صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 20
کد خبر: ۳۸۷۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

کنایه عبدی به اظهارات آیت‌الله میرباقری؛ واقعیت این است؟ پس توهم چیست؟ | چرا باید از فرقه‌های آخرالزمانی ترسید؟

عباس عبدی سخنان آیت‌الله میرباقری در مصاحبه اخیر را مصداق ایده‌های آخرالزمانی دانسته و نوشته: تصور اینکه این تفکر در انتخابات پیروز می‌شد هم وحشتناک است.

رویداد۲۴| عباس‌عبدی در یادداشت امروز خود از «رویکرد‌های آخرالزمانی» گفته نوشته: «حکومت‌ها خیلی از این فرقه‌های آخرالزمانی وحشت ندارند، بلکه می‌ترسند، هنگامی که آنان در پیش‌بینی‌های خود شکست خوردند که قطعا هم می‌خورند، برای جبران دست به خشونت بزنند. ریشه‌های این نگاه آخرالزمانی در یهودیت، مسیحیت، امروز هم مسیحیان اوانجلیست، و بهاییت هم هست. حتی هیتلر و جنبش فاشیستی او نیز بازتابی از جنبش هزاره‌ای و واجد مضامینی از رویکرد آخرالزمانی بود که نتیجه آن را همه دیدند.»
وی در ادامه یادداشت خود به مصاحبه اخیر و حاشیه‌ساز روحانی نزدیک به پایداری یعنی میرباقری اشاره کرده و نوشته: «این رویکرد بار‌ها و بار‌ها تجربه شده، و رویکردی است که اگر بخواهد پا را فراتر از آرزو قرار دهد، به ناچار باید با عقلانیت سیاسی برخورد کند. سخنان یکی از مبلغان این رویکرد در تلویزیون نشان می‌دهد که هیچ مبنایی را برای فهم متقابل که لازمه سیاست است باقی نمی‌گذارد. این رویکرد بر پایه چند گزاره کلی استوار است. نوید بلا‌دلیل و فریبکارانه به تغییرات گسترده و بزرگ، نشانه‌شناسی‌های من‌درآوردی از رویداد‌های جاری، تقسیم‌بندی قاطع جهان و همه نیرو‌های آن به خیر و شر مطلق، امید دادن به اینکه پس از این تغییرات شاهد دگرگونی‌های معنوی و خوشایندی هستیم، اینکه تعداد تلفات یا حتی شکست مهم نیست، باید به یک ایده کلی که معلوم نیست از کجا به دست آمده باور داشت.»
عبدی در ادامه با اشاره به اینکه «این ایده‌ها دنبال معنا بخشیدن به آشفتگی‌های زندگی و جامعه هستند و، چون نمی‌توانند فاجعه را پیش‌روی جامعه رد کنند، می‌خواهند به زندگی پس از فاجعه امید واهی دهند. این نگاه دنبال پیدا کردن جایگزینی برای بی‌اعتمادی به سیاست‌مداران است» به مرور سخنان آیت‌الله میرباقری پرداخته است. او با اشاره به این جمله که «هر چه به دوره فتح اصلی نزدیک می‏شویم سطح درگیری تشدید پیدا می‌کند؛ ما بخواهیم یا نخواهیم.» نوشته: «این دیگر. پایان نگاه آخرالزمانی است. حتی. هنگامی که همه نابود شوند باز هم توجیهاتی برای خود دارند، چون هر توجیهی مستدل‌تر از این اظهارات خواهد بود. وی در واکنش به اینکه این سخنان مردم را می‎ترساند، می‌گوید: «بحث ترساندن نیست بحث واقعیت‏های عالم است.» واقعیت این است؟ پس توهم چیست؟»
این تحلیلگر اصلاح‌طلب در پایان نوشته: «لحظه‌ای فکر کنید که صاحبان این تصورات در انتخابات پیروز شده بودند. تصورش هم وحشتناک است.»

نظرات شما