صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 09
کد خبر: ۳۸۶۷۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳

هزار و یک دلیل «همشهری» برای نداشتن حیوان خانگی؛ از هزینه‌ها تا همسایه‌ها

«همشهری» که معتقد است برخی برای دیده شدن و چشم و هم چشمی سگ و گربه نگه می‌دارند، کلی دلیل آورده که نباید حیوان خانگی داشت و پاپ فرانسیس را هم شاهد آورده است!

رویداد۲۴| روزنامه همشهری در یک گزارش و یادداشت مفصل از مضرات نگهداری سگ و گربه در خانه گفته و معتقد است که افراد برای دیده شدن یا چشم و هم چشمی اقدام به نگهداری از حیوانات خانگی میکنند.
حسن موسوی‌چلک؛ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران نوشته: «نگهداری از حیوانات خانگی ازجمله سگ و گربه در جامعه ایرانی تبدیل به چشم و هم‌چشمی شده است و بسیاری تلاش می‌کنند خود را در دایره رفتاری که مد شده است، حاضر نگه دارند و به همین دلیل می‌بینیم که افراد با حیوان خانگی خود به پارک می‌روند و حتی نام خاصی برایش انتخاب می‌کنند تا به باقی افراد نشان دهند که از زمانه عقب نیستند.»
وی افزوده است: «واقعیت این است که در رابطه با دلایل افزایش نگهداری حیوانات خانگی نمی‌توان به یک عامل اشاره کرد؛ فرار از تنهایی، تلاش برای دیده‌شدن، تبلیغ سبک زندگی جدید و... دست به‌دست هم می‌دهند تا برخی افراد به سمتی بروند که این سبک زندگی را انتخاب کنند؛ شیوه‌ای از زندگی که حتی می‌تواند موجب آزار و اذیت اطرافیان و به‌خصوص همسایگان شود.»
روزنامه همشهری همچنین در گزارشی که عکس یک هم کرده، حیوانات خانگی را «هم‌خانه‌های خطرناک» خوانده و نوشته: «برخی از تنهایی و بعضی هم برای عقب نماندن از قافله اطرافیانشان، سگ را به‌عنوان حیوان خانگی انتخاب می‌کنند، غافل از اینکه این همنشینی و وابستگی می‌تواند تبعات روحی و روانی برای آن‌ها به‌دنبال داشته باشد.»
این روزنامه در ادامه از افسردگی از مرگ حیوان خانگی، محدودیت سفر رفتن، هزنیه‌ها نگهداری از حیوان را از جمله خطرات و مضرات نگهدارای از حیوانات خانگی دانسته و ادعا کرده که، چون فرهنگ ایرانی پذیرای این سبک از زندگی نیست، افرادی که حیوان خانگی دارند ارتباطشان با دیگران قطع شده و منزوی می‌شوند! البته مکرر هم به ناراحتی همسایه‌ها اشاره می‌کند.
نگرانی جدی این روزنامه البته این است که نگهداری از حیوانات برای برخی از زوج‌ها جای فرزندآوری را گرفت است لذا به نقل از پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جها می‌نویسد: «زوج‌هایی که حیوانات خانگی را به کودکان ترجیح می‌دهند، خودخواه هستند. جایگزین کردن حیوانات خانگی به جای کودکان انسانیت ما را می‌گیرد.»

نظرات شما