صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 10
کد خبر: ۳۸۶۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۹ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

امید دانا کیست؟ | سلطنت طلب؟ مدافع جمهوری اسلامی یا فرصت طلب؟

امید دانا چهره‌ای است که در سال‌های اخیر با یک برنامه اینترنتی در یوتیوب مطالبی را با عنوان تحلیل و خبر سیاسی بیان می‌کند. او بار‌ها در دو دهه گذشته مواضع سیاسی و فکری خود را تغییر داده است. درباره او چه می‌دانیم.

رویداد۲۴| روح انگیز درّی: امید دانا که به عنوان امید شریفی یا امید شریفی دانا نیز شناخته می‌شود، یکی از چهره‌هایی است که در سال‌های اخیر بار‌ها نام او با موضوعات مختلفی که در برنامه اینترنتی اش مطرح کرده بر سر زبان‌ها افتاده است. موضوعاتی از هواداری جدی از سلطنت طلب‌ها، تغییر مواضع فاحش و درگیری با سلطنت‌طلبان، توهین به مقدسات دینی و مسائلی از این دست.

بیوگرافی امید دانا

دانا متولد سال ۱۳۶۳ است. بر اساس اظهارات خودش در برنامه‌های مختلف موافقان و مخالفانش در یوتیوب، بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ در ایران بازداشت شده و حتی برخی منابع مدعی هستند که به علت توهین آشکار او به مقدسات ابتدا برای او حکم اعدام صادر شده است. دانا سال ۱۳۹۰ از زندان خارج و همان سال با کمک انجمن‌های سلطنت طلب از ایران خارج شد و به سوئد رفت و هم اکنون نیز ساکن استکهلم است. برخی منتقدانش مدعی هستند که دانا به بهانه عضویت در گروه‌های همجنس‌گرا از کشور سوئد پناهندگی گرفته است.

رحمت‌اله بیگدلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییت‌هایی نوشت: «امید دانا، ابتدا در ایران به اعدام محکوم شد و سپس حکم او به زندان تقلیل یافت، اما در سال ۱۳۹۰ مورد عفو قرار گرفت و به خارج از کشور گریخت و با ادعای عضویت در گروه‌های همجنس‌باز از کشور سوئد پناهندگی گرفت! او سابقه هتاکی به خدا، اسلام، تشیع، حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام در برخی توئیت‌ها در کارنامه خود دارد.»

امید شریفی  و تغییر موضع در قبال سلطنت‌طلب‌ها

امید دانا در سال‌های نخست فعالیت در یوتیوب و فضای مجازی از هواداران محکم سلطنت طلب‌ها و رضا پهلوی بود. از او تصاویر زیادی وجود دارد که به تنهایی یا به همراه همسرش در تجمع‌های سلطنت طلب حاضر شده و به هواداری از آن‌ها پرداخته است. او همچنین عموما از پرچم شیر و خورشید در برنامه‌های خود استفاده می‌کرد. با این وجود او به یکباره تغییر موضع داد و به منتقد سرسخت سلطنت طلب‌ها تبدیل شد و با تعریف و تمجید از مسائل داخلی ایران رویکرد جدیدی را در پیش گرفت.

مهدی مهدوی آزاد، از چهره‌های اپوزوسیون خارج از کشور در یکی از سلسله نشست‌های برنامه پرگار در بی بی سی فارسی بدون نام بردن از امید دانا خطاب به یکی از چهره‌های حاضر در نشست که به شدت از سلطنت طلب‌ها حمایت می‌کرد، گفت: «شما یک چهره‌ای را بعد سال ۱۳۸۸ از کشور خارج کردید و کار را به جایی رساندید که بعد از چند سال فعالیت برای شما تغییر موضع داده و به رضا پهلوی بدترین القاب را نسبت می‌دهد».

دانا بعد از تغییر موضع در قبال سلطنت‌طلب‌ها بار‌ها در مطالب و ویدئو‌های مختلف عنوان کرد که خوشحال است که به «شورای ملی ایران» نپیوسته و در حال حاضر این شورا کلا منتفی شده و این شورا دلقک‌بازی بیش نیست.

درگیری امید دانا با اپوزوسیون خارجی و اتهام لابی‌گری

علاوه بر این امید شریفی دانا به‌سبب عملکرد مقابله و درگیری با دیگر گروه‌های ضدانقلاب، از سوی مخالفان به همکاری با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی‌ایران با هدف ایجاد انحراف و تفرقه در بین گروه‌های اپوزسیون جمهوری اسلامی متهم شده است.



او پیش از این «در واکنش به حمله برخی چهره‌های  مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور، در صفحه فیسبوکش نوشت: «بار‌ها گفته‌ام پاسخی به کسانی که به اینجانب ناجوانمردانه و با اهدافی مشخص حمله می‌کنند ندارم، زیرا پاسخ دادن به هر بی‌سروپایی یعنی توهین به خود …».

