صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 15
کد خبر: ۳۸۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳

فیلترینگ به اهداف خود نرسیده، اما باید برای رفع آن صبر کنیم؟ چرا؟!

سخنگوی دولت امروز تاکید کرده که «فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد». خانم مهاجرانی دیروز، اما در واکنش به مطالبه رفع فیلترینگ توصیه کرده بود که صبوری کنیم!

رویداد۲۴| صحبت از رفع فیلترینگ در شرایط فعلی که یک چشممان به اخبار منطقه و چشم دیگر به اخبار افزایش قیمت‌ها است، قدری عجیب باشد، اما واقعیت این است که دولت پزشکیان در کوتاه مدت نه قادر به کنترل اوضاع منطقه است و نه از پس حل مشکلات اقتصادی بر خواهد آمد؛ لذا با تحقق یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین وعده‌های انتخاباتی یعنی رفع فیلترینگ می‌تواند جامعه را دلخوش کند، زندگی و مسائل روزمره آن‌ها در این بازی کلان در سطح منطقه فراموش نشده است و دولت هم به وعده‌هایی که برای تحقق آن گردن گرو گذاشت؛ پایبند است.

عملکرد دولت و مشخصا وزارت ارتباطات، یا سخنان مسئولان دولتی در این زمینه، اما چندان امیدوار کننده نیست. گذشته از وزیر ارتباطات که با آن ویدیو پرحاشیه و نحوه پاسخگویی به سوالات نشان داده آن گزینه مورد نظر برای پیگیری این موضوع نیست، به سخنان خانم سخنگو هم خیلی نمی‌توان امید بست.
شاهد اینکه همین دیروز گفته بود: «نمی‌توانیم تغییرات را به یک‌باره ایجاد کنیم. فرآیند بازنگری در فیلترینگ در حال پیگیری است؛ صبوری کنید.»
فاطمه مهاجرانی حالا هم گفته: «فیلترینگ مضرات زیادی را ایجاد کرده است. این با نکته‌ای که مقام معظم رهبری درباره حکمرانی فضای مجازی فرمودند، همخوانی ندارد. حکمرانی لزوماً به معنای فیلترینگ نیست.»
او تاکید کرده که «در چارچوب مصالح ملی و نظام، موضوع در حال پیگیری است و مضرات فیلترینگ شامل ایجاد حفره‌های امنیتی و دسترسی اقشار جامعه ازجمله دانش‌آموزان و کودکان به محتوا‌های نامناسب است».
سخنگوی دولت با استناد به عدد و ارقام تاکید کرد ه که «فیلترینگ نتوانسته به اهداف خود برسد».
در اینکه فیلترینگ به هدف خود نرسیده و تنها سبب پر شدن جیب فیلترشکن‌فروش‌ها که گویا با اهالی قدرت و سیاست هم نسبت نزدیکی دارند؛ شده تردیدی نیست. پیش از این هم بار‌ها در این رابطه سخن گفته‌اند. دلیل تاکید خانم سخنگو به اهمیت صبوری هم جای تامل دارد؟
واقعا چه دلیلی وجود دارد که دولت چهاردهم از پس تحقق این وعده هم در کوتاه مدت برنیاید؟ اگر قرار باشد برای رفع فیلترینگ هم صبوری کنیم برای حل مشکلات اقتصادی و مهار تورم چقدر باید صبر و تحمل کنیم؟

نظرات شما