صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۱ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

گل به خودی با نامه جنجالی ۳۹ نماینده

درخواست ۳۹ نماینده مجلس برای تغییر دکترین هسته‌ای با واکنش‌ها و انتقاداتی همراه بوده است. روزنامه اعتماد این نامه را گل به خودی خوانده است.

رویداد ۲۴| ۳۹ نماینده مجلس در نامه‌ای به «شعام» درخواست تغییر دکترین دفاعی ایران را مطرح کردند. این درخواست با واکنش‌هایی همراه بود و انتقاداتی را در پی داشت. مثلا احمدزیدآبادی تحلیلگر این اقدام را دعوت از طرف مقابل برای حمله به ایران تلقی کرده بود.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم نیز این اقدام را در راستای منافع اسرائیل ارزیابی کرده است. این فعال سیاسی در گفتگو با «اعتماد» با انتقاد از طرح چنین موضوعی از جانب برخی نمایندگان مجلس دوازدهم در شرایط فعلی می‌گوید: من معتقدم طرح مساله «نیاز ایران به داشتن بمب یا سلاح هسته‌ای» در شرایطی که کشور چنین برنامه‌ای ندارد به معنای دادن گرای تاسیسات هسته‌ای و اقدام بسیار خطرناکی است که برخی نمایندگان و سیاسیون کشور انجام می‌دهند.

وی همچنین تاکید دارد که «باید توجه ویژه داشت که اسراییل به خاطر جنایات انجام داده در غزه، سعی دارد برای تداوم این جنایات در غزه و لبنان بهانه تازه پیدا کند و موضوع هسته‌ای در ایران می‌تواند اجماعی علیه ایران به سود اسراییل انجام بدهد و حملات و خرابکاری‌های این رژیم را توجیه کند.»
فلاحت‌پیشه همچنین می‌گوید که «اگر نمایندگان دید راهبردی دارند، در شرایطی که جنگ به مرحله عملیاتی رسیده تبلیغاتی از این نوع به ضرر کشور تمام می‌شود.»
محمود واعظی نیز در واکنش به نامه جنجالی ۳۹ نماینده گفته است: «باتوجه به شرایط بحرانی در خاورمیانه این بحث مهمی است بالاخص در این برهه خاص کشور که دولت چهاردهم به دنبال ثبات در منطقه و تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با کشور‌های مختلف جهان است. تنها در صورتی شاهد تغییر این دکترین هستیم که تحولات خاصی در منطقه حادث شود که امنیت ملی ایران را با خطر مواجه کند؛ غیر از این، با عنایت به راهبرد صلح‌طلبانه و دینی جمهوری اسلامی ایران که ساخت و توسعه سلاح‌های کشتارجمعی را از اساس نفی می‌کند، روال همان روالی خواهد بود که مطرح شد.»
طرح این درخواست عجیب در این مقطع زمانی حساس از سوی برخی نمایندگان البته مدافعانی هم داشت. مثلا احمد بخشایش اردستانی نماینده پرحاشیه‌ای که پیش‌تر با طرح موضوعاتی مثل موشک دادن به روسیه جنجال به گا کرده بود، گفته: «معنی این نامه این است که به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت خواهیم کرد، من هم موافق هستم چراکه ایران برای اینکه بازدارندگی خودش را به رخ کشور‌های منطقه و مخصوصا اسراییل برساند باید سلاح هسته‌ای داشته باشد، چراکه اسراییل دارد. البته بنده این نکته را نمی‌گویم بلکه کنت ولز، پدر رئالیسم جدید حدود ۱۳ سال پیش در سخنرانی اعلام کرد برای اینکه ایرانی‌ها شب‌ها با آرامش بخوابند، باید سلاح هسته‌ای داشته باشند. البته اینکه معنی تغییر دکترین هسته‌ای و دفاعی ما چیست، بحث دیگری است.»

نظرات شما