صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 17
کد خبر: ۳۸۷۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

همراهی اروپا با شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران| عراقچی: جزایر سه‌گانه تا ابد متعلق به ایران است | ولایتی: به عنوان صاحبان جزایر سه‌گانه به هر تجاوزی پاسخ می‌دهیم

اتحادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس هم‌صدا شده و از ایران را متهم به اشغال جزایر سه‌گانه کرده است! مقامات ایرانی نیز قاطعانه به این ادعاها پاسخ داده و تاکید کردند که این جزایر متعلق به ایران است.

رویداد۲۴| طرح ادعا‌های بی‌اساس درباره مالکیت جزایر سه‌گانه ایران از سوی کشور‌های منطقه و شورای همکاری خلیج فارس تازگی ندارد. اما این بار اتحادیه اروپا نیز با آن‌ها هم‌صدا شده است! اقدامی که با پاسخ سریع، قاطع و جدی ایران مواجه شد.
اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانه پایانی نشست دیروز خود با حمایت از ادعای امارات از ایران خواسته‌اند که به «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد!

واکنش وزارت خارجه
اسماعیل بقائی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنشی قاطع تکرار ادعا‌های بی اساس در مورد جزایر سه گانه ایرانی در بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس را شدیدا تقبیح نمود و آن را نشانه روشنی از عدم پایبندی کشور‌های عضو اتحادیه به اصول و اهداف منشور ملل متحد خصوصا اصل احترام به حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی دولت‌ها دانست.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعا‌های نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران، جزایر یادشده را جزء جداناشدنی از سرزمین ایران دانسته و ضمن احترام به اصول منشور ملل متحد و رعایت اصل حسن همجواری، حاکمیت ملی و صلاحیت‌های حاکمیتی خود را در قبال جزایر ایرانی مورد نظر اعمال می‌کند.
بقائی با ابراز تاسف از اینکه برخی کشور‌های منطقه نیز به جای تمرکز بر فوری تربن مساله کنونی جهان اسلام، منطقه و جهان یعنی استمرار نسل کشی مردم مظلوم فلسطین و تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان، به طرح ادعای نادرست ارضی علیه بک کشور همسایه می‌پردازند، اظهار داشت: انتظار می‌رفت کشور‌های منطقه از فرصت نشست مشترک با سران کشور‌های عضو اتحادیه اروپا -که بعضی از آن‌ها جزو تامین کنندگان اصلی تسلیحات و نیز حمایت سیاسی برای رژیم آپارتاید اسرائیل هستند - برای پاسخگو کردن آن‌ها و توقف نسل کشی و تجاوزات اسرائیل استفاده کرده و حامیان رژیم اشغالگر را ترغیب به خودداری از همدستی با این رژیم نمایند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اهمیت توانمندی دفاعی جمهوری اسلامی ایران به عنوان لازمه اعمال حق ذاتی دفاع مشروع و بازدارندگی در برابر تهدید‌ها و مطامع طرف‌های یاغی و جنگ طلب، و نیز به عنوان ظرفیتی برای حراست از امنیت و ثبات در منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره با رویکردی مسئولانه و با پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، از توانمندی نظامی خود جز برای دفاع مشروع استفاده نکرده است.
بقائی تغییر لحن کشور‌های اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را هم ناشی از سیاست انفعال و باج دهی آن‌ها در مقابل رژیم صهیونیستی دانست و به اتحادیه اروپا توصیه کرد از افتادن در ورطه عادات قدیمی از جمله عادت به مداخلات تفرقه انگیز در منطقه غرب آسیا بپرهیزد و اجازه دهد کشور‌های منطقه خود هرگونه سوء تفاهم یا نگرانی در مورد هر موضوعی را به صورت مستقیم و در فضایی مثبت از طریق گفتگوی محترمانه حل و فصل نمایند.

توییت عراقچی
سید عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان نیز در شبکه اجتماعی ایکس و به زبان انگلیسی به این ادعا‌ها پاسخ داد. عراقچی نوشت: «مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آن‌ها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای ‘تقابل’ پاسخ داده شده است؛ از طریق تحریم پرواز‌های مسافری و ایراد اتهام عبث ‘اشغالگری’ به ایران».
وی تاکید کرد: جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده و تا ابد نیز چنین خواهد بود.

بیانیه مشاور رهبری
افزون بر این، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبری طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس، این ادعا‌ها را بی اساس خواند و بر مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه تأکید کرد و افزود: جزایر سه گانه ایرانی جزو لاینفک سرزمینی ایران اسلامی هستند و جمهوری اسلامی ایران اجازه دخالت در امور داخلی خود را به هیچ طرف خارجی نمی‌دهد.
ولایتی در این بیانیه تاکید کرد: باید تصریح و تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران به عنوان صاحب اصلی جزایر سه‌گانه با دقت تحرکات بدخواهان منافع ملی و منطقه‌ای را رصد نموده و پاسخ لازم را در مورد هرگونه تجاوزی به خاک کشورمان را خواهد داد و قطعیت این تعلق با چنین نشست‌های سست‌پایه و ادعای‌های بی‌اساسی خدشه‌دار نخواهد شد.
جزایر سه گانه بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد که بر اساس اسناد تاریخی متقن از دوره هخامنشیان تحت حاکمیت ایران بوده‌اند و جزء جدایی ناپذیر از سرزمین ایران به شمار می‌روند.

توییت سخنگوی دولت
فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تمامیت‌ارضی ایران موضوعی نیست که بیگانگان جرأت گفتگو درباره آن را داشته باشند.
بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پاره تن ایران بزرگ‌اند.
اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در جایگاهی نیستند که در مورد سرزمین بزرگ ایران اظهار نظر کنند.

نظرات شما