صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 19
کد خبر: ۳۸۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

بحران جانشینی بعد از مرگ سنوار | از رهبران حماس چه کسی مانده است؟

کشته شدن یحیی سنوار رهبر حماس توسط نیرو‌های اسرائیلی در غزه ضربه مهلکی به این سازمان وارد می‌کند. نیویورک تایمز گزارشی نوشته و در آن رهبران باقیمانده حماس را که می‌توانند هدایت این گروه را در دست بگیرند معرفی کرده است.


رویداد۲۴ | یحیی سنوار از بزرگترین اهداف اسرائیل بود. اسرائیل و ایالات متحده سنوار را به عنوان طراح استراتژی نظامی حماس در غزه میشناختند. او دو ماه پیش و پس از ترور اسماعیل هنیه، مسئولیت سیاسی حماس، رهبری این سازمان را بر عهده گرفت.

نیویورک‌تایمز ساختار رهبری حماس را «مبهم» خوانده و در گزارشی برخی از برجسته‌ترین شخصیت‌های حماس که گمان می‌رود هنوز زنده هستند یا سرنوشتشان نامشخص است، معرفی کرده است. یکی از این چهره‌ها احتمالا قرار است رهبری حماس را بعد از سنوار برعهده بگیرد.

خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس

او در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن متولد شده است. مشعل در سال ۱۹۹۶ رهبر دفتر سیاسی حماس شد و این گروه را از تبعید هدایت کرد. دو سال بعد، ماموران اسراییلی به او سمی را در اردن تزریق کردند و قبل از اینکه با پادزهری آن را به عنوان بخشی از توافق دیپلماتیک با اردن به او تحویل بدهند، او را به کما فرستادند.

مشعل در همه این سال‌ها در کویت، اردن، قطر و سوریه زندگی کرده و از یک کشور عربی به کشور دیگر رفته است. او سال ۲۰۱۷ از ریاست دفتر سیاسی کنار رفت و اسماعیل هنیه جانشین او شد. مشعل همچنان یک مقام تاثیرگذار در حماس است.

خلیل الحیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه

الحیه اکنون در قطر در تبعید زندگی می‌کند. او چندین دهه یکی از مقامات ارشد حماس بوده و معاون سنوار بوده است. او از یک سوءقصد توسط اسرائیل در سال ۲۰۰۷ جان سالم به در برده است. اسرائیلی‌ها یک حمله هوایی به خانه او در غزه کردند که باعث کشته شدن اعضای خانواده اش شد، اما الحیه در آن زمان در خانه نبود.

موسی ابومرزوق، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس

ابومرزوق یکی از بنیانگذاران حماس است.. به گفته شورای روابط خارجی اروپا، ابومرزوق فعالیت سیاسی خود را در امارات متحده عربی آغاز کرده و در آنجا به تأسیس شاخه‌ای از اخوان المسلمین فلسطین کمک کرده که حماس از آن تشکیل شده است.

او بعداً به ایالات متحده رفته و در آنجا به تأسیس مؤسسات اسلامی از جمله مؤسسات متمرکز بر آرمان فلسطین کمک کرده است. سال ۱۹۹۶، زمانی که او ریاست دفتر سیاسی حماس را بر عهده داشت، با اتهامات اسرائیل مبنی بر تامین مالی و کمک به سازماندهی حملات تروریستی مواجه شد. او پس از گذراندن ۲۲ ماه حبس در زندان منهتن به اتهام تروریسم، موافقت کرد که اقامت دائم خود در ایالات متحده را رها کند و آمریکا را به مقصد اردن ترک کرد.

نظرات شما