صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
کد خبر: ۳۸۷۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۲ - ۲۷ مهر ۱۴۰۳
بخشایش اردستانی در گفتگو با رویداد۲۴ مطرح کرد:

پس از سنوار چه می‌شود؟ | با مرگ رهبر حماس، جنگ تمام می‌شود؟

اردستانی کارشناس سیاست خارجی معتقد است با زدن و کشتن رهبران جبهه مقاومت، مشکلی برای جبهه مقاومت ایجاد شود، جبهه از بین نمی‌رود. حالا حماس و جبهه مقاومت باید مراقب عبدالملک حوثی باشند ، چون نتانیاهو و اسرائیل سعی دارند سران را بزنند تا قدرت نمایی کنند.

رویداد۲۴ | زینب غبیشاوی: ارتش اسرائیل اعلام کرد که یحیی سنوار به صورت اتفاقی ترور شده است. تصاویری از پیکر سنوار نشان می‌دهد او نه تنها در تونل‌های حماس قایم نشده بود، بلکه در میدان و در حال مبارزه با اسرائیل بوده است. سنوار مدتی قبل به جای اسماعیل هنیه که در تهران ترور شده بود، به عنوان رهبر جدید حماس انتخاب شده بود. احمد بخشایش اردستانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی می‌گوید با کشتن رهبران، حماس از بین نمی‌رود و اسرائیل هم به هدفش نمی‌رسد. در ادامه اهم این گفتگو را بخوانید:

*درون اسرائیل تهی شده است و این از مباحثی که از مجلسشان شنیده می‌شود هم می‌توان دید و کاملا به نتانیاهو می‌تازند و از مجلس ایران هم بهتر بحث می‌کنند. 

*حماس هم چون می‌داند همواره تحت فشار است حتما چند رهبر را پشت سر هم قرار می‌دهد، بعد از شهادت اسماعیل هنیه قرار بود خالد مشعل روی کار بیاید اما به دلیل مشکلاتی که بود، یحیی سنوار را انتخاب کردند.


بیشتر بخوانید: یحیی سنوار، صلاح الدین ایوبی عصر جدید کیست؟ | از آموزش زبان عبری در زندان تا نشستن بر کرسی رهبری حماس در زیر زمین


*معتقدم کشتن یحیی سنوار اتفاقی بوده است و بدون برنامه‌ریزی! البته دنبالش بوده‌اند. حالا بعد از جان باختن سنوار حتما جایگزین او انتخاب می‌شود و تا چند وقت درون حماس مقداری دچار آشفتگی خواهند شد و چند موشک یا راکت به سمت اسرائیل پرتاب خواهند کرد.

*فکر می‌کنم با زدن و کشتن رهبران جبهه مقاومت، مشکلی برای جبهه مقاومت ایجاد شود، جبهه از بین نمی‌رود. حالا حماس و جبهه مقاومت باید مراقب عبدالملک حوثی باشند، چون نتانیاهو و اسرائیل سعی دارند سران را بزنند تا قدرت نمایی کنند.

*این اتفاق حتما باید صلح منتهی شود، اما یک صلح عادلانه. اینکه وزیر خارجه کشور ما مستقیما از یک کشور به کشور دیگر می‌رود، چون ما مستقیما از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم، اما کشورهای دیگر مانند مصر، قطر یا اردن می‌توانند با آمریکا به طور مستقیم دراین خصوص صحبت کنند و حرف‌های ما را به نحوی به آمریکا برسانند.

آیا ترور سنوار به صلح منجر می‌شود؟

*کشته شدن سنوار منجر‌ به صلح زودهنگام و پایان جنگ نمی‌شود. الان بدنه حماس آرام نمی‌گیرد، همانطور که حزب‌الله بعد از ترور حسن نصرالله آرام نگرفت و حملاتش به اسرائیل را بیشتر کرد. 

*هدف اسرائیل از بین بردن حماس است که یا همه‌شان را بکشد یا تبعیدشان کند و هم اسرایی که دارد را آزاد کند، آیا به این هدف رسید؟ نه! به هدفش نمی‌رسد چون باید صلح کند و نمی‌تواند کامل حماس را نابود کند. معمولا رهبران را در جنگ‌ها نمی‌کشند که بتوانند مذاکره کنند، اما اسرائیل وحشی است و این کار را انجام می‌دهد. 

*من امیدوار به پایان جنگ نیستم و احتمالا تا انتخابات آمریکا جنگ ادامه دارد. اگر کاملا هریس ببرد، جنگ تمام می‌شود، اگر ترامپ پیروز شود، دموکرات‌ها سه ماه فرصت دارند تا دولت را تحویل دهند و شاید یک جنگ منطقه‌ای درست کنند تا دولت ترامپ را زمین‌گیر کنند. البته این یک حالت بدبینانه است.

نظرات شما