صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۳۸۶۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

علیرضا بیرانوند کیست؟ +سوابق و بیروگرافی

علیرضا بیرانوند فوتبالیست مشهور ایرانی است که به عنوان دروازه‌بان تیم پرسپولیس فعالیت می‌کند. وی اخیراً به دلیل برخی سخنان جنجالی درباره پرداخت رشوه به اعضای هیئت مدیره پرسپولیس برای ادای توضیحات به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال احضار شده است.

رویداد۲۴| سیما صابری: علیرضا بیرانوند، از بهترین دوازه‌بانان فوتبال ایران است که در مسابقات مهم تیم ملی کشور نیز حضور داشته است. وی همچنین دروازه‌بانی باشگاه پرسپولیس را نیز برعهده دارد. صعود به جام جهانی ۲۰۱۸، قهرمانی سوپرجام فوتبال ایران در چهار فصل، نامزدی بهترین دروازه‌بان فیفا ۲۰۱۷ و چندین دوره قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال از جمله برخی از افتخارات این ورزشکار مشهور است.

روزگذشته سخنان بیرانوند درباره پرداخت رشوه پنج میلیارد تومانی به برخی از اعضای هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس جنجال زیادی به پا کرده بود. پس از صحبت‌های عجیب و جنجالی روز گذشته علیرضا بیرانوند، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال این بازیکن را برای ادای توضیحات احضار کرد.

بیوگرافی علیرضا بیرانوند

بیرانوند در شهر سرابیاس، لرستان، در خانواده‌ای عشایری به دنیا آمد. وی بزرگ‌ترین فرزند خانواده بود و چهار خواهر به نام‌های سرور، آرزو، سهیلا، نگین دارد و از سنین کم کار می‌کرد تا به خانواده کمک کند. اولین شغل او چوپانی بود و هر زمان که فرصتی پیدا می‌کرد، با دوستانش فوتبال بازی می‌کرد. وقتی بیرانوند ۱۲ ساله شد، خانواده‌اش در سرابیاس ساکن شدند و او با یک تیم محلی شروع به تمرین کرد. وی ابتدا مهاجم بود، اما وقتی دروازه‌بان تیم مصدوم شد، او به عنوان دروازه‌بان انتخاب شد. پدرش مانند بسیاری از پدران ایرانی، فکر می‌کرد که فوتبال نمی‌تواند یک شغل باشد و ترجیح می‌داد علیرضا یک کارگر ساده باشد. این دروازه‌بان جوان تصمیم گرفت فرار کند و به تهران برود تا شانس خود را در یکی از باشگاه‌های بزرگ پایتخت امتحان کند. او در اتوبوس با یک مربی فوتبال به نام حسین فیض آشنا شد که تیمی محلی را مدیریت می‌کرد. او در کارخانه خیاطی که متعلق به پدر یکی دیگر از هم‌تیمی‌هایش بود شروع به کار کرد تا بتواند شب‌ها آنجا بخوابد. شغل بعدی او کار در یک کارواش بود. بیراونوند چندی بعد با مربی نفت تهران آشنا شد و به این تیم رفت. در آن ایام نیز شغلی در یک پیتزا فروشی پیدا کرد. وی در آن دوران برای رفع گذران زندگی و پرداختن به ورزش مورد علاقه‌اش شغل رفتگری نیز داشته است. بیرانوند در این تیم توانست توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد و برای تیم زیر ۲۳ سال ایران انتخاب شد و سپس به دروازه‌بان اول تیم نفت تبدیل شد.

بیروانوند در نفت تهران

علیرضا بیرانوند در نفت تهران توانست پله‌های ترقی را طی کند. او که از سال ۹۰ در این مشغول به بازی شده بود، نخستین بازی خویش را در جام حذفی در آبان ماه همان سال انجام داد. بیرانوند از همان ایام توانست به عنوان دروازه‌بان نخست تیم انخاب شود و همین امر نیز موجب شد تا بتواند توانایی‌های خود را در بازی‌های مختلف این تیم نشان دهد. وی در لیگ برتر این توفیق را پیدا کرد که جایگاه سوم را از آن خویش کند و به لیگ بقهرمانان آسیا صعود کند. بیرانوند همچنین قرارداد خودش با تیم نفت تهران را تا سال ۱۳۹۴ تمدید کرد.

ازدواج علیرضا بیرانوند

علیرضا بیروانوند در سن ۱۸ سالگی با دختر عمویش ازدواج کرده است. او از جوانی به دختر عمویش علاقه‌مند بوده است و دو فرزند دارد. بیروانوند خانواده‌اش را یکی از دلایل موفقیت خویش می‌داند. یک پسر به نام طا‌ها و یک دختر به نام بارانا فرزندان این دروازه بان مشهور ایرانی هستند.

حضور بیرانوند در تیم پرسپولیس

قرارداد علیرضا بیرانوند در اردیبهشت ۱۳۹۵ با تیم پرسپولیس آغاز درخشش او در فوتبال ایران بود. عملکرد او موجب شد تا بتواند این قرارداد را تاکنون تمدید کند.

پرسپولیس به کمک مهارت‌های این دروازه‌بان سرشناس موفق شد تا عنوان نایب قهرمانی را در لیگ برتر فصل ۹۴-۹۵ کسب کند. از دیگر افتخارات وی دوازه‌بانی چندین فصل قهرمانی لیگ برتر برای پرسپولیس بود که در ادامه به آن اشاره می‎کنیم:

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۶–۱۳۹۵

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۷–۱۳۹۶

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۸_۱۳۹۷

قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال ایران ۹۹_۱۳۹۸

حضور بیروانوند در لیگ قهرمانان آسیا

علیرضا بیرانوند موفق شد تا در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۷ نیز تیم پرسپولیس را همراهی کند. پرسپولیس با مغلوب کردن تیم لخویا قطر توانست به عنوان تنها نماینده ایران در آسیا تا نیمه نهایی صعود کند. وی پیش از بازی با الاهلی چهار کلین شات انجام داده بود. بیرانوند همچنین در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ نیز موفق شد پرسپولیس را تا فینال لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند.

بیرانوند در سوپر جام فوتبال ایران توانست قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۶، قهرمانی در سوپر جام فوتبال ایران ۱۳۹۷ و قهرمانی در سوپرجام فوتبال ایران ۱۳۹۸ را کسب کند. در همه این بازی‌ها عملکرد فوق‌العاده بیروانوند کمک زیادی به کسب این افتخارات کرده بود.

افتخارات فردی بیرانوند

بیروانوند افتخارات فردی زیادی نیز کسب کرده است که در ادامه می‌بینید:

دروازه بان برتر سال فوتبال ایران (سه بار)

حضور در تیم فصل لیگ برتر فوتبال ایران (دو بار)

بهترین دروازه بان فیفا نامزد شده ۲۰۱۷ (جایگاه نهم)

بهترین دروازه بان لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۸

عضو تیم منتخب لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۱۸

عضو تیم منتخب مسابقات جام ملت‌های آسیا سال ۲۰۱۹

مرد سال فوتبال ایران در سال ۱۳۹۸

نامزد دریافت جایزه بازیکن سال آسیا

نظرات شما