صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 15
کد خبر: ۳۸۷۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۵ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

چرا اسرائیل هنوز به ایران حمله نکرده؟ ترس از ایران یا صبر استراتژیک؟

«کیهان» تاخیر اسرائیلی‌ها در پاسخ به تهران را ناشی از نگرانی آن‌ها از ضربات بعدی ایران می‌داند. رسانه‌های اسرائیلی، اما به عواملی از جمله نظر آمریکا و تاکتیک صبر مقابل ایران و جنگ در سایر جبهه‌ها اشاره می‌کنند.

رویداد۲۴| «کیهان» معتقد است که اگر اسرائیل هنوز به ایران حمله نکرده به خاطر آن است که هم محافل غربی و عبری و هم دولت نتانیاهو می‌دانند اگر این‌بار اسرائیل دست از پا خطا کند، با ضرباتی کاملا متفاوت از دو ضربت قبلی و با تلفات و خسارات بسیار سنگین در حیفا، تل‌آویو، بئر سبع، و زیرساخت‌های اقتصادی و گازی و نیروگاهی مواجه خواهد شد.
رسانه‌های اسرائیلی هم این تاخیر را نوعی صبر استراتژیک تلقی می‌کنند! روزنامه کیهان در شماره امروز به برخی تحلیل‌ها درباره علت تاخیر در پاسخگویی به حمله موشکی ایران به اسرائیل پرداخته و به نقل از دو مقام اسرائیلی که با روزنامه «معاریو» چاپ تل‌آویو مصاحبه‌کرده‌اند، نوشته: «پاسخ ندادن اسرائیل به ایران به گفت‌وگویی ارتباط دارد که روز ۱۹ مهر بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و معاون او، کامِلا هریس، با نخست‌وزیر اسرائیل انجام شد؛ مکالمه‌ای که نتانیاهو علناً خواهان انجام آن برای هماهنگی با کاخ‌سفید در مورد اقدام اسرائیل در قبال ایران شده و سفر وزیر دفاع خود به واشنگتن را نیز تا انجام این گفتگو به تعویق انداخت. به گفته این دو مقام اسرائیلی، احتمالا میان موعد واکنش اسرائیل و موعد انتخابات آمریکا که حدود سه هفته دیگر است، ارتباط وجود دارد.»
معاریو همچنین به نقل از ناتان اِشِل، سیاستمدار نزدیک به نتانیاهو و سردبیر پیشین اسرائیل‌هیوم، نوشته: «همان‌گونه که برای اقدام در لبنان تا مرحله معینی صبر کردیم و مشغول رسیدگی به جنوب (غزه) بودیم، ما اکنون نیز در مرحله تأمل هستیم و فعلا باید مراقب شمال (برخورد با گروه حزب‌الله در لبنان) باشیم. در عملیات در شمال هم به همان مرحله خواهیم رسید که آن را تمام کرده و به ایران رسیدگی خواهیم کرد».
اشل که قبلا رئیس دفتر نخست‎‌وزیر نیز بوده، افزود: «ایران فرار نمی‌کند. بر اساس آموزه پدران خود صبوریم».
به نوشته بن‌کاسپیت، روزنامه‌نگار معاریو و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، ناتان اشل آخر هفته در پیامی برای همکاران خود نوشت: «ما توان خود را ثابت کرده و به آن‌ها نشان دادیم که از پس ما برنخواهند آمد... پیام ما بسیار مهم‌تر از رد و بدل کردن ضربات است... فعلا به مأموریت‌های مهم دیگر خود در قبال غزه و لبنان مشغولیم».
روزنامه کهیان همچنین به گزارش رادیو فردا و طرح گمانه از دست دادن لحظه مناسب برای حمله به ایران را مورد توجه قرار داده است. به گزارش کیهان، «این شبکه به نقل از سرتیپ ذخیره عامیت یاگور، فرمانده ارشد پیشین نیروی دریایی اسرائیل نوشت: سپری شدن زمان بیشتر برای اسرائیل که دادن پاسخی غیرمتناسب موردنظر آن بود، زیان‌بار است. او ابراز نگرانی کرده که عدم حمله کاری، منجر به انجام حملات بعدی از سوی ایران خواهد کرد.
نظرسنجی مؤسسه افکارسنجی دایرکت پولس اسرائیل که روز ۲۳ مهر منتشر شد، حاکی است که ۳۴درصد از اسرائیلی‌ها معتقدند بنیامین نتانیاهو زیر فشار سنگین بین‌المللی و به‌ویژه فشار وارده از سوی دولت بایدن، هنوز دستور پاسخ به ایران را صادر نکرده است. ۵۰درصد معتقدند که دلیل این تعویق، سنجش‌های عملیاتی است و ۱۶درصد آن را ناشی از دلایل دیگر می‌دانند.»

نظرات شما