صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 20
کد خبر: ۳۸۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
در رویداد۲۴ بخوانید

حمله پهپادی به منزل نتانیاهو واقعی بود یا ساختگی بود؟

بعد از ادعای دست داشتن ایران در حمله پهپادی به منزل نتانیاهو، برخی تحلیل‌گران با اشاره به نکاتی این حمله را اساسا مشکوک و ساختگی دانستند!

رویداد۲۴| یکی از مهم‌ترین اخبار دیروز رسیدن پهپاد حزب‌الله تا قیساویه در جنوب حیفا و محل اقامت رژیم صهیونیستی بود.
مهم‌تر از آن، اما واکنش نتانیاهو مبنی بر اینکه «ما تا پایان ادامه خواهیم داد و هیچ چیزی ما را در این راه باز نخواهد داشت» بود. بیان چنین سخنی از سوی نتانیاهو و بعد از حمله به منزل او طبیعی بود، اما اهمیت این واکنش بعد از ارائه برخی تحلیل‌ها عیان شد.
فضاسازی علیه ایران و واکنش ایران
مساله از آنجایی بیشتر قابل تامل شد که برخی رسانه‌ها ایران را مسئول این حمله پهپادی دانستند! این ادعا البته با واکنش ایران همراه بود. مثلا نمایندگی ایران در نیویورک در پاسخ به سوال وال‌استریت‌ژورنال پیرامون اتهامات رژیم صهیونیستی به ایران در خصوص نقش داشتن در حمله پهبادی به رزیدانس نتانیاهو، اعلام کرد: ما قبلاً پاسخ رژیم را داده‌ایم. این اقدام از سوی حزب‌الله لبنان صورت گرفته است.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شنبه شب در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حمله ادعایی صورت گرفته به مقر نتانیاهو و فضاسازی صهیونیست‌ها در این خصوص، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی بر بنیاد دروغ و تحریف واقعیت‌ها شکل گرفته و دروغ پراکنی، رویه جاری و همیشگی این رژیم و سردمداران جنایتکار آن است.
مشکوک و ساختگی؟
بعد از این واکنش‌های رسمی، اما تحلیل‌هایی ارائه شد که این حمله را اساسا مشکوک و ساختگی تلقی می‌کرد!
مثلا حسام‌الدین آشنا، فعال سیاسی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «گذشت آن زمان که با وقایع ساختگی، برای حمله به دیگر کشور‌ها فضاسازی می‌کردید».

وحید ایمانی، فعال رسانه‌ای نیز با اشاره به همین تحلیل «آشنا» نوشت: «مشکوک‌ترین اتفاق امروز را می‌توان حمله پهپادی به منزل نتانیاهو خواند!
۱. گویا با هلی‌کوپتر پهپاد را اسکورت می‌کنن
۲. پهپاد به منزل خالی اصابت می‌کند
۳. بی‌بی کمتر از یک ساعت فیلم منتشر می‌کند
۴. حزب‌الله مسئولیت حمله را قبول نکرده
۵. اسرائیل ایران را مسئول حمله اعلام کرده».

یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس نیز در تحلیلی مشابه و طی یک یادداشت تلگرامی نوشت: «رسانه‌ها از حمله پهبادی حزب الله به اقامتگاه نتانیاهو خبر می‌دهند. چند نکته قابل توجه و دقت است:
۱- پهباد از کنار بالگرد اسرائیلی گذر می‌کند. با همزماتی پرواز پهباد و بالگرد، رهگیری این پهباد کار دشواری نبوده. پس چرا بالگرد بی‌اعتنا به حرکت پهباد اقدامی انجام نمی‌دهد؟
۲- در بیانیه‌های رسمی اسرائیل تآکید شده که نتانیاهو در زمان حمله پهبادی در اقامتگاه خود نبوده است. آیا این امر اتفاقی بوده است؟
۳- بلافاصله اتهامات به ایران گسترده‌تر شد و از اقدامات نظامی شدیدتر علیه ایران وعده داده شد. آیا رژیم اسرائیل برای بقا و ادامه جنگ در پی یافتن بهانه‌های تازه است؟
۴- در چنین شرایطی، هشیاری و دوراندیشی بسیار بااهمیت است. همبستگی ملی مهم است.
۵- شاید استناد به حمله پهبادی به اقامتگاه نتانیاهو برای ادامه جنگ نیاز اسرائیل باشد...»
وجه اشتراک این تحلیل‌ها آن است که حمله پهپادی اخیر را مشکوک و ساختگی می‌دانند. سوال، اما اینجاست که اسرائیلی‌ها برای ادامه جنگ چه نیازی به این اقدام دارند؟ آیا حمله موشکی ایران به تل‌آویو برای پاسخگویی به ایران کافی نیست که آن‌ها با عملیات ساختگی بخواهند مقدمات عملیات علیه ایران فراهم کنند؟

