صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 15
کد خبر: ۳۸۷۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

حمید لولایی کیست؟| پیشینه و کارنامه هنری بازیگر پیشکسوت

حمید لولایی یکی از بازیگران برجسته و پیشکسوت در عرصه طنز ایران است که با بازی در نقش‌های به یادماندنی، در ذهن تماشاگران جاودانه شده است. در این مقاله، به بررسی بیوگرافی او خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴| حمید لولایی در سال ۱۳۳۴ در محله عشرت‌آباد تهران به دنیا آمد و اصالتاً از شمال کشور است، اما دوران کودکی خود را در محله‌ای نزدیک میدان سپاه سپری کرده است. این هنرمند در یک خانواده پرجمعیت به دنیا آمده و دارای ۹ خواهر و برادر است.

همسر حمید لولایی

حمید لولایی متأهل است و زندگی مشترک خود را از سال ۱۳۶۹ آغاز کرده است. این بازیگر که در سریال «زیر آسمان شهر» نقش خشایار را ایفا کرده، برای اولین بار در یک مهمانی خانوادگی با همسرش آشنا شد و در همان لحظه عاشق او شد. او دو دختر به نام‌های مریم و سارا دارد.

ورود حمید لولایی به عرصه بازیگری

حمید لولایی از سنین کودکی به جای سرگرمی‌های معمول، به اجرای نمایش برای بچه‌های محله می‌پرداخت. او با کشیدن نقاشی روی کاغذ و قرار دادن آن‌ها در یک جعبه، داستان‌گویی را آغاز کرد. به‌گونه‌ای که خواهر کوچکترش را به عنوان فروشنده بلیط منصوب کرده و از بچه‌ها برای تماشای نمایش خود پول می‌گرفت، اما پس از مدتی، پول آن‌ها را باز می‌گرداند. این هنرمند علاوه بر اجرای نمایش برای کودکان، به قصه‌گویی نیز می‌پرداخت و در حین داستان‌گویی از آن‌ها می‌خواست تا خوراکی‌هایی برایش بیاورند تا حداقل مزد زحماتش را دریافت کند. حمید لولایی فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۵۸ با تئاتری به نام «سبزه دوست بچه‌ها» به کارگردانی رضا ژیان در ژانر کودک آغاز کرد. در این نمایش، اکبر عبدی نیز حضور داشت و او نیز نخستین تجربه حرفه‌ای خود را در این اثر به دست آورد.

دوری حمید لولایی از بازیگری

این هنرمند پس از اجرای چند تئاتر، در یک فیلم سینمایی نیز به ایفای نقش پرداخت، اما به دلیل کیفیت پایین آن، فیلم هرگز به اکران عمومی نرسید. «سریال سربداران» نخستین تجربه تلویزیونی حمید لولایی بود که در دو سکانس آن با گریم سنگینی ظاهر شد، اما به دلیل کوتاه‌تر شدن سریال، بازی‌های او در نهایت حذف شد. پس از این اتفاق، او به مدت ۸ سال از دنیای بازیگری فاصله گرفت و به عنوان مدیر سینما آزادی مشغول به کار شد.

مجموعه «فراموشخانه» باعث رونق دوباره فعالیت‌های او شد و به همین دلیل از مدیریت سینما استعفا داد تا به بازیگری بازگردد. به‌طور تصادفی، علی عمرانی از او خواست تا در مجموعه طنز «ساعت خوش» به کارگردانی مهران مدیری نقش‌آفرینی کند.

شهرت حمید لولایی در تلویزیون

داریوش کاردان نخستین کسی بود که توانایی‌های حمید لولایی را در زمینه کمدی شناسایی کرد و او را برای حضور در سریال «نوروز ۷۲» دعوت کرد. اما سریال «ساعت خوش» به او کمک کرد تا بیشتر شناخته شود. پس از چند سال غیبت، حمید لولایی با بازی در نقش «خشایار مستوفی» در مجموعه «زیر آسمان شهر» به کارگردانی مهران غفوریان، دوباره به دنیای بازیگری بازگشت و به محبوبیت زیادی دست یافت. پس از ایفای نقش خشایار مستوفی در سریال «زیر آسمان شهر»، او به مدت یک سال دچار افسردگی شد. تأثیر پیری و لرزش دست‌های این شخصیت مدت‌ها بر زندگی واقعی‌اش نیز سایه افکنده بود.

سیمرغ بلورین حمید لولایی

حمید لولایی در سال ۱۳۸۴ به خاطر بازی در فیلم سینمایی «چند می‌گیری گریه‌کنی» موفق به کسب جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شد.

دلخوری مریم امیرجلالی از حمید لولایی

آقای لولایی و مریم امیرجلالی تا به حال در چندین سریال مشترک همکاری کرده‌اند و بنابراین طبیعی است که رابطه‌ای صمیمی بین آن‌ها وجود داشته باشد. در یکی از مصاحبه‌های آقای لولایی، او به شوخی گفت که می‌تواند با یک پراید ۵۷ از مریم امیرجلالی خواستگاری کند. اما به نظر می‌رسد این شوخی چندان مورد پسند خانم بازیگر قرار نگرفت و او انتقادات زیادی از آقای لولایی مطرح کرد.

نظرات شما