صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 09
کد خبر: ۳۸۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۳
مصطفی هاشمی طبا در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

سلب میزبانی از فوتبال ایران | هاشمی طبا: فضای تهدید در کشور ما وجود دارد | ناظران ای‌اف‌سی می‌بینند اوضاع در ایران قاراشمیش است!

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس پیشین ورزش ایران به رویداد۲۴ می‌گوید: «امروز تهدید هم علیه کشور ما زیاد است و نتانیاهو حرف‌های دری‌وری و پرت‌وپلا زیاد می‌گوید. شواهد هم نشان می‌دهند که ممکن است درگیری‌هایی اتفاق بیفتد. خب ای‌اف‌سی این‌ها را بررسی می‌کند و باید هم بررسی کند. در مجموع فضای تهدید در کشور ما وجود دارد، سخنرانی‌ها هست، سپاه صحبت می‌کند، طرف مقابل صحبت می‌کند، مقامات ما جواب می‌دهند و... در این شرایط ما به کشورهای دیگر بگوییم شما به این گونه مسائل توجه نکنید؟»

رویداد۲۴ | عرفان‌ پوریا: روز گذشته ای‌اف‌سی با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد تیم ملی کشورمان باید در کشور ثالث با قطر در انتخابی جام جهانی۲۰۲۶ دیدار کند. پیش از این قرار بود دیدار ایران و قطر هفته بعد ۲۴مهر در ورزشگاه امام رضا برگزار شود. قرار بر این است که ایران کشوری را به عنوان میزبان به ای‌اف‌سی اعلام کند. این اتفاق در سایه تحولات اخیر منطقه روی داده است.

مصطفی هاشمی‌طبا رئیس پیشین سازمان تربیت‌بدنی درباره این اتفاق به رویداد۲۴ گفت: «علی‌القاعده احساس می‌کنم اگر ای‌اف‌سی این کار را کرده شرایط به اصطلاح تهدیدات مختلف را در نظر گرفته است. به نظرم کارشان غیرمنطقی نیست. یعنی وقتی از آن طرف شاخ و شانه می‌کشند یا مثلا خودمان شب‌ها پروازها را تعطیل می‌کنیم و سایه تهدید روی سر کشور ما است آن ها هم نمی‌توانند ریسک کنند. حالا اینکه در برخی موارد ممکن است که آنها به صورت نامربوط میزبانی را بگیرند بحث دیگری است. ولی وقتی فضای تهدید در کشوری وجود دارد و احتمال مسائل مختلف هست نمی‌شود ریسک کرد.»


بیشتر بخوانید: جزئیات تازه از «شیرینی» بیرانوند به برخی مدیران پرسپولیس | بیرو تحت فشار تراکتوری‌ها!


هاشمی‌طبا در واکنش به اینکه رئیس‌جمهور و هیئت همراه هفته پیش در قطر بودند و وزیر ورزش به مقامات این کشور گفت در ایران از شما میزبانی می‌کنیم و آنها هم پذیرفتند ولی حالا شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفته، گفت: «به نظرم ربطی به مذاکرات در قطر و اینها ندارد. اینها تعارف است. به نظرم باید احساس مسوولیت کند. خدای نکرده اگر هواپیمایی به همراه بازیکنان به ایران آمد و حمله‌ای صورت بگیرد و بالاخره اتفاقی بیفتد مسوولیتش با چه کسی است؟ بنابراین در چنین فضاهایی غیرمعمول نیست چنین تصمیماتی.»

او در پاسخ به اینکه به هر حال قطر دوست ما است و از آنها انتظار می‌رفت در این شرایط رفتار متفاوتی داشته باشند گفت: «اصلا اینجا به قطر دیگر مربوط نمی‌شود. شما فرض کنید رئیس‌جمهور دو کشور یا رئیس‌جمهور ایران و امیر قطر با هم دیدار می‌کنند حرف‌های مختلفی می‌زنند. رئیس جمهور ما می‌گوید وضعیت ما آرام است و مشکلی نداریم و استقبال می‌کنیم شما تشریف بیاورید. آنها همیشه در فضاهای دیپلماسی حرف دقیق نمی‌زنند. تعارف‌ها بیشتر است. نمی‌شود هم که از طرف تضمین بگیریم که آقا شما حتما به ایران می‌آیی؟ در همین حد رد و بدل دوستانه می‌کنند و تمام می‌شود.»