وی اپوزسیون خارج‌نشین را به سگ تشبیه کرد و گفت: «ای کاش کسانی که حملات اخیر را بر علیه اینجانب سازمان می‌دهند به اندازه این سگ شرفش داشتند که حداقل اصول دشمنی را رعایت می‌کردند و بر پایه حقیقت اینجانب را می‌کوبیدند نه اینکه بروند برای خودشان داستان درست کردند و به من حقیر نسبت دهند …»

اظهارات رائفی‌پور در حمایت از امید دانا

بعد از تغییر موضع امید دانا در قبال سلطنت‌طلب‌ها او شروع به ساخت برنامه در دفاع  از ارکان جمهوری اسلامی کرد. کار به جایی رسید که علی اکبر رائفی‌پور در همان زمان در گفت‌و‌گویی وقتی درباره امید دانا و علی علیزاده از او سوال پرسیدند، پاسخ داد که من با آدم‌ها کاری ندارم، اما اظهارات این افراد حالا درست است و می‌گویند از رفتار‌های گذشته خود رضایت ندارند.

احسان شاه‌قاسمی، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار انصاف‌نیوز درباره‌ی حمایت جریان اصولگرا از امید دانا گفت: «حتما می‌شود احتمال داد که ارتباطاتی وجود داشته باشد. اطمینان داشته باشید که دستگاه امنیتی هم بیکار نمی‌نشیند و بالاخره برای اینکه ایدئولوِژی خودشان را عرضه کنند روش‌های پیجیده‌تری را به کار می‌گیردند و آن‌ها هم آدم‌های باهوشی هستند و ضریب هوش بالای متوسط دارند و روش‌های پیجیده‌تری انتخاب می‌کنند. به قطع نمی‌شود در این باره صحبت کرد، ولی برای مثال وقتی مهناز افشار می‌رود در آلمان و همچنان یک نیمچه حجابی را حفظ می‌کند می‌شود تصور کرد که تماس‌هایی از ایران با او گرفته می‌شود و وعده‌هایی ممکن است داده شده باشد. تقریبا ما در این مورد چیزی نمی‌دانیم جز در مورد خانم گوگوش که گفته شده با نهاد‌های امنیتی همکاری می‌کرده اطلاعاتی در این باره نداریم، اما اگر شما می‌خواهید بگویید احتمالش هست یا نه؟ بله قطعا احتمالش وجود دارد.»

امید دانا و واکنش به حرکت تروریستی داعش در شاهچراغ

در ویدئویی که با عنوان «حادثه تروریستی شاهچراغ، چه کسی ذی‌نفع هست؟ آیا نظام در این اتفاق نقشی داشته؟» از سوی امید دانا در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است، توهین‌های این فرد به پیامبر اسلام و ائمه با واکنش‌های زیادی رو به رو شد.

دانا در پاییز ۱۴۰۱ با سوار شدن بر موج اعتراضات مردم در داخل کشور سعی در ایجاد هرج و مرج و تشویق مردم به درگیری با یکدیگر بر سر مساله حجاب کرده و مردم را تشویق به فاصله گرفتن از اعتراضات معمولی و تمرکز بر روش‌های خشونت آمیز در ان ایام می‌کرد.

در ویدئوی دیگری که با عنوان «از تحریف شهدای شاهچراغ تا مسائل مشکوک بدون پاسخ» از سوی امید دانا منتشر شده است، وی مدعی شد که جمهوری اسلامی به صورت غیر مستقیم مسئول حرکت تروریستی داعش در شاهچراغ  است.

وبلاگ‌های اصولگرا درباره این ویدئو و ادعا‌های دانا نوشته اند: «ابهاماتی که امید دانا درباره ماجرای داعش و حرکت تروریستی در شاهچراغ عنوان می‌کند، نشان می‌دهد این فرد حتی مطالعات ابتدایی را برای ساخت برنامه مذکور انجام نداده است! از جمله در بخشی از برنامه بیان می‌دارد چرا نیرو‌های واکنش سریع به سرعت وارد عمل نشده اند! در حالیکه اگر این فرد یک جستجوی ساده می‌کرد، فیلم و توضیحات حضور نیرو‌های واکنش سریع در کمتر از ۲ دقیقه و دستگیری تروریست داعشی را می‌دید و این ابهام بچه گانه را مطرح نمی‌کرد. در ابهام دیگری که از سوی امید دانا درباره شاهچراغ مطرح شده، وی عنوان می‌کند چرا در تصویر زائر مجروح شده کفش به همراه دارد! یا در ابهام دیگری بیان می‌کند چرا خانمی که در حرم بر اثر شلیک تروریست داعشی به شهادت رسیده است، کیف همراه دارد! این ابهامات نشان می‌دهد امید دانا حتی اطلاعات اولیه این ماجرا را هم کسب نکرده است! او حتی نمی‌داند که زائرین می‌توانند پس از بازرسی کیف و وسایل خود را با خود به داخل حرم ببرند! امید دانا به خیال خود در شبهه‌ای دیگر بیان می‌کند که چطور فرد داعشی توانسته اسلحه را از نگهبانی به داخل حرم ببرد! در حالیکه اگر مختصری در اینباره جستجو می‌کرد، می‌دید که چطور تروریست داعشی نگهبان ورودی حرم را با شلیک گلوله مضروب می‌سازد و بعد به داخل حرم وارد می‌شود!».

اخیرا نیز ویدئویی از او مبنی بر رقص و پایکوبی بعد از ترور حسن نصرالله منتشر شده است.

نظرات شما