صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 15
کد خبر: ۳۸۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۴ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ بررسی می‌کند:

جنگ و طلا؛ چرا سکه ۵۰ میلیون تومان شد؟ | فعال قدیمی بازار: حباب قیمتی است | کارشناس بازار طلا: نتیجه تحولات منطقه است

برخی کارشناسان رکورد ۵۰ میلیونی سکه را به قیمت ارز و تقاضای بالا نسبت می‌دهند؛ برای نمونه محمد کشتی‌آرای پیشکسوت طلای ایران، در گفتگو با رویداد ۲۴ قیمت کنونی را حباب و ناشی از اثر روانی بر بازار می‌داند. اما دیگر کارشناسی که به این سوالات رویداد ۲۴ پاسخ داد قاطعانه می‌گوید دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد جز تنش، جنگ و ناآرامی در خاورمیانه.

رویداد ۲۴| محمد آزاد: با وجود توزیع سکه از سوی بانک مرکزی در روز گذشته، سکه تمام بهار آزادی با قیمت ۵۰ میلیون تومانی رکورد زد و تابلوی مغازه‌های طلافروشی بیشتر به چشم ملت آمد.

برخی رکورد ۵۰ میلیونی سکه را به قیمت ارز و تقاضای بالا نسبت می‌دهند؛ برای نمونه محمد کشتی‌آرای پیشکسوت طلای ایران، در گفتگو با رویداد ۲۴ قیمت کنونی را حباب و ناشی از اثر روانی بر بازار می‌داند.


بیشتر بخوانید: رکورد جدید در بازار | سکه ۵۰ میلیونی!


اما دیگر کارشناسی که به این سوالات رویداد ۲۴ پاسخ داد قاطعانه می‌گوید دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد جز تنش، جنگ و ناآرامی در خاورمیانه. سهراب شرفی با برشمردن این موارد، ورود نظامی آمریکا به مناقشه لبنان را تیر خلاص به بازار طلای ایران می‌داند و تنها امکان موجود را «نشستن به انتظار حوادث» می‌داند.

جنگ و طلا: خاورمیانه ۲۰۲۴

طلا واقعاً قیمتی شده است. سهراب شرفی، کارشناس امور طلا و ارز، درباره افزایش قیمت طلا و رسیدن قیمت سکه به بالای ۵۰ میلیون تومان در معاملات دیروز می‌گوید: «قیمت طلا متاثر از نوسانات قیمت ارز، قیمت اونس جهانی قرار دارد. همچنین از عوامل سیاسی داخلی و خارجی اثر می‌پذیرد‌. از همین رو باید بخشی از افزایش قیمت اخیر قیمت طلا را به این عوامل نسبت داد.»

او در پاسخ به این پرسش که این عوامل چیست می‌گوید: «بحرانی که اکنون در منطقه وجود دارد تاثیری غیرقابل انکار بر قیمت می‌گذارد؛ هم تنش میان ایران و اسرائیل و هم ورود ایالات متحده به درگیری‌های لبنان از جمله این عوامل هستند.»

شرفی درباره این مسأله که چرا این تاثیرات دیرهنگام در بازار اثر گذاشته است توضیح می‌دهد: «استقرار اخیر نیروهای نظامی آمریکا در منطقه شاید آخرین کبریتی بود که در آتش این بحران افتاد و اثر آن بالا بود.»

این کارشناس پیش‌بینی روند وقایع و تاثیر قیمتی آن را بسیار دشوار می‌داند و می‌گوید: «نمی‌شود پیش‌بینی کرد که چه رخ می‌دهد؛ برای نمونه احتمال این وجود دارد که لبنان برای حفظ موجودیت خود و احساس خطری که از جنگ گسترده دارد، تصمیم بگیرد نیروهای حزب‌الله را به مکانی دورتر از مرزهای اسرائیل منتقل کند. با این که این دست مباحث در کابینه لبنان جریان دارد، اما قطعی نیست و بیشتر باید نقش حوادث را جدی گرفت.»

حباب است، اما می‌ترکد؟

تفسیر محمد کشتی‌آرای، فعال قدیمی که مدت‌ها ریاست اتحادیه طلا فروشان را برعهده داشت در توضیح این مسئله بیشتر قیمتی است و می‌گوید: «امروز قیمت اونس جهانی طلا از کانال ۶۲ هزار دلار به ۶۳ هزار دلار وارد شد و بخشی از افزایش قیمت را باید به این مسأله نسبت داد.»

با این حال او تأثیر عوامل روانی را نیز گوشزد کرده و می‌گوید: «بخشی از قیمت ۵۰ میلیونی سکه قطعا به تأثیر عوامل روانی بازمی‌گردد و شاید تا ۱۰ میلیون حباب قیمتی وجود داشته باشد.»

کشتی آرای بالا رفتن قیمت ارز را نیز بی‌تاثیر نمی‌داند هرچند از دلیل آن اطلاعی ندارد و می‌گوید: «از دیروز تا امروز ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت منطقی نیست و ممکن است به دلایل سیاسی اخیر مربوط باشد.»

او بار دیگر به مسایل قیمتی بازمی‌گردد و عنوان می‌کند: «دیروز بانک مرکزی سکه تقسیم می‌کند اما باز قیمت کنترل نمی‌شود و این بیشتر نشانه افزایش تقاضا است.» اما افزایش تقاضای طلا از سوی مردم چه دلیلی دارد؟ مشخص نیست.

نظرات شما