صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

در صدا‌وسیما چه خبر است؟ | آقای جبلی معیارتان برای دعوت از کارشناسان چیست؟ یکی مدعی خرید پیجر است و دیگری به سرداران سپاه اتهام می‌زند!

رویکرد صداوسیما در روزهای‌اخیر بیش از همیشه مورد انتقاد قرار گرفته است. از سخنان نسنجیده کارشناس درباره خرید پیجرها گرفته تا دعوت از علیزاده به عنوان کارشناس. همه این‌ها یک سوال جدی را مطرح کرده و آن این است که در صداوسیما چه خبر است؟

رویداد۲۴| انتقاد‌ها از صداوسیما بسیار است؛ از برخورد‌های جناحی به رغم یدک کشیدن نام رسانه ملی گرفته تا عملکرد ضعیفی که مرجعیت رسانه در کشور را به باد داده است.

این بار، اما موج انتقاد‌ها به سوی این سازمان عریض و طویل از آن رو روان شده که شاهدیم در شرایط حساس و پرتنش منطقه، کارشناس صداوسیما روی آنتن زنده از دست داشتن یک شرکت ایرانی در خرید پیجر‌های حزب‌الله لبنان می‌گوید! بعد مجری یک بخش خبری اظهارات او را رد کرده و یادآور می‌شود که حزب الله نیز این موضوع را تکذیب کرده بود. رسانه شورای عالی امنیت ملی یعنی نورنیوز هم در توییتی سخنان جناب کارشناس را رد می‌کند.

تکذیب آن سخنان، اما پایان انتقادات از صداوسیما نیست. چراکه نه اولین بار بود شاهد بیان چنین سخنان نسنجیده‌ای از این تریبون بوده‌ایم نه به نظر می‌رسد که این رویه پایانی داشته باشد. مثلا همین چند وقت قبل و بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران یک مجری تلویزیونی گفته بود که تا چند ساعت دیگر چنین و چنان خواهیم کرد، در حالی که موضع رسمی مقامات کشور چیز دیگری بود. یا آنتن دادن به علیز که در توییتر و جا‌های دیگر به سپاه و سرداران سپاه توهین می‌کند و چهره‌ای حاشیه ساز است؛ مواردی از این دست که صداوسیما و رویکرد حاکم بر آن را زیر سوال می‌برد بسیار است. برای همین هم شاهد اوج گرفتن انتقادات نسبت به این رسانه هستیم. وجه مشترک این انتقادات، اما انتقاد به نگاه سیاسی و رویکرد مدیریتی حاکم بر صداوسیما است.

مثلا محمدحسین مصباح، معاون سابق بسیج دانشجویی با انتشار تصویری از وحید جلیلی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‏ «تا کی باید درخصوص حماقت‌های رسانه ملی با هزاران میلیارد بودجه که مهمترین نقش در خنثی سازی حمله روانی اسراییل داره - که برعکس عمل میکنه - سکوت کنیم؟
این فرد رسانه ملی تبدیل به رسانه‌ای زرد و طایفه‌ای کرده! خفت بار‌ترین دوران صداسیما رو شاهدیم و هیچکس پاسخگو نیست!»

عبدالرضا داوری نوشت: «صداوسیمای جبلی، پیرو دعوت از علیز، سمپات منافقین برای تحلیل تحولات جبهه مقاومت، اینک کارشناسی را به آنتن آورده که خرید پیجر‌های منفجر شده حزب الله را به گردن جمهوری اسلامی می‌اندازد! ظاهرا شبکه نفوذ، نقش شبکه ١٢ اسرائیل و اینترنشنال، را به صداوسیما برون سپاری کرده اند!»

حسین صارمی، خبرنگار اصولرا نیز نوشته: «صحبت کارشناس شبکه خبر در خصوص پیجر‌های لبنان کذب است. امیدوارم یک نفر در این کشور پاسخگوی اراجیف اختلاف آمیز باشد!افکار عمومی و صدا و سیما و رسانه‌ها عملاً درین کشور رها شده است...»

مرتضی گل‌پور، روزنامه‌نگار نوشته: «با حضور علیز در صداوسیما، میشه فهمید چه تفکری بر اون حاکمه. پایان پیام.»

وحید خاتمی فعال رسانه‌ای نوشته: «متأسفانه ظاهراً مرکز اصلی هدف نفوذ در جمهوری اسلامی ایران صداوسیما است ودشمن در این زمینه تاحدودی موفق شده است؛ در این شرایط حساس منطقه پخش این صحبت‌ها در صداوسیما یک فاجعه است وبرای ایران وجبهه مقاومت بسیار سنگین تمام خواهد شد؛ امیدوارم این صحبت‌ها به گوش برادران لبنانی ما نرسد!» او در توییت دیگری هم با اشاره به استفاده از علی علیزاده به عنوان کارشناس نوشته: «باید بیشتر مراقب نفوذ در صداوسیما باشیم!»

یک کاربر فضای مجازی هم در همین رابطه نوشته: «صداوسیما جبلی-جلیلی اجازه نمیدهد عرق فرد خشک شود و فورا پاداش میدهد؛ کاری ندارد #علیز در ۴۸ساعت گذشته سرداران سپاه را متهم به گرا دادن به اسرائیل کرده؛ چون در همان توییت‌ها لگدی به قالیباف و پزشکیان زده و به سعید جلیلی ارادت نشان داده، پس فورا تریبون زنده صداوسیما را پیشکش میکند؛»

سعید مالکی، فعال رسانه‌ای نوشت: «این که در #صداوسیما‌ی میلی #پایداری می‌گویند پیجر‌ها از ایران ارسال شده و دوباره خودشان در همان صداوسیما تکذیب می‌کنند یعنی یک سوراخ خیلی بزرگ در رسانه‌ی مثلا ملی!»

یک کاربر دیگر هم با هشتک جبلی نوشته: «صداو سیما حرف‌های کارشناس را تایید نکرد. چه بلبشوی عجیبیه تو صداو سیما. مدیریت فشل»

مصطفی داننده، فعال رسانه‌ای نیز نوشته: «به نظر شما احتیاجی هست، اسرائیل کار رسانه‌ای کنه برا تخریب ایران؟
آن یکی در تلویزیون می‌گوید، ایران پیجر‌ها رو خریده و به لبنان داده بود.
دیگری وسط دعوای خاورمیانه، می‌گوید قانون حجاب را اجرا کنیم.
امان از پایداری‌های مجلس و جلیلی‌چی‌های صداوسیما.»

نکته جالب و قابل توجه اینکه در میانه همه این انتقادات، صداوسیما اصرار دارد که همچنان مرجعیت رسانه را به عهده دارد و منتقدان حرف بی‌ربط می‌زنند! در واکنش به این رویکرد رسانه به اصطلاح ملی نیز، محمد مهاجری فعال رسانه‌ای اصولگرا در یادداشتی تلگرامی نوشته: «صداوسیما برخلاف نظرسنجی‌های مکرر و مشاهدات میدانی اعلام کرده است این‌که می‌گویند این رسانه مرجعیت خبری خود را از دست داده، حرف بی‌ربطی است و صداوسیما همچنان مرجع اصلی اخبار برای مردم است.
عابری از کنار رودخانه‌ای می‌گذشت که دید مردی *به حالت دَمَر / روی شکم* خوابیده و از آب رودخانه می‌آشامد. به او گفت: دَمَر آب نخور عقلت کم می‌شود. جواب شنید: عقل چیست؟ عابر گفت: هیچی! به خوردن آب ادامه بده. باید به صداوسیمای‌مان‌گفت: به همین روال ادامه بده! و دمر آب بخور.»

نظرات شما