صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۳۸۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۰ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

تحریم شرکت‌های هواپیمایی ایران و پیشنهاد همیشگی «کیهان»؛ تنگه هرمز را ببندید

حسین شریعتمداری معتقد است که باید واکنش مناسبی به تحریم سه شرکت هواپیمایی ایران نشان دهیم که قطعا فراتر از احضار سفیر مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است. پیشنهادش هم همان همیشگی است؛ بستن تنگه هرمز.

رویداد۲۴| اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای و با ادعای ارسال موشک‌های ایران به روسیه سه شرکت هواپیمایی ایران یعنی ایران‌ایر، ماهان‌ایر و سا‌ها را تحریم کرده است.
روزنامه کیهان که معتقد است دلیل اصلی آن‌ها موافقیت‌ها و دستاورد‌ها ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی، اما در واکنش به این اقدام خواستار واکنش جدی ایران شده است.
حسین شریعتمداری پاسخ ندادن ایران به این اقدام را مصدام آن ضرب المثلی دانسته که می‌گوید «بعضی‌ها آن‌قدر بی‌دست و پا هستند که اگر سوار شتر هم بشوند، باز هم سگ پاچه‌شان را گاز می‌گیرد».
به اعتقاد او برای اینکه نشان دهیم سگ اروپا نمی‌تواند پاچه ما که سوار شتر هستیم را بگیرد باید واکنش مناسبی نشان دهیم که قطعا فراتر از احضار سفیر مجارستان به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است.
پیشنهاد شریعتمداری البته همان همیشگی است؛ بستن تنگه هرمز. او نوشته: «تنگه هرمز، دومین تنگه پرترافیک دنیاست که روزانه نزدیک به ۱۸ میلیون بشکه نفت که معادل ۴۲ درصد نفت خام حمل‌شده جهان توسط نفتکش‌هاست، از آن عبور می‌کند. جمهوری اسلامی ایران با استناد به کنوانسیون‌های ۱۹۵۸ ژنو و ۱۹۸۲ جامائیکا که موضوع آن «نظام حقوقی آبراه‌های بین‌المللی و حق عبور کشتی‌هاست» حق دارد و می‌تواند در صورتی که منافع ملی خود را در مخاطره ببیند، تنگه هرمز را به روی کشتی‌های نفتکش و حتی کشتی‌های حامل کالای تجاری و تسلیحاتی کشور‌های متخاصم (در اینجا کشور‌های عضو اتحادیه اروپا) ببندد و دلیلی ندارد که این کشور‌ها از تنگه‌ای که در آب‌های سرزمینی کشورمان قرار دارد اجازه عبور داشته باشند. مواد ۱۴ تا ۲۳ از کنوانسیون ژنو و مواد ۱۷ تا ۲۷ کنوانسیون جامائیکا، بر این حق مسلم برای کشور‌های ساحلی آبراه تاکید و تصریح دارد و در ماده ۱۶ کنوانسیون آمده است که «تشخیص بی‌ضرر بودن و یا خسارت‌بار بودن عبور کشتی‌ها» بر عهده کشور ساحلی آبراه‌هاست.»

نظرات شما