره عرضه اوزمپیک و مونجارو به همشهری می‌گوید: «با توجه به تبلیغات جهانی، تقاضا برای این دارو‌ها زیاد است. هفته‌ای ۱۰ تا ۲۰ ویال فروش داریم. به مسافران خارجی سفارش می‌دهیم و برایمان می‌آورند. اما اگر مجوز وارداتش صادر شود، این عدد چندین برابر خواهد شد، چون روش بسیار راحت‌تری نسبت به جراحی‌های چاقی است. مهم است که فرهنگ استفاده از آن‌ها هم به مردم آموزش داده شود تا نسبت به اصلاح سبک زندگی و غذایی خود همراه با تزریق این دارو‌ها اقدام کنند.»‌

عوارض دارو
علیرضا استقامتی، رئیس هیأت مدیره انجمن دیابت گابریک استفاده از این دارو‌ها را تأیید می‌کند و می‌گوید: «مکانیزم اثر اوزمپیک روی مرکز اشتها در مغز است و روی دستگاه گوارش هم اثر می‌گذارد که تخلیه معده با تأخیر انجام شود. به همین دلیل پس از مصرف، فرد دچار تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست شده، اما کم‌کم برطرف می‌شود.» او تأکید می‌کند: «هنگام تجویز این دارو، به افراد توصیه می‌کنیم برای اینکه عوارض آن کمتر شود، با دوز کم مصرف این دارو شروع کنند و به‌تدریج دوز را افزایش دهند.»

 

منبع: روزنامه همشهری

نظرات شما