صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 16
کد خبر: ۳۸۷۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۵ مهر ۱۴۰۳

خط و نشان «کیهان» برای سامانه تاد | وطن امروز: آمریکا با استقرار «تاد» قمار کرده

رسانه‌های اصولگرا واکنش متفاوتی نسبت به استقرار سامانه تاد در اسرائیل داشته‌اند. کیهان معتقد است این سامانه نهایتا توان درگیری با ۸ تا ۱۰ موشک را دارد و خودش هم می‌تواند هدف خوبی باشد!

رویداد۲۴| استقرار سامانه دفاع موشکی پیشرفته «تاد» توسط آمریکا در اسرائیل در روز‌های گذشته با واکنش‌هایی همراه بوده است. تحلیلگران اغلب این اقدام آمریکا را اعلام آمادگی این کشور برای ورود مستقیم به درگیری‌های خاورمیانه تلقی کرده‌اند. برخی نیز این اقدام را در راستای هشدار به ایران دانسته‌اند. رسانه‌های اصولگرا، اما نگاه تقریبا متفاوتی دارد. جالب اینکه خودشان هم با هم چندان هم نظر نیستند.
مثلا روزنامه کیهان در شماره امروز خود این سامانه را نه تنها جدی نگرفته بلکه برایش خط و نشان هم کشیده است. روزنامه وطن امروز، اما با نگاهی منطقی‌تر، ویژگی‌ها و توانایی‌های این سامانه را ذکر کرده و استقرار آن ناشی از جدی گرفتن توان نظامی ایران از سوی طرف آمریکایی و اسرائیلی می‌داند.
«کیهان» نوشته: «اولاً برخی منابع رسانه‌ای غربی چند سال قبل بار‌ها عنوان کرده‌اند که سامانه تاد به اسرائیل واگذار شده است.... ثانیاً فارغ از این که سامانه تاد قبلاً به اسرائیل واگذار شده یا اکنون واگذار می‌شود، سؤال مهم‌تری در میان است: سامانه تاد برای گنجینه و موزه نظامی آمریکا بوده یا قرار بوده به کار بیاید؟ این سامانه کجا بود وقتی موشک‌های ایران پنج سال قبل، پایگاه آمریکایی عین الاسد (چشم شیر) رادر عراق در هم کوبید؟ ... ثالثاً بنابر ارزیابی‌ها، سامانه‌های ضد موشکی مانند تاد حتی اگر از نظر تئوریک و برآورد روی کاغذ، صددرصد موفق عمل کنند، فقط توان درگیری همزمان با ۸ تا ۱۰ موشک بالستیک را دارند ‏و در صورت افزایش تعداد شلیک‌ها و کاهش فاصله آنها، امکان درگیری با مابقی موشک‌های بالستیک مهاجم را ندارند. ‏ نکته آخر این که خود این سامانه‌های پر خرج می‌توانند اهداف خوبی برای رصدگران مهاجم باشند.»
«وطن امروز» نیز نوشته: «مهم‌ترین پیام استقرار تاد را باید تغییر ادراک آمریکایی‌ها نسبت به توانمندی موشکی ایران دانست. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در یک دوره طولانی بحرانی نمی‌توانند با استراتژی «کوچک شمردن حملات ایران» با سیستم موشکی و نیروی تهاجمی این موشک‌ها مقابله کنند. برآیند این استنباط، ایجاد وضعیتی از واقع‌گرایی در برابر توانمندی ایران است.»
این روزنامه اصولگرا همچنین نوشته: «حضور «تاد» در اسرائیل هم دفاع از حیثیت تکنولوژیک دفاعی غرب (آمریکا) است و هم در عین حال نوعی آزمایش برای مواجهه با شرایط بحرانی‌تر و در مقابله با اهداف محکم‌تری از سوی ایران یا حتی در سطح بین‌المللی اهداف یا ابزار‌هایی از طرف چینی‌ها در نبرد‌های احتمالی در دریای چین جنوبی؛ بنابراین ورود تاد به اسرائیل نوعی قمار بزرگ برای آمریکایی‌هاست. اگر تاد بتواند همانطور که ادعا کرده ۱۰۰ درصد پرتابه‌های موشکی را رهگیری و منهدم کند، آمریکایی‌ها «هم توانسته‌اند اسرائیل را از گزند سیستم‌های موشکی در امان نگه دارند و هم از حیثیت تکنولوژیک خود از منظر دفاع هوایی دفاع کنند» (تاکید از من است). روی دیگر سکه این است که در صورتی که آمریکایی‌ها با استفاده از تاد هم نتوانند از حریم رژیم اسرائیل دفاع کنند، در آن صورت نه تنها موازنه نظامی و قدرت در خاورمیانه را واگذار کرده‌اند، بلکه خود را آماده توقعات فزاینده چین با ادراک جدیدتر و دقیق‌تر نسبت به توانمندی سیستم دفاع هوایی آمریکایی نیز کرده‌اند، بنابراین ورود تاد به خاورمیانه یک قمار بزرگ است.»

نظرات شما