صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 17
کد خبر: ۳۸۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۳

چرا قاهره مهمترین ایستگاه تور منطقه‌ای عراقچی است؟

آنچه سفر عراقچی به قاهره را متمایز می‌سازد، سبک و سیاق متفاوت آن در زمینه روابط میان دو کشور و تلاش‌هایی است که از بیش از یکسال پیش برای احیای روابط دیپلماتیک صورت می‌گیرد.

رویداد۲۴| سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان که در ادامه سفر‌های منطقه‌ای خود به مصر رفته است، امروز پنجشنبه با «بدر عبدالعاطی» همتای مصری خود دیدار و در خصوص مهمترین مسائل و تحولات منطقه‌ای تبادل نظر کرد.
وی همچنین دیداری با با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر داشت. در این دیدار، ضمن مرور آخرین وضعیت منطقه و ابراز نگرانی و تاسف شدید نسبت به استمرار تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر در فلسطین اشغالی و لبنان، اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید اوضاع امنیتی منطقه و کاهش درد و رنج مردم در فلسطین و لبنان مورد تأکید قرار گرفت.
اسماعیل بقایی که عراقچی را در این سفر همراهی می‌کند درباره این ملاقات گفت: سیدعباس عراقچی گفت‌وگوی بسیار مفیدی با رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی درباره تحولات منطقه داشت.
وی افزود: ضرورت و فوریت توقف تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان، جلوگیری از تصعید خطرناک ناامنی که می‌تواند کل منطقه را درگیر جنگ کند و تبعات مخربی برای همه کشور‌های منطقه داشته باشد و نیز ضرورت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به آوارگان مورد تأکید قرار گرفت.

اهمیت سفر

حضور یک مقام ایرانی در مصر آن هم در این سطح بعد از مدت‌ها حتما دارای اهمیت بسیاری است. چنانچه العربی الجدید با اشاره به سفر بی‌سابقه وزیر خارجه ایران به مصر نوشته: «عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در چارچوب سفر منطقه‌ای خود، وارد قاهره شد و از سوی «محمد سلطانی» رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره و یکی از معاونان وزیر امور خارجه مصر مورد استقبال قرار گرفت و دیدار‌های رسمی با «بدر عبدالعاطی» همتای مصری خود و نیز «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر داشت.
بر اساس این گزارش، عراقچی در این سفر حامل نامه‌ای از «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری ایران به همتای مصری خود با مضمون رایزنی‌های منجر به آرامش در منطقه است. مذاکرات وزیر امور خارجه ایران در قاهره همچنین شامل فراهم آوردن زمینه سفر دکتر پزشکیان به مصر خواهد بود که اولین سفر از نوع خود ارزیابی می‌شود.
قاهره مهمترین ایستگاه سفر عراقچی در سفر فشرده دیپلماتیک اوست که شامل بیشتر کشور‌های عربی منطقه از لبنان و سوریه گرفته تا عربستان، قطر، عراق، عمان، اردن و مصر و سپس ترکیه می‌شود.
آنچه سفر عراقچی به قاهره را متمایز می‌سازد، سبک و سیاق متفاوت آن در زمینه روابط میان دو کشور و تلاش‌هایی است که از بیش از یکسال پیش برای احیای روابط دیپلماتیک صورت می‌گیرد.
همچنین تحولات داغ منطقه، عنوان بارز حرکت دیپلماتیک ایران به رهبری عراقچی را از حدود ۲ هفته تشکیل می‌دهد. روابط مصر و ایران شاهد افزایش هماهنگی درباره موضوعات منطقه بر خلاف روابط دوجانبه است.
جدول برنامه‌های سفر وزیر امور خارجه ایران شامل مذاکرات مربوط به اوضاع در منطقه دریای سرخ و یمن و نیز تحولات غزه و حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و نیز راه‌های کاهش تنش در سایه واکنش احتمالی نظامی (رژیم) اسرائیل علیه ایران است.

منبع: ایرنا
نظرات شما