هاشمی‌طبا تصریح کرد: «اما مساله‌ای که برای مسابقات بین کشورها به اصطلاح تعیین‌کننده است، تعیین‌کنندگی ای‌اف‌سی است. یعنی اگر ای‌اف‌سی بگوید بروید و خدای نکرده اتفاقی رخ دهد خودش مسوول می‌شود. من کاری به حرف‌های پشت پرده‌ای که زده می‌شود و رابطه بین ای‌اف‌سی و کشور خودمان ندارم. ولی کلا به نظرم وقتی در یک کشوری فضا ملتهب است ملاحظاتی را به دنبال می‌آورد. مثلا اوکراین را در نظر بگیرید. آیا میزبانی به این کشور می‌دهند؟ امروز تهدید هم علیه کشور ما زیاد است و نتانیاهو حرف‌های دریوری و پرتوپلا زیاد می‌گوید. شواهدی هم نشان می‌دهند که ممکن است درگیری‌هایی اتفاق بیفتد. خب ای‌اف‌سی اینها را بررسی می‌کند و باید هم بررسی کند.»

معاون رئیس دولت اصلاحات افزود: «من به عنوان یک ایرانی اگر در ای‌اف‌سی می‌بودم به خاطر مسوولیت بین‌المللی سعی می‌کردم دقت لازم را داشته باشم. به عنوان یک آدم بی‌طرف آنجا بررسی می‌کردم که خدای نکرده تهدیدی یا شرایط سختی وجود دارد یا خیر. تقریبا تمام پروازهای خارجی امروز به ایران تعطیل است. در کشور خودمان هم پروازهای داخلی دو شب است که تعطیل بوده. خب این یعنی چه؟ ما به طرف خارجی بگوییم ما تعطیل می‌کنیم شما تعطیل نکنید؟»

هاشمی‌طبا تصریح کرد: «در مجموع فضای تهدید در کشور ما وجود دارد. سخنرانی‌ها هست، سپاه صحبت می‌کند، طرف مقابل صحبت می‌کند، مقامات ما جواب می‌دهند و... در این شرایط ما به کشورهای دیگر بگوییم شما به این گونه مسائل توجه نکنید؟ به نظرم این توقع بیجایی است و ای‌اف‌سی هم باید به وظایف خود عمل کند.»

از هاشمی‌طبا سوال کردیم یعنی با وجود در نظر گرفتن بحث منافع ملی روال منطقی به این شکل است؟ ایشان پاسخ داد: «بله در این شرایط که علیه کشور ما تهدیداتی وجود دارد و مثلا آمریکا می‌گوید من لجستیک اسرائیل را تامین می‌کنم در حمله به ایران، یعنی به همین صراحت، یک ناظر بی‌طرف در ای‌اف‌سی میگوید آنجا اصطلاحا قاراشمیش است و احتیاط میکنم.»

سوال بعدی که مطرح کردیم این بود که ممکن است این گرفتن میزبانی تبدیل به رویه شود چرا که ما در کشوری هستیم که با این تهدیدات همیشه روبرو بودیم و حالا ممکن است میزبانی لیگ نخبگان هم گرفته شود و در آینده هر بار مصاحبه‌ای انجام شود میزبانی را بگیرند. رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی گفت: «الان قضیه از مصاحبه و اینها گذشته است. ما نباید به وضعیت امروزمان به عنوان یک نفر از داخل کشور نگاه کنیم. باید ببینیم آنهایی که در کشورهای خارج هستند برداشتشان از فضای داخل ایران چطور است. آن مهم است. یعنی اینجا ما مدام حرف خودمان را می‌زنیم. باید ببینیم آدمهایی که خارج از کشور نشستند آنها برداشتشان از مساله چیست. من فکر می‌کنم برداشت آنها برداشت خوبی نیست و به همین دلیل هم ای‌اف‌سی هم چنین عمل کرده. بعد هم حالا مگر در این چند سال و در این درگیری‌هایی که داشتیم همیشه میزبانی‌های ما را لغو میکردند؟ نه! بعضی وقتها که اتفاقاتی رخ داده بله. من از آنها پشتیبانی نمی‌کنم ولی من اگر یک ناظر بی‌طرف باشم دقت می‌کنم ببینم شرایط به چه صورت است. میبینم خیلی از هواپیماها به ایران نمی‌آیند و پروازهای خود را تعطیل کرده‌اند.»

هاشمی‌طبا در پایان در مورد دو بازی پیش روی تیم ملی اظهار داشت: «به نظرم گروه طوری است که انشالله صعود می‌کنیم. برای این دو بازی هم به نظرم شرایط خوب است. فکر می‌کنم حداقل از این دو بازی چهار امتیاز خواهیم گرفت. تا الان خوب امتیاز گرفتیم و از این به بعد هم انشالله خوب نتیجه می‌گیریم.»

نظرات شما