علی قلهکی فعال رسانه‌ای اصولگرا هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چند نکته درباره‌ی اعلامِ رسمی مسئولیت حمله‌یِ حزب‌الله به محل اقامت نتانیاهو توسط ایران:
۱. ترورِ نتانیاهو مصرف‌کنندگانی در داخل سرزمین‌های اشغالی، آمریکا، جریان مقاومت و حتما ایران دارد؛ ایران با سلبِ مسئولیت از خودش، به دنبال گرفتن مشروعیت حمله‌یِ اسرائیل به کشور است. خصوصا در حالی که آتشبار جدیدِ تاد در سرزمین‌ها اشغالی مستقر شده و اسناد سریِ جزئیات حمله‌ی احتمالی اسرائیل به ایران لو رفته است. ایران دوست ندارد مُحرکِ حماقتِ احتمالی اسرائیل علیه کشور باشد.
۲. تغییر موازنه‌ی نظامی در حزب‌الله پس از ضرباتِ پیاپی از سوی اسرائیل کاملا مشخص است؛ ایران میخواهد به اسرائیل و سازمان ملل بفهماند که باید به سمت آتش بس بروند، زیرا ضربات حزب‌الله هر روز، عمق‌تر شده و شدت بیشتری پیدا می‌کند.
۳. دو ترور ناموفق اسرائیل در بیروت و دمشق نشان می‌دهد که که مدیریت میدان حزب‌الله تغییر کرده؛ فردِ جدیدی که فرماندهی حزب‌الله را در اختیار گرفته، برای صهونیست‌ها دردناک‌تر از هفته‌های گذشته می‌کند.
۴. برخی منابع غیررسمی گفتند که این عملیات از گروه و یا کشور دیگری علیه اسرائیلی‌ها انجام گرفته؛ ایران مستقیما اسرائیل را با حزب‌الله، رودر رو کرد؛ فهمِ این واقعیت توسط اسرائیل یعنی اینکه هنوز بازو‌های دیگر مقاومت به اندازه حز‌ب‌الله در حال عملیات علیه صهیونیست‌ها نیستند.»

نکات مبهم
نکته دیگر این است که حزب‌الله در قبال این ماجرا موضع رسمی نگرفته است. ایران می‌گوید که این حمله کار حزب‌الله بوده و حزب‌الله لبنان هم رد نکرده است، اما در واکنش به ادعای دست داشتن ایران در این قضیه نیز سوکت کرده است!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
میرزا
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
کاش ایرج پزشکزاد زنده بود و میدید چقدر دایی جان ناپولوئون !!!! او در ایران تکثیر شده ! از صبح دیروز تا الان رسانه های حامی جنگ ! از حمله به منزل نتانیاهو گزارش لحظه به لحظه با فیلم و عکس پهپاد مربوطه منتشر کرده و میکنن حالا همون آدمها میگن : نه بابا ؛ فیک بود ؛کار خودشونه !!!!! عقل تعطیل .... همین
ناشناس
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
اینکه به ما بگی چه فایده داره؟
باید عبری و انگلیسی بنویسی.
ناشناس
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
سلام چرا نمایندگان تا انتخاب میشوند فورا به ادارات التیماتیم میزنند چرا بفکر زیر ساخت های شهرشان نیستند بنظرم این در حد یک نماینده نیست خود ان دستگاه یا کارخانه میتواند بهتر کارش انجام دهد شماها بر مبنای قول وقراری که طرف دادید عمل میکنید این کار نه اینکه نماینده نیست بلکه یک معظل است .
شهاب
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
خیلی وجود می خواد کسی مسئولیت این حمله را قبول کند. چون عواقب آن را می داند.
Karen
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
وقتی حزب الله زده یعنی شما زدید
نظرات شما