صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 06
کد خبر: ۳۸۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

هوگو بندیکت شورتر کیست؟ | سفیر جدید انگلیس در تهران که می‌خواست با طالبان «گفتگو» کند

وزارت امور خارجه انگلیس از آغاز به فعالیت «هوگو بندیکت شورتر» سفیر جدید این کشور در ایران در آینده نزدیک خبر داد. چهره‌ای که در دوران مسئولیت در افغانستان مدافع گفتگو با طالبان بود. درباره او چه می‌دانیم؟

رویداد۲۴| روح انگیز درّی: «هوگو بندیکت شورتر» قرار است جایگزین «سایمون شرکلیف» در سفارت انگلیس در تهران شود. این خبری است که وزارت امور خارجه انگلیس اعلام و تاکید کرده است که فعالیت «هوگو بندیکت شورتر» سفیر جدید این کشور در ایران در آینده نزدیک آغاز می‌شود.

«سایمون شرکلیف» از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ عهده‌دار مسئولیت سفارت انگلیس در تهران بود و با ویدئوهایش درباره نحوه ارتباط با جامعه و فرهنگ ایرانی در شبکه اینستاگرام به چهره شناخته شده‌ای در بین ایرانیان تبدیل شده بود.

حالا قرار است «هوگو بندیکت شورتر» ۵۸ ساله که سابقه حضور در کشور‌های منطقه از افغانستان تا لبنان را در کارنامه خود دارد، جایگزین او شود. دیپلماتی که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد است، در یک دهه گذشته مسئولیت‌های مختلفی از جانب انگلیس در منطقه داشته است.

وی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۴ نیز پست‌هایی در وزارت امور خارجه، شامل کنترل تسلیحات و دفاع اروپایی، رئیس تیم سیاست تجاری، بخش اتحادیه اروپا (خارجی)، منشی خصوصی وزیر امورخارجه و معاون اداره شمال شرق آسیا و اقیانوسیه را در کارنامه خود ثبت کرده است

هوگو بندیکت شورتر؛ مرد انگلیسی در خاورمیانه

شورتر حدود دو سال پیش در ژانویه ۲۰۲۲ به عنوان کاردار موقت انگلیس در افغانستان منصوب شد. او سه سال قبل از آن یعنی از ژانویه ۲۰۱۹ مدیر بخش «قاره آمریکا و کشور‌های در حال توسعه جزایر کوچک» در وزارت امور خارجه بریتانیا بوده است.

در طول دوران مأموریتش در لبنان، او بر لزوم افزایش مشارکت زنان در سیاست تأکید کرد و خواستار سهمیه‌بندی برای حضور زنان در پارلمان لبنان شد. این موضوع که او به طور علنی از حضور بیشتر زنان در سیاست حمایت کرد، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت، زیرا برخی جناح‌های محافظه‌کار با تغییرات اجتماعی از این دست مخالفت می‌کنند.

در مأموریت‌هایش در افغانستان نیز شورتر به دلیل تلاش‌هایش برای حفظ روابط دیپلماتیک و سیاسی بریتانیا در شرایط پیچیده و بحرانی، زیر ذره‌بین قرار داشت. او در این ماموریت‌ها سعی کرده از جنجال‌های بزرگ سیاسی دوری کند و بیشتر به نقش سازنده‌اش در بهبود وضعیت کشور‌ها بپردازد.

هوگو شورتر و دفاع از گفتگو با طالبان!

او در اخرین روز حضور در افغانستان در رشته توئیتی به تشریح وضعیت جدید طالبان در این کشور پرداخت و تاکید کرد که در یک سال گذشته، با طالبان و جامعه افغانستان در تعامل بوده و به این نتیجه رسیده است که «بدون گفتگو نمی‌توان پس از سال‌ها درگیری، به توسعه رسید.»

شورتر همچنین در مورد وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان گفته که «محدودیت‌ها بر زنان و دختران، بنیادی‌ترین آزادی‌های افغان‌ها را تضعیف می‌کند و بر رشد طویل‌مدت و ثبات افغانستان تعیین‌کننده است.»

او تنها دیپلمات ارشد غربی بود که در آن بازه زمانی تعامل با طالبان را توصیه کرد. پیشتر، توماس نیکلسون، نماینده ویِژه اتحادیه اروپا در کابل گفت که این اتحادیه «مقاومت مسلحانه» در افغانستان را «حمایت سیاسی و تدارکاتی» نمی‌کند.

او در این رشته توییت تلویحا به نقد مقاومت مسلحانه علیه طالبان در افغانستان پرداخت و به نیاز به صلح و تعامل با طالبان اشاره کرد. او نوشت: «خشونت بیشتر در افغانستان به نفع هیچ‌کس نیست» و «بی‌ثباتی و درگیری‌های داخلی به یک بحران انسانی عمیق‌تر و احیای مجدد داعش منجر خواهد شد.»

ایندیپدنت فارسی در آن زمان در گزارشی درباره این موضع گیری شورتر نوشت که «به نظر می‌رسد که هوگو شورتر همراه با دیگر دیپلمات‌های غربی، خواستار توقف مقاومت مسلحانه علیه طالبان در افغانستان‌اند و تنها اختلافشان با طالبان، منع تحصیل و کار زنان است. این در حالی است که علاوه بر تحصیل و کار زنان، نکات دیگری ازجمله رشد افراطی‌گری، تعویض سیستم رو به رشد و مدرن با ساختار محض دینی در سیاست، اقتصاد و اجتماع، سرکوب مخالفان سیاسی و بی‌ثباتی در حکومت‌داری و کنترل عوامل تحت امر طالبان، مواردی است که آینده صلح‌آمیز و رو به پیشرفت در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را ناممکن می‌سازد».

شورتر همچنین در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان دیدار و گفتگو و در این دیدار تاکید کرد که سیاست کشورش عدم حمایت از مخالفان مسلح در برابر حکومت طالبان بوده و «چنین اقداماتی را مفید نمی‌داند».

هوگو شورتر و دوران سفارت در لبنان

او همچنین بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ سفیر انگلیس در لبنان بوده است. قبل از آن نیز هوگو به وزرای امور خارجه انگلیس در مورد طیف گسترده‌ای از اولویت‌های سیاست خارجی بریتانیا مشاوره می‌داده است

نظرات شما