صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 13
کد خبر: ۳۸۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

برای اولین بار در ایران گواهینامه ۲ زبانه صادر می‌شود

احمد کرمی‌اسد افزود: این تحول بزرگ در روند صدور گواهینامه، امکان رانندگی شهروندان در کشور‌های خارجی بدون نیاز به ترجمه گواهینامه را فراهم آورده است.

رویداد۲۴|رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا، از آغاز صدور گواهینامه‌های ۲ زبانه (فارسی و لاتین) برای نخستین بار در کشور خبر داد.

احمد کرمی‌اسد روز شنبه با اشاره به آغاز این طرح از سه ماه پیش، افزود: این تحول بزرگ در روند صدور گواهینامه، امکان رانندگی شهروندان در کشور‌های خارجی بدون نیاز به ترجمه گواهینامه را فراهم آورده است.

وی ادامه داد: مطابق با معاهدات بین‌المللی، داشتن گواهینامه صادره از سوی کانون ایران‌گردی و جهانگردی همچنان الزامی است.

کرمی‌اسد با اشاره به سابقه استفاده از گواهینامه‌های بین‌المللی در ایران گفت: از سال ۱۳۵۴ و با عضویت ایران در کنوانسیون ژنو، شهروندانی که قصد سفر به خارج از کشور داشتند، باید علاوه بر گواهینامه ملی خود، یک گواهینامه بین‌المللی نیز دریافت می‌کردند و گواهینامه ملی خود را برای استفاده در خارج از کشور ترجمه می‌کردند که این روند برای بسیاری از افراد پرهزینه و زمان‌بر بود.

وی با اشاره به اهمیت طرح جدید صدور گواهینامه دو زبانه افزود: با اجرای این طرح، افرادی که برای مسافرت به خارج از کشور می‌روند، دیگر نیازی به دریافت گواهینامه جدید یا ترجمه گواهینامه خود ندارند.

وی افزود: این گواهینامه ۲ زبانه به صورت رسمی در بیش از ۷۴ کشور جهان معتبر است و توافقات متقابل با سایر کشور‌ها نیز در حال انجام است. این اقدام می‌تواند به تسهیل امور شهروندان در خارج از کشور کمک شایانی کند.


بیشتر بخوانید:

 انتقاد مردم از بالا رفتن هزینه آموزشگاه‌های رانندگی | اخذ گواهینامه رانندگی ۶ میلیون شد


کرمی‌اسد همچنین در مورد فرآیند دریافت این گواهینامه‌ها توضیح داد: تمامی افرادی که گواهینامه آن‌ها رو به اتمام است، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ نسبت به تمدید گواهینامه و دریافت نسخه ۲ زبانه آن اقدام کنندو همچنین افرادی که هنوز مدت زمان اعتبار گواهینامه‌شان به پایان نرسیده، اما تمایل به دریافت گواهینامه دو زبانه دارند، می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند و از این خدمت بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا در ادامه تأکید کرد: این طرح شامل تمامی گواهینامه‌های پایه یک، پایه دوم، پایه سوم و گواهینامه‌های ویژه می‌شود.

وی تصریح کرد:، اما متقاضیان گواهینامه‌های ویژه موتورسیکلت همچنان باید از نسخه‌های قدیمی استفاده کنند، زیرا این گواهینامه‌ها فعلاً شامل صدور ۲ زبانه نمی‌شوند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا از شهروندان خواست تا با مراجعه به مراکز پلیس +۱۰ در سراسر کشور، از خدمات جدید بهره‌مند شوند و افزود: این اقدام یکی از گام‌های مهم در راستای ارتقاء خدمات الکترونیکی و تسهیل امور شهروندان در حوزه حمل و نقل است.

منبع: ایرنا
نظرات شما