صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 11
کد خبر: ۳۸۷۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳

درخواست تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران از پزشکیان

برخی تشکل‌های دانشجویی در پیام‌هایی به رئیس جمهور از وی خواسته‌اند که در مراسم فردا - حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران به خاطر شروع سال تحصیلی - فرصت بیان نظرات و دیدگاه‌های خود را داشته باشند.

رویداد۲۴| مسعود پزشکیان که در طی همین مدت کوتاهی که از ریاست جمهوری او گذشته، نشان داده حداقل در حوزه دانشگاه به وعده‌های خود پایبند است و اراده جدی برای تحول در این حوزه دارد؛ فردا صبح به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید به دانشگاه خواهد رفت.
آنطور که وزیر علوم اعلام کرده، یک دانشجو، یک استاد و یک کارمند آموزش عالی نیز به نمایندگی از این سه قشر، دیدگاه‌ها و نظر‌های خود را با رئیس‌جهور در میان خواهند گذاشت.
برخی از تشکل‌های دانشجویی، اما خواهان فرصتی برای بیان نظرات و دیدگاه‌های خود هستند. از این رو دست به قلم شده و با نامه و توییت از رئیس جمهور خواسته‌اند که در این مراسم صدای دانشجو را نیز بشنود.
از این رو، جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران پیش از حضور پزشکیان، رییس جمهور کشورمان در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه تهران نکاتی را درباره اختصاص تریبون به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این مراسم متذکر شدند.
در بخشی از این نامه آمده است: «شنیده‌ها حاکی از آن است که در برنامه پیش رو، مطابق رویه غلط و مذموم در برخی سالیان گذشته، تریبونی برای شنیده شدن صدای اقشار دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی وجود ندارد و کماکان به نطق‌های فرمایشی و حتی حضور گزینشی و با سهمیه بسنده می‌شود.
نیک می‌دانیم که سیاست‌زدایی از فضای دانشگاه و در نظر نگرفتن دانشجو و تشکل‌های دانشجویی، نهاد علم و بدنه دانشجویی را به سمت بی‌نسبت شدن با مسائل و چالش‌های سیاسی سوق می‌دهد و یقینا جنبش دانشجویی در مقابل این رویه‌های غلط ایستادگی خواهد کرد.
تشکل‌های دانشجویی از جنابعالی درخواست دارند تا با کنار گذاشتن مصلحت‌سنجی‌های ضد مصلحت و حفظ حریم و شان دانشگاه، برای تمامی تشکل‌های دانشجویی فرصتی جهت نطق و بیان نکات و مسائل و دغدغه‌ها فراهم آورید که یقینا مصلحت واقعی دانشگاه بر این است.»
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در پیامی که شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، خطاب به مسعود پزشکیان نوشته است: «جناب آقای دکتر پزشکیان!
چند ماه پیش که در دانشگاه حضور داشتید، متأسفانه به دلیل برخی محافظه‌کاری‌ها، فرصتی برای صحبت به تشکل‌های دانشجویی داده نشد. با توجه به حضور جنابعالی در روز شنبه در دانشگاه تهران، تشکل‌های دانشجویی خواستار فرصتی برای ایراد سخن و بیان دیدگاه‌های خود هستند.»
این درخواست‌ها درحالی از رئیس جمهور مطرح شده که رئیس جمهور و وزیر علوم او تا کنون ثابت کرده‌اند اراده جدی برای بهبود فضای دانشگاه هستند. از بازگشت اساتید اخراجی تا فرصت دوباره به دانشجویان محروم شده از تحصیل؛ کنار گذاشتن برخی مدیران که سابقه خوبی در دانشگاه نداشتند و تغییر شیوه‌نامه انضباطی که به قول «کیهان» در آن خبری از اخراج نیست؛ همه این‌ها نشانه‌های از تغییر رویکرد دولت نسبت به دانشگاه است.

نظرات شما