صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

کارتل‌های اقتصادی مانع اصلی رفع فیلتر

روزنامه جهان صنعت در یادداشتی به امکان‌سنجی تحقق وعده رفع فیلتر در دولت چهاردهم پرداخته و کارتل‌های اقتصادی را اصلی‌ترین مانع پیش روی پزشکیان می‌داند.

رویداد۲۴| از عمر دولت چهاردهم خیلی نگذشته و برای اینکه بگوییم فلان وعده انتخاباتی محقق نشده، هنوز زود است. اما عدم مشاهده اقدام جدی و عملی دولت برای بهبود وضعیت اینترنت و رفع فیلترینگ به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی مهم برای دولت دردسرساز شده است.
جدای از اینکه وضعیت موجود اینترنت زندگی را برای مردم سخت کرده، گمان می‌رفت که یکی از در دسترس‌ترین وعده‌های دولت همین رفع فیلتر باشد لذا تعلل در تحقق آن، موجب افزایش ناامیدی جامعه به دولت خواهد شد.
درباره چرایی تداوم فیلترینگ، اما این روز‌ها بسیار صحبت می‌شود. روزنامه جهان صنعت در همین راستا در یادداشتی به قلم کیوان نقره‌کار، نوشته: «چند دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد رفع فیلترینگ در کشور اساسا از مقامی بالاتر از دولت سرچشمه می‌گیرد. شورای‌عالی فضای مجازی مجموعه‌ای از افراد حقیقی و حقوقی است که بخشی از این افراد حقیقی عضو دولت هستند. با اینکه رییس این شورا، رییس‌جمهور است، سایر اعضا نیز در تصمیم‌گیری‌های شورا دخیل هستند. نکته بعدی این است که رویکرد موجود نسبت به فیلترینگ، یک رویکرد امنیتی و سیاسی است. به این معنا که این شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌توانند اختلالات سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد کنند و باتوجه به اینکه افراد می‌توانند ناشناس باشند و پیام‌ها قابل رصد نیست، هر دولتی را به سمت کنترل آن‌ها سوق می‌دهد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «فارغ از بحث‌های سیاسی و امنیتی همچنین به نظر می‌رسد که این مساله تبدیل به فرصتی اقتصادی برای فروشندگان فیلترشکن شده است بنابراین کسانی که از فروش فیلترشکن سود می‌برند، به دنبال رفع فیلترینگ نیستند و از این وضعیت راضی‌اند.»
یادداشت نویس این روزنامه اقتصادی در پاسخ به اینکه «آیا واقعا رئیس جمهور نمی‌تواند کاری انجام دهد؟» نوشته: «به هر حال، آقای پزشکیان و وزرایش که در شورا حضور دارند، می‌توانند به اتفاق بر رفع فیلترینگ تاکید کرده و این موضوع را پیگیری کنند. همچنین باید توجه داشت باوجود فیلترشکن‌ها، تمامی این محتوا‌ها در دسترس مردم قرار دارد. به این معنا که مردم همچنان به اینترنت آزاد دسترسی دارند، اما هزینه‌هایی از لحاظ مالی و روانی به کاربران تحمیل شده است، بنابراین حتی اگر رویکرد سیاسی و امنیتی نیز در نظر گرفته شود، همچنان خواهیم دید که بسیاری از افراد به شبکه جهانی دسترسی دارند. در نهایت، آنچه باقی می‌ماند کارتل‌های اقتصادی پشت این ماجراست که رییس‌جمهور باید برای حل آن اقدام کند. در این صورت می‌توان به رفع فیلترینگ امیدوار بود.»

نظرات شما