رویداد۲۴| حجتاله صیدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در تاریخ ۲۵ مهرماه از تلاشهای این سازمان برای عرضه خودرو در بورس خبر داد. او بیان کرد: «هزینه مبادله یکی از مسائل کلیدی در اقتصاد است و بورس کالا میتواند به کاهش این هزینهها کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک خودرو در کارخانه به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان فروخته شود، اما همان خودرو در بازار به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به دست مصرفکننده برسد، این نشاندهنده وجود هزینههای واسطهگری به جای هزینههای معاملاتی است. در اینجا، بورس کالا میتواند به تولیدکننده و مصرفکننده کمک کند تا محصول را با قیمتی منصفانه مبادله کنند. ما به طور جدی در حال پیگیری عرضه خودروهای صفر کیلومتر داخلی و وارداتی در بورس کالا هستیم و در این زمینه مذاکراتی نیز انجام شده است.»
در این راستا سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت اظهار کرد: تاکید شورای رقابت بر اجرای قانون است و صرفاً در حوزهای که قانون مکلف کرده افراد باید عمل کنند.
وی افزود: ماده ۵۸ فصل نهم اصل ۴۴ قانون اساسی در ۵ بند شورای رقابت را مکلف کرده که در مورد بازارهایی که به تشخیص خود شورا بازارهای انحصاری محسوب میشوند، دستورالعمل و ضوابط را تعیین کند.
توکلی ادامه داد: همچنین طبق ماده ۶۲، شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویههای ضدرقابتی است که در همین راستا نیز شورا طبق تکلیف قانونی خود، بازار خودرو را یک بازار انحصاری تشخیص داده است. فلذا تا زمانی که اختیارات شورای رقابت در این بازار جاری است مصوبه ۵۴۳ و اصلاحات آن لازم الاجراست.
سخنگوی شورای رقابت تصریح کرد: در این مصوبه نحوه عرضه خودرو و وظایف هر کدام از دستگاههای ذی ربط مشخص شده و هر گونه اظهارنظری خارج از این چارچوب در حال حاضر کاملاً غیرقانونی است مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری بگیرد که به محض اتخاذ هر گونه تصمیمی، متعاقباً اطلاع رسانی میشود.
گفتنی است سال ۱۴۰۱ بعد از حذف قرعه کشی و مخالفت با عرضه خودرو در بورس، سامانه یکپارچه تأسیس شد، در نهایت نیز این سامانه حذف و قرعه کشی بازگشت؛ حال دوباره پس از انجام یک دور قرعه کشی، سازمان بورس اعلام کرده که به دنبال عرضه خودرو از طریق سازوکار بازار سرمایه است.