صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 12
کد خبر: ۳۸۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۳ - ۲۱ مهر ۱۴۰۳

حواشی حضور رئیس جمهور در دانشگاه | پزشکیان چطور بازی مخالفان را برهم زد؟

مسعود پزشکیان با فرصت دادن به تشکل‌های دانشجویی معترض برای سخنرانی، حواشی امروز در دانشگاه را مدیریت کرد و نشان داد که فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد.

رویداد۲۴| مگر می‌شود رئیس جمهور مملکت به دانشگاه برود و حاشیه درست نشود! حتی اگر این رئیس جمهور همان کسی باشد که هنوز نیامده نشان داده به وعده‌هایش در حوزه دانشگاه پایبند است و قصد تغییر و تحول در آن را دارد.
مسعود پزشکیان امروز درحالی به دانشگاه رفت که در همین مدت کوتاهی که رئیس جمهور شده با اصرار به بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی، برکناری مدیرانی که سابقه خوبی در دانشگاه نداشتند و حتی تغییر شیوه نامه انضباطی به نحوی که خوشایند روزنامه کیهان و همفکرانش نبود؛ نشان داده واقعا دانشگاه را می‌شناسد و به آن اهمیت می‌دهد.
رویکرد او، اما قطعا خوشایند طیف تندرویی که پیش از این در دانشگاه می‌تاختند، نیست؛ از همین رو هم همان طور که انتظار می‌رفت جلسه امروز به حاشیه کشیده شد.

حواشی جلسه امروز
ساز این حاشیه‌سازی را البته از دیروز زده بودند. از همان وقتی که بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشگاه با توییت و نامه نوشتن خواستار صحبت در حضور رئیس جمهور شدند. آن هم درحالی که اصلا برنامه امروز صرفا برای شروع سال تحصیلی بود و قرار نبود که هیچ تشکلی صحبت کند.
به هرحال آن‌ها کار خودشان را کردند و هنگام سخنرانی پزشکیان سروصدا راه انداختند. طیف نزدیک به جلیلی که از قضا در صداوسیما هم دستشان باز است؛ برخلاف رویه سال‌های قبل که سخنرانی رئیس جمهور بدون صدای سالن از تلویزیون پخش می‌شد، فیلم مراسم امروز را با صدای کامل پخش کردند تا به حواشی دامن زده شود.


حاشیه سازان این جلسه، اما صرفا دانشجو نبودند. یکی از کارمندان نیز در جریان سخنرانی پزشکیان کلی داد و بیداد کرد. رئیس جمهور او را دعوت به آرامش و تاکید کرد که اگر قصد برهم زدن جلسه را داشته باشند، خواهد رفت. جالب اینکه خبرگزاری‌های اصولگرا فیلم این بخش از سخنان پزشکیان را با عنوان «ناراحتی رئیس جمهور» پوشش دادند.


دیگر نکته قابل توجه در حاشیه جلسه امروز بنری بود که بسیج دانشجویی سردر دانشگاه تهران نصب کرد. آن‌ها این جمله رهبری که «خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده اند و می‌کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کند» را بنر کردند. امیرحسین ثابتی، اما با استقبال از این کار نوشت: «سال‌ها قبل وقتی این جمله رهبرانقلاب را در دانشگاه و رسانه بازخوانی میکردیم، محافظه کاران میگفتند این کار را نکنید، چون به صلاح نیست!
خداقوت به رفقای بسیج دانشجویی که یکی از سانسور شده‌ترین سخنان ایشان را دربهترین جای ممکن نصب کردند. کاش نهضتی برای بقیه جملات مشابه نیز راه می‌افتاد»

واکنش متفاوت پزشکیان
مسعود پزشکیان، اما گویی که دست طیف تندرو را خوانده باشد، این بازی را برهم زد. او با تلاش برای آرام کردن دانشجویان حاشیه‌ساز به آن‌ها فرصت سخنرانی و ماجرا را فیصله داد.

بازتاب مراسم امروز در فضای مجازی
مراسم امروز، تلاش طیف رادیکال برای حاشیه‌سازی و برخورد صداوسیما با این ماجرا، اما با واکنش‌هایی همراه بود. مثلا محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شبکه خبر دو امروز بین آیین آغاز سال تحصیلی و معارفه استاندار خراسان رفت و برگشت می‌کرد. وقتی نوبت دانشجوی اصلاح‌طلب بود، مراسم دانشگاه را قطع و مراسم مشهد را پخش کرد. وقتی نماینده بسیج سخنرانی رییس‌جمهور را قطع کرد و پزشکیان بزرگوارانه به او تریبون داد مراسم دانشگاه را پخش کرد!»
علی نظری، سردبیر روزنامه مستقل نوشت: «حامیان جلیلی در دانشگاه تهران جنگ روانی علیه رییس جمهور را، باختند.
پزشکیان به نماینده دانشجویان تندرو فرصت داد بیاید و اعتراض خود را آزادانه مطرح کند. این رفتار را با برخورد احمدی نژاد در ۱۶ آذر۸۷ و همچنین سخنرانی‌های رییسی مقایسه کنید! احسنت به پزشکیان که مخالفش را خفه نکرد!»
سمیرا عالم‌پناه، روزنامه‌نگار نیز نوشت: «یه زمانی هم سخنرانی رئیس جمهور با گرفتن صدای سالن توسط صداوسیما پخش می‌شد، تا حواشی برای دولت متبوع‌شان درست نشود!
ماکه از شفافیت در این رسانه استقبال می‌کنیم، اما تجربه نشان داده روسای این سازمان عریض و طویل نوبت به طرف خودشان که می‌رسد، صندوق نسوز ۷ قفل می‌آورند.»

نظرات شما