صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۳۸۶۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

مشخصات پهپاد اس ۷۰؛ جدیدترین پهپاد پنهانکار روسیه

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت های اس۷۰، جدیدترین پهپاد پنهانکار روسیه خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴ | حسین فلاحی رادارگریز است که می‌تواند به حریم هوایی دشمن نفوذ کند.: طراحی پهپاد سوخو اس-۷۰ یا اوخوتنیک-بی (هانتر-بی) برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ آغاز شد که طی آن وزارت دفاع روسیه قرارداد ساخت یک مرگبار پهپاد رزمی را به سوخو اعطا کرد. این پهپاد در کارخانه هوانوردی وی.پی. چکالوف (نووسیبیرسک سابق) زیرمجموعه شرکت سوخو، متخصص هواپیماسازی در غرب سیبری ساخته شده است. به گفته مسکو، این پهپاد جدید دارای پلت فرم نسل ششم است که امکان نفوذ به حریم هوایی دشمن را فراهم می کند.

توسعه پهپاد اس-۷۰ 

اولین نمونه اولیه این پهپاد رزمی جدید در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. دو سال بعد، پهپاد اوخوتنیک اولین پرواز خود را انجام داد و در بالای مرکز آزمایش پرواز دولتی چکالوف در آختوبینسکی در ارتفاع ۶۰۰ متری پرواز کرد.

در چند سال گذشته، انواع مختلفی از این پهپاد معرفی شده است. تا آگوست ۲۰۲۳، رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که آزمایشات اوخوتنیک تا پایان سال ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد و انتظار می‌رود این پهپاد در سال جاری وارد تولید انبوه شود.

مشخصات اس-۷۰

در حالی که جزئیات دقیق پهپاد رزمی اس-۷۰  محرمانه باقی مانده است، این پهپاد برای پرواز در کنار جت جنگنده سوخو-۵۷ روسیه در نقش "بال مرد" طراحی شده است. عقب هواپیما است.

این پهپاد رزمی به یک نازل تخت برای افزایش قابلیت پنهان کاری خود مجهز شده است. وزن برخاست این پهپاد،۲۰ تن، طول آن ۱۴ متر و طول بال‌های آن ۱۹ متر است. گزارش‌ها ادعا می‌کنند که نسخه جدید اس-۷۰ می‌تواند به سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

موتور اس-۷۰

 این پهپاد از یک موتور Al-۴۱F۱  ساخت روسیه  که در هواپیمای سوخو-۵۷ و چکمیت نیز استفاده می‌شود بهره می‌برد. این موتور برای این پهپاد برد تا ۶۰۰۰ کیلومتر را فراهم می‌کند.

این موتور با تولید تقریباً ۳۲۰۰۰ پوند نیروی رانش، این هواپیمای بدون سرنشین را قادر می‌سازد تا با سرعت بیش از ۶۰۰ مایل در ساعت پرواز کنند. از آنجایی که سوخو-۵۷ در ابتدا برای مقابله با تهدید ناشی از سکو‌های نسل پنجم خود آمریکا - اف-۲۲ رپتور و اف-۳۵ لایتینگ II ساخته شد، این سرعت قابل توجه است.

تجهیزات و قابلیت های اس-۷۰

یکی از چیز‌هایی که در مورد طراحی اس-۷۰ که بلافاصله در فیلم به چشم می‌آید این است که این پهپاد رزمی واقعاً چقدر بزرگ است! علاوه بر سایر تجهیزات شناسایی، مجهز به هدف گیری الکترواپتیکی و رادیویی است. این پهپاد همچنین دارای دو جایگاه تسلیحات داخلی است که می‌تواند تا ۲.۸ تن مهمات را حمل کند.

اگرچه پهپاد جدید کوچکتر از سوخو-۵۷ است، اما تفاوت در اندازه آن حداقل است. سال گذشته، ویدئویی منتشر کرد که در آن  یک خبرنگار در حال قدم زدن بر روی بال سوخو-۵۷ در کنار هواپیمای بدون سرنشین هانتر بود و هر دو از نظر اندازه به نظر می‌رسند. نکته مهم در مورد نمونه دوم این است که تغییراتی در اگزوز برای کاهش خاصیت تشخیص مادون قرمز و همچنین کاهش دید راداری اعمال شده است.


این پهپاد دارای جایگاه های داخلی برای حمل طیف وسیعی از سلاح های هدایت شونده در حالت رادارگریز، چه موشک و چه بمب است و بنا به اعلام سازنده این یک سیستم بسیار هوشمند است که قادر است طیف وسیعی از وظایف را به صورت فردی و گروهی انجام دهد. اس-۷۰ در ارتباط با هواپیماهای سرنشین دار فناوری توسعه یافته در برنامه اس-۷۰ برای کاربرد در نسل های جدید هواپیماهای سرنشین دار و بدون سرنشین روسی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

انتظار می‌رود این پهپاد تکمیل کننده ماموریت‌های جنگنده سوخو-۵۷ باشد و یک جت می‌تواند با حداکثر چهار اس-۷۰ کار کند. کریوروچکو گفت اگر آزمایش موفقیت آمیز باشد. این پهپاد در سال ۲۰۲۴ وارد خدمت خواهد شد.

مشخصات فنی کلی سوخو اس-۷۰ یا اوخوتنیک-بی

نوع پهپاد: شناسایی
توسعه دهنده: سوخو
سازنده: کارخانه هوانوردی وی.پی. چکالوف (نووسیبیرسک سابق)
اولین پرواز: ۳ آگوست ۲۰۱۹
سال تولید: اوایل ۲۰۲۴
طول: ۱۳-۱۴ متر
طول بال‌ها ۱۸ تا ۱۹ متر
ارتفاع: ۲.۸-۳.۱۶ متر
بار رزمی: تا ۲۰۰۰ کیلوگرم
وزن خالی: ۱۰۰۰۰-۲۲۰۰۰ کیلوگرم
وزن برخاست ۲۵۰۰۰ کیلوگرم
موتور: ۱ موتور ساترن AL-۳۱F یا AL-۴۱F
رانش: پس سوز ۱۲۳-۱۴۷ کیلونیوتن
سرعت پرواز: کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۱۸۰۰۰ متر
سرعت صعود: ۲۱۱ متر بر ثانیه
برد رزمی: ۴۰۰۰ کیلومتر
تسلیحات: موشک‌های هدایت شونده، بمب‌های هدایت شونده، بمب‌های هدایت نشده

نظرات شما