صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 07
کد خبر: ۳۸۶۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

الجزیره شیوه و بانک اهداف حمله اسرائیل به ایران را افشا کرد

مارک اوون جونر تحلیلگر دانشگاه نورث وسترن در قطر به الجزیره گفت: حمله موشکی سه‌شنبه شب ایران به دقت برای جلوگیری از تشدید تنش تنظیم شده بود اما پاسخ اسرائیل غیرقابل پیش‌بینی است.

رویداد24| به گفته جونز ایران با هدف بازدارندگی و تاکید بر این‌که ایران قوی است، حمله موشکی دوم خود را انجام داد.

طبق اخبار منتشره اسرائیل توسط آمریکا قبل از حمله مطلع شده و بدین ترتیب استفاده ایران از تسلیحات پیشرفته باید نمادین تلقی شود و از آن‌جایی که خسارت کم بوده، اسرائیل باید پاسخ محدود دهد.

اما به گفته آندریاس کریگ مدرس ارشد دانشکده مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، چون موشک‌های ایران از گنبد آهنین عبور کرد، اسرائیل قصد دارد جواب شدیدتری دهد.

به گفته جونز اگر اسرائیل تشدید تنش را انتخاب کرده باشد، اوضاع فرق خواهد کرد و پای آمریکا را به جنگ می‌کشاند.

اسرائیل چه اهدافی را می‌تواند هدف قرار دهد؟

بر اساس اظهارات عمومی مقامات اسرائیلی، همه گزینه‌ها روی میز است. این می‌تواند شامل حمله به تاسیسات هسته‌ای و تولید نفت، ترورهای هدفمند به سپاه و حملات دقیق به دارایی‌های نظامی باشد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که اسرائیل «هر کجا، هر زمان و هر طور که بخواهیم» پاسخ خواهد داد. نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل خواستار حمله قاطع به تاسیسات هسته‌ای ایران شد. مجتمع نطنز و مرکز فناوری هسته‌ای اصفهان دو سایت هسته‌ای برنامه هسته‌ای ایران هستند. 

با این حال هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران در واکنش به حمله‌ای که کمترین آسیب را به همراه داشت، ممکن است نامتناسب تلقی شود. هر گونه حمله‌ای همچنین پتانسیل این را دارد که نتیجه معکوس داشته باشد و تهران را به سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای خود برای جلوگیری از حملات آتی به خاک خود سوق دهد.

روز چهارشنبه، بایدن گفت که از حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمایت نخواهد کرد.

کریگ از کالج کینگ همچنین خاطرنشان کرد که بیشتر تأسیسات هسته‌ای ایران در اعماق زمین و در زیر کوه‌ها قرار دارند. او به الجزیره گفت: این چیزی نیست که به راحتی از هوا برای اسرائیل قابل دسترسی باشد.

میادین نفتی -که باز هستند و کمتر از سایت‌های هسته‌ایِ به‌شدت امنیتی شده محافظت می‌شوند- می‌توانند اهداف نظامی جایگزین باشند. اما کریگ گفت که مطمئن نیست حملات اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران در چشم جامعه جهانی با توجه به ماهیت حملات نظامی ایران در روز سه‌شنبه موجه تلقی شود.

اما سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران گفت: در صورت حمله اسرائیل به خاک این کشور، سپاه آماده است تا حمله موشکی خود را با «شدت چند برابر» علیه زیرساخت‌های اسرائیل تکرار کند.

باقری همچنین هشدار داد که ایران تاکنون از هدف قرار دادن غیرنظامیان اسرائیلی اجتناب کرده است، اما انجام این کار «کاملا امکان‌پذیر» است.

منبع: اطلاعات

نظرات شما