صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 08
کد خبر: ۳۸۶۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۱ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳

فیلتر نیست، پولی است! | کدام آقازاده‌ها از فیلترینگ سود می‌برند؟

باید بررسی کرد که فروشندگان فیلترشکن چه کسانی هستند و کدام آقازاده‌ها پشت سرآن‌ها جاخوش کرده‌اند و منافع‌شان تامین می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها را در کشور رواج داده‌اند؟

رویداد۲۴| روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به وعده انتخاباتی مسعودی پزشکیان برای رفع فیلتر، به بررسی اوضاع در این خصوص و موانعی که دولت پیش رو دارد، پرداخته است. در نتیجه این بررسی هم به «آقازاده‌های فیلترشکن فروش» می‌رسد!
این روزنامه اصلاح‌طلب به نقل از مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس دوازدهم نوشته: «دستور رییس‌جمهور در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت چهاردهم، درباره پیگیری فروش فیلترشکن‌ها برخلاف وعده اولیه او بود».
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «مساله فیلترینگ بحث امنیتی است و رفع آن چندان به تصمیم رییس‌جمهور ارتباط ندارد» می‌گوید: «عملا فضای مجازی ما قطع نیست؛ یعنی واتساپ و اینستاگرام کسی قطع نیست، اما برخلاف مسوولان که بدون محدودیت و فیلتر می‌توانند از این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، مردم برای استفاده از این پیام‌رسان‌ها باید هزینه اضافه بپردازند و فیلترشکن بخرند که سودش هم به جیب عده‌ای خاص می‌رود.»
لاهوتی با انتقاد از این برخورد دوگانه، می‌گوید: «اگر قرار است فضای مجازی فیلتر باشد، باید برای همه فیلتر باشد و اجازه ندهیم کسی فیلترشکن وارد کند و تبعیض درباره مسوولان و استفاده از خط بدون فیلتر هم برداشته شود. یعنی هم برای مردم و هم برای مسوولان فیلتر اعمال شود. از طرفی هم اجازه فروش فیلترشکن به هیچ کسی داده نشود.»
وی همچنین می‌گوید: «در شرایط فعلی، فضایی برای فروش فیلترشکن به نفع گروهی خاص ایجاد شده است که البته ارقام نجومی هم از فروش فیلترشکن به جیب می‌زنند که باید جلوی آن گرفته شود. با توجه به استفاده مردم از فیلترشکن و پرداخت هزینه برای خرید آن، فضای مجازی ما فیلتر نیست؛ بلکه مردم عادی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید پول اضافه بپردازند؛ اما مسوولان این محدودیت را ندارند. پس باید این محدودیت و تبعیض برداشته شود تا همه مثل هم در شرایط یکسان باشند.»
مصطفی نخعی، نماینده نهبندان و سربیشه در مجالس یازدهم و دوازدهم نیز در همین رابطه می‌گوید: «فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی و از طرفی فروش فیلترشکن باعث خنده و استهزاء ما می‌شود و این راهکار عاقلانه‌ای نیست.»
به گفته او، «فیلتر کردن فضای مجازی و از طرفی فروش فیلترشکن، یعنی فضایی کاملا باز که امکان دسترسی کودکان و نوجوانان به هرگونه محتوای غیراخلاقی را میسر می‌کند. بنابراین باید اقدامی همه‌جانبه در این باره انجام شود.»
این نماینده اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه «آقای رییس‌جمهور هم باید محکم‌تر روی مواضع و وعده‌هایی که در خصوص رفع فیلترینگ در زمان انتخابات داده بود، بایستد» می‌گوید: «مانع جدی این روزها، فروشندگان فیلترشکن هستند که به صورت مافیا فعالیت می‌کنند و سود سرشاری از فروش فیلترشکن به جیب می‌زنند و بزرگ‌ترین مانع رفع فیلتر در کشورند. باید بررسی کرد که فروشندگان فیلترشکن چه کسانی هستند و کدام آقازاده‌ها پشت سرآن‌ها جاخوش کرده‌اند و منافع‌شان تامین می‌شود که استفاده از فیلترشکن‌ها را در کشور رواج داده‌اند؟»
او با تاکید بر اینکه پزشکیان باید روی وعده خود یعنی رفع فیلترینگ کار کند، می‌گوید: «سوال جامعه این است که نکند هماهنگی در این باره وجود دارد که از طرفی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنند و از طرفی فروش فیلترشکن‌ها را در جامعه رونق می‌دهند. انتظار داریم رییس‌جمهور موضوع را جدی‌تر و کارشناسی پیگیری کنند.»

نظرات شما