صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۳۸۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

زیباکلام: بمب‌اتم برای ایران بازدارنده نیست/تندروهای داخلی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند 

زیباکلام: برای اینکه ثابت شود سلاح هسته‌ای عامل بازدارندگی ندارد لازم نیست راه دوری برویم. همین اسراییل، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد آیا امروز که در سالگرد «هفتم اکتبر» هستیم، آیا شهروندان اسراییلی از نظر امنیت و ثبات در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند یا در زمانی که بمب هسته‌ای نداشتند زندگی بهتری را تجربه می‌کردند؟

رویداد24| صادق زیباکلام، تحلیلگر مسایل سیاسی و بین‌الملل در واکنش به این گفته یک نماینده تندرو مجلس که «بالاتر رفتن سطح بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران، تجدیدنظر در دکترین هسته‌ای است»، به‌ خبرنگار «چندثانیه» می‌گوید: 
 
بسیاری بر این باورند که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، می‌تواند در برابر دشمنان جمهوری اسلامی مانند «اسراییل» و «آمریکا» اهرم بازدارنده‌ای داشته باشد و دیگر آنها جرات نمی‌کند نگاه چپی بکند. البته برخی اساتید دانشگاه در حوزه سیاست‌خارجه نیز چنین نظراتی داشتند و دارند. 

ذهن این افراد در خصوص امنیت، یک تفکر نظامی را دنبال می‌‎کند و همواره می‌اندیشند که چطور مقابله کنیم یا چطور از پیش‌‎روی دشمن جلوگیری کنیم.  

تجربه یک قرن اخیر نشان داده نظام‌هایی که متکی به پشتوانه مردمی هستند و از حمایت شهروندان خود بهره‌ می‌برند، بازدارندگیشان را از طریق سلاح نظامی و اتمی به‌دست نیاورده‌اند. بلکه آنچه اهرم بازدارنگی در این جوامع می‌خوانیم بر روی سیاست‌های داخلی و خارجی معقول و موجه بنا شده است. 

برای اینکه ثابت شود سلاح هسته‌ای عامل بازدارندگی ندارد لازم نیست راه دوری برویم. همین اسراییل، بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد آیا امروز که در سالگرد «هفتم اکتبر» هستیم، آیا شهروندان اسراییلی از نظر امنیت و ثبات در وضعیت خوبی به‌سر می‌برند یا در زمانی که بمب هسته‌ای نداشتند زندگی بهتری را تجربه می‌کردند؟  

بدون هیچ تحلیلی به راحتی می‌توانیم بگوییم زمانی که اسراییل سلاح هسته‌ای در اختیار نداشت شهروندانش بهتر و با امنیت و آرامش بیشتری زندگی می‌کردند. اینکه شهروندان یک کشور با تکیه بر توان نظامی مانند موشک‌ها و بمب هسته‌ای از زندگی باکیفیت‌تر، آرامش و امنیت بیشتری برخوردار باشند، حقیقت ندارد.  

این تصور که تجهیزات نظامی و اتمی می‌توانند به‌عنوان اهرم بازدارنده ایفای نقش کند و در ادامه صلح و ثبات به ارمغان بیاورد نگاهی است که نه‌تنها در ایران بلکه در سایر نقاط جهان به‌شکل تئوری ترویج داده می‌شود. 

توجه داشته باشید آن چیزی که ثبات، آسایش، توسعه، شکوفایی و ... را به همراه خواهد داشت سیاست‌های معقول و مردم گرایانه است نه تسلیحات نظامی. این نگاه معقول چه در سیاست داخلی و چه در عرصه بین‌الملل بهتر از سلاح‌های نظامی نتیجه‌ خواهد داد. 

اینگونه صحبت‌ها به‌نوعی به «تندروهای اسراییلی»، «جمهوری‌خواهان آمریکا»، «دونالد ترامپ» و ... که می‌گویند باید به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله شود، کمک خواهد کرد. در واقع تندروهای داخلی همواره به دشمنان جمهوری اسلامی بهانه می‌دهند تا بتوانند تصویر جنگ‌طلبی از ایران در جهان ترسیم کنند.

این چهره‌های تندرو با این اظهاراتی که می‌کنند تنها دشمنی با جمهوری اسلامی را افزایش خواهند داد. چنانکه تاکنون هم همین کارها را انجام داده‌اند و همواره آب به آسیاب دشمن ریخته‌اند.

منبع:چندثانیه

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۵
افرین
نظرات شما