صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 21
کد خبر: ۳۸۸۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۳۰ مهر ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
در رویداد۲۴ بخوانید

پزشکی به چه قیمتی؟! | دانشگاه آزاد دانشجویان معترض را از سر باز کرد

بعد از چند نوبت اعتراض دانشجویان پزشکی نسبت به سه برابر شدن شهریه‌ها بالاخره دانشگاه آزاد جواب داد و گفت که تعداد معترضان بیشتر از ۱۵۰ نفر نیست!

رویداد۲۴| دانشگاه آزاد بالاخره واکنش نشان داد و در پاسخ به اعتراضات دانشجویان پزشکی در روز‌های اخیر اعلام کرد: افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی تنها برای حدود ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان پذیرش شده در چند رشته مربوط به شاخه پزشکی بوده است.
ماجرا این است که دانشجویان رشته پزشکی از هفته گذشته تا حالا چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. آن‌ها مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه آزاد و شورای عال انقلاب فرهنگی، همچنین مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شده تا به افزایش ناگهانی و سه‌برابری شهریه‌ها اعتراض کنند.
دانشجویانی که فکر می‌کردند شهریه رشته پزشکی ترمی ۳۰ میلیون تومان بوده، انتخاب رشته کرده‌اند حالا با شهریه ۹۰ میلیونی مواجه و شوکه شده‌اند! دانشجویان و خانواده‌هایشان در پی این افزایش ناگهانی و اعلام نشده شهریه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی هم تا امروز هیچ پاسخی به اعتراضات آن‌ها نداده بود.
حسین سیمایی صراف پیش‌تر وعده پیگیری داده و در پاسخ به سوال افزایش شهریه دوره دکتری حرفه‌ای رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی گفته بود: با دانشگاه آزاد در حال مذاکره هستم تا مشخص شود که با چه دلیلی افزایش داشته است.

در پاسخ امروز روابط عمومی این دانشگاه نیز نکته قانع‌کننده‌ای برای دانشجویان یافت نمی‌شود. سید امیر محجوب مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد در توضیحی توییتری نوشته: افزایش شهریه دانشگاه آزاد اسلامی تنها برای حدود ۲۵۰۰ نفر از دانشجویان پذیرش شده در چند رشته مربوط به شاخه پزشکی بوده است در این میان بیش از ۲۰۰۰ نفر ثبت نام خود را نهایی و شهریه را پرداخت کرده اند.
مدیرکل روابط عمومی دانشگاه آزاد افزوده: از حