صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳
تفاهم‌نامه همکاری اسکودا و فراجا در جهت ارتقای امنیت شهروندی و دانش حقوقی امضا شد؛

رئیس اسکودا: همکاری حرفه‌ای وکیل با ضابطین، ضامن حقوق و آزادی‌های شهروندی است

مقارن با هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، سردار سلیمان ملک‌زاده، معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا و شماری از فرماندهان پلیس پیشگیری فراجا با حضور در اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با دکتر جعفر کوشا رئیس اسکودا دیدار و گفتگو کرده و بر ضرورت همکاری کانون‌های وکلای دادگستری و نیز وکلای سراسر کشور در جهت ارتقای امنیت شهروندی و بسط نظم عمومی و حکومت قانون تاکید کردند.

رویداد۲۴| به گزارش روابط عمومی اسکودا، در این دیدار دکتر جعفر کوشا، با تبریک هفته گرامیداشت فراجا و یادکرد ۱۳ هزار شهید این مجموعه خدوم، پلیس را مظهر آرامش و نظم عمومی دانسته و اقتدار پلیس را مرهون التزام به حکومت قانون و صیانت از حقوق شهروندی قلمداد و خواستار ارتقای سطح تعامل پلیس با کانون‌های وکلای سراسر کشور به منظور ارتقای شاخص دسترسی به عدالت انتظامی و قضایی، تحقق پذیری حکومت قانون و برخورداری از حقوق شهروندی شد.

وی با اشاره به تنوع و پیچیدگی جرایم و ناترازی‌های اجتماعی در برهه کنونی، بر ضرورت ارتقای سطح علمی پلیس و تخصص‌محوری روزآمد ضابطین تاکید کرده و اظهار داشت: باید با اهتمام در بروزرسانی پلیس و حمایت علمی از پلیس، در مسیر تضمین امنیت شهروندان همت گمارد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه نقطه اشتراک پلیس و وکیل، عدالت قضایی است، تصریح کرد: پلیس مقوم اجرای عدالت و وکیل موید کشف حقیقت و حمایت از حق دفاع برای آحاد شهروندان است و هر دو رکن ضابط و وکیل، کارافزار دستگاه قضا در تحقق‌پذیری دادرسی منصفانه و عدالت قضایی و حمایت از حق‌ها و آزادی‌ها هستند.

دکتر کوشا در پایان با بیان اینکه هم پلیس و هم کانون وکلا سازمان تخصصی خارج از دادگستری، اما بازیگران دخیل در ساختن تصویر عدالت قضایی هستند، اظهار داشت: از یک طرف پلیس تمشیت روند تجسس، تحقیقات و تعقیب را برعهده داشته و به عنوان ضابط تخصصی تحت نظامات قانونی عمل می‌کند و از طرف دیگر وکیل چراغی برای کشف حقیقت افروخته و روشنگر بستری است که در قله آن عدالت قضایی باید متجلی شود. وکیل مستقل و پلیس ذیل حکمروایی، دو نقش از دو زاویه، اما در خدمت عدالت قضایی و تامین امنیت شهروندی هستند و تعامل حرفه‌ای و گسترده این دو رکن، چهره عدالت، امنیت و نظم را خواستنی‌تر، موجه‌تر و شهروند مدار‌تر می‌سازد.

در ادامه این دیدار نیز سردار سلیمان ملک‌زاده با اشاره به هفته نیروی انتظامی، این ایام را متعلق به همه مردم ایران دانسته و تاکید کرد: پلیس ضامن امنیت مردم است. فراجا آنگاه که به وظیفه خود عمل کند همه مردم از نعمت آرامش بهره‌مندند و خرسندی جمعی رقم می‌خورد؛ لذا کمترین پیام این جلسه و تفاهم‌نامه بین پلیس و وکلا این است که به فهم مشترکی رسیده‌ایم که برای مردم و امنیت خاطر آن‌ها باید با هم تشریک مساعی فعالانه کنیم. پلیس و وکیل نه رقیب بلکه بازوی تحقق عدالت هستند و باید مصمم و مستحکم در خدمت مردم حرکت کنند.

وی با اشاره به نقش و جایگاه ضابطیت پلیس نسبت به فرایند‌های قضایی تصریح کرد: به عنوان ضابط عام باید تلاش این باشد که حرفه‌ای و علمی و امانت‌دارانه اقدام و علاوه بر آنکه به دنبال کشف دلایل ارتکاب جرم توسط متهم باشد، باید در جهت کشف دلایل بی‌گناهی متهم نیز تلاش کند و تا آنجا که تحقیقات باید به کشف یک جرم و حمایت از بزه‌دیده سوق یابد، دقت نظر کافی معمول شود. وکیل نیز در کنار مجنی‌علیه باید دقت کافی برای روشنگری و حقیقت‌گرایی داشته باشد تا ظلمی روا انگاشته نشود.

معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا همچنین به نقش مبرم وکلا در امنیت قضایی و شهروندی اشاره و تصریح کرد: اقتدار و صلابت پلیس لازمه زیست شایسته و امنیت‌مدار مردم است. وکلا در ارتقای آگاهی عمومی و تقویت صلابت و اقتدار پلیس جهت نهادینه سازی نظم و حقوق شهروندی می‌تواند جایگاه قابل توجهی داشته باشد و از همین‌رو در جهت ارتقای سطح امنیت وکلا با کانون‌های وکلا همکاری خواهیم داشت و در قالب تفاهم‌نامه محور‌های همکاری مدون خواهد شد.

سردار ملک‌زاده با تبیین راهکار‌هایی جهت تقویت امنیت وکلا در سطوح پیشگیرانه و در موقعیت خطر، از اسکودا و کانون‌های وکلا خواست پیشنهادات مدون و منقح خود را برای فراجا ارسال کنند.

معاون حقوقی، امور مجلس و دولت فراجا در ادامه با تبیین مصادیقی از نظم عمومی، افزود: جامعه باید در کنار پلیس با هم‌رسانی و همکاری زمینه ارتقای امنیت شهروند محور را فراهم کنند و بدانیم که مردم و نهاد‌های مدنی باید در کنار پلیس به ارتقای شاخص امنیت و توسعه نظم در حوزه عمومی همت گمارند.

در خاتمه این دیدار نیز ضمن امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان فراجا و اسکودا، مقرر شد کمیته‌ای مشترک از مسئولان حقوقی فراجا و اسکودا در جهت توسعه همکاری پژوهش‌محور و آموزش‌بنیان، ارتباط مستمری برقرار و موضوعات مشترک خاصه پیرامون وکلای در معرض خطر و نیز پیشگیری از جرم و آموزش کارآموزان وکالت در ارتباط با اخذ خدمات تخصصی از پلیس در روند کشف جرم را پیگیری کنند.

نظرات شما