صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

انتقاد جدی روزنامه اصلاح‌طلب از وضعیت وزارت فرهنگ | شرایط نه جنگ و نه صلح مانع تغییرات جدی نشود

روزنامه شرق با انتقاد از بلاتکلیفی در وزارت فرهنگ و ارشاد نوشته: این وزارتخانه نماد اقتدار یک دولت است که به شکلی علنی تغییرات اساسی در سطح سیاست و فرهنگ را نمایندگی می‌کند. تغییراتی که به‌واسطه آن حتی می‌توان پی برد اقتصاد ایران با چه رویکردی پیش خواهد رفت.

رویداد۲۴| روزنامه شرق در سرمقاله امروز خود به قلم احمد غلامی از بلاتکلیفی در وزارت فرهنگ و ارشاد انتقاد کرده است.
نویسنده این یادداشت که وزارتخانه مورد اشاره را ویترین داخلی دولت‌ها می‌داند و معتقد است در ادوار قبلی تبدیل به «وجدان معذب دولت‌ها» شده است، تاکید می‌کند: «نباید گذاشت شرایط نه جنگ نه صلح، هم جنگ هم صلح، مانع تغییرات جدی در این نهاد شود.»

روزنامه شرق نوشته: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه کارهایش در بخش مدیران میانی معطل مانده است و ناشرانی که چشم به تحقق تغییرات دوخته بودند ناامید شده‌اند.»

در ادامه این یادداشت نیز آمده است: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارتخانه‌ای کلیدی در وضعیت‌های بحرانی و آشوبناک نیست، اما این وزارتخانه فرهنگی-سیاسی، بیانگر ذات دولت‌هایی است که در رأس قدرت‌اند. این وزارتخانه نماد اقتدار یک دولت است که به شکلی علنی تغییرات اساسی در سطح سیاست و فرهنگ را نمایندگی می‌کند. تغییراتی که به‌واسطه آن حتی می‌توان پی برد اقتصاد ایران با چه رویکردی پیش خواهد رفت.»

احمد غلامی همچنین نوشته: «اغلب دولت‌هایی که تاکنون بر سر کار آمده‌اند نگاهی استراتژیک به فرهنگ و سیاست نداشته‌اند و با تساهل با دو نماد معتبر وزارت خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخورد کرده‌اند. در صورتی که این دو وزارتخانه بیانگر جوهر هر دولتی است. یکی ویترین داخلی آن و دیگری ویترین خارجی آن است. دولت حسن روحانی نشان داد تا چه میزان چهره‌های برجسته و کارشناس در این وزارتخانه می‌تواند در مقبولیت ظاهری آن نقش ایفا کند.»

او در ادامه تاکید کرده که «در دولت روحانی این نهاد تا حدودی به جایگاه واقعی‌اش دست پیدا کرد و توانست چهره‌ای متفاوت از ایران و ایرانیان به دنیا نشان بدهد؛ راهی که پیش‌تر در دولت اصلاحات گشوده شده بود و دنیا آمادگی باور به این جایگاه را داشت. درواقع می‌توان گفت این دو نهاد قبای دولت‌اند و طرفه اینکه در شرایط آشوبناک کنونی این دو نهاد می‌توانند چهره‌ای متفاوت از ایران به نمایش بگذارند. البته تبعات شرایط آشوبناک کنونی، وضعیت نه جنگ و نه صلح با اسرائیل باعث شده است وزارت امور خارجه ایران به جایگاه واقعی‌اش بازگردد و دیپلماسی از طریق این نهاد دنبال شود. در صورتی که همین شرایط می‌تواند بهانه‌ای به دست انحصارگران فرهنگی بدهد تا دوباره آن را به محاق ببرند و این اتفاق در وضعیت تعلیقی که در کار مدیران میانی این وزارتخانه وجود دارد، دور از انتظار نیست.»

نظرات شما