صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 20
کد خبر: ۳۸۸۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳

۳ خودروی وارداتی جدید را بشناسید + جزئیات

خودرو‌های وارداتی شاهد حضور سه محصول جدید است که برای اولین بار عرضه می‌شوند؛ کیا اسپورتیج لانگ، مزدا CX-۳۰ و تویوتا کرولا هیبرید.

رویداد۲۴| بررسی محصولاتی که پیش از این در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی عرضه شدند نشان می‌دهد کیا اسپورتیج لانگ، مزدا CX-۳۰ و تویوتا کرولا هیبرید پایونیر برای اولین بار شانس این را پیدا کردند تا در دسترس متقاضیان خودرو‌های وارداتی قرار گیرند. سامانه فروش خودرو‌های وارداتی در دور جدید کار خود را با عرضه چانگان CS۳۵ پلاس آغاز کرد. اما قرار است در ادامه علاوه بر کیا اسپورتیج لانگ، مزدا CX-۳۰ و تویوتا کرولا هیبرید پایونیر، تویوتا لوین توربو و همچنین هوندا CITY نیز پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار گیرند.

البته تویوتا لوین توربو و هوندا سیتی پیش‌تر نیز از مسیر سامانه فروش خودرو‌های وارداتی عرضه شده بودند. مشتاقان خودرو‌های وارداتی در دور جدید فروش باید همانند ادوار گذشته مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را در حساب‌های وکالتی خود ذخیره کنند. امکان افتتاح حساب وکالتی از ۲۴ مهر سال جاری آغاز شده و تا ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ادامه دارد. به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد سایر شرایط حضور در جدیدترین طرح فروش خودرو‌های وارداتی همانند دور‌های پیشین باشد.

پیش‌بینی می‌شود در میان سه خودرویی که برای اولین بار عرضه می‌شوند و مشتریان را سورپرایز می‌کنند، مزدا CX-۳۰ جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. مزدا CX-۳۰ یک کراس اوور جمع و جوری شهری است که می‌تواند علاوه بر اینکه دل مشتریان خودرو‌های وارداتی را ببرد رقیب جدید در کلاس محصولات کراس اوور حاضر در بازار باشد. مزدا در لیست محصولات محبوب مشتریان ایرانی قرار دارد. این برند ژاپنی در کنار سایر برند‌های سرزمین آفتاب تابان مانند تویوتا، هوندا و میتسوبیشی خاطرات خوشی را در ذهن متقاضیان ایرانی حک کرده است. بازگشت دوباره مزدا می‌تواند حسابی مشتریان ایرانی را سر ذوق بیاورد.

البته با توجه به بازه قیمتی در نظر گرفته شده برای خودرو‌های وارداتی که در دسترس متقاضیان عادی قرار می‌گیرد به نظر می‌رسد این خودرو به لحاظ آپشن چندان نتواند دل متقاضیان را ببرد. با این حال حضور دوباره مزدا در بازار ایران حتی با آپشن‌های کم نیز می‌تواند خبر خوبی برای بازار خودرو و همچنین مشتاقان محصولات این خودروساز ژاپنی باشد.

البته کیا اسپورتیج لانگ هم محصولی است که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن گذشت و تویوتا کرولا هیبرید پایونیر نیز حسابی توجه متقاضیان خودرو‌های هیبرید را به خود جلب می‌کند. به گزارش اقتصادنیوز، سیاست گذار خودرویی در حالی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو را برای خودروسازان داخلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو و همچنین خودروسازان خصوصی) تعطیل کرده که شاهد هستیم همچنان محصولات برند‌های جهانی خودروساز از مسیر سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی می‌شود تا با تعیین تکلیف متقاضیانی که در اولین دور فروش محصولات برند‌های جهانی خودروساز در سامانه یکپارچه فروش نام نویسی کردند، بساط فروش سامانه‌ای برای شرکت‌های وارد کننده نیز جمع شود، اما به نظر می‌رسد هنوز این اتفاق نیفتاده است. البته مدیران سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی در دور جدید هنوز مبلغ ریالی برای دپو کردن در حساب‌های وکالتی را افزایش ندادند این در شرایطی است که مبلغ وکالتی برای حضور در آخرین طرح فروش ایران خودرو مربوط به شهریور ۱۴۰۳ به نسبت سامانه یکپارچه تخصیص خودرو رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. متقاضیان در زمان خرید از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو برای محصولات ایران خودرو و سایپا باید ۱۰۰ میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود ذخیره می‌کردند. این مبلغ در طرح فروش ایران خودرو در آخرین ماه تابستان ۱۴۰۳ تا ۲۳۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به رغم رشد واردات خودرو در نیمه اول ۱۴۰۳ به نسبت مدت مشابه سال گذشته همچنان چالش‌هایی وجود دارد. به نظر می‌رسد چالش ارزی همچنان پیش پای ورود خودرو به کشور قرار دارد از این رو وزارت صمت ترجیح می‌دهد خود مدیریت واردات را در دست داشته باشد و شرکت‌های وارد کننده هم به صورت حق‌العمل کاری نسبت به واردات محصولات برند‌های بین المللی خودروسازی اقدام کنند. باید منتظر ماند و دید شرکت‌های خودروساز چه زمانی بی دردسر و محدودیت می‌توانند محصولات خود را به صورت مستقل عرضه کنند.

نظرات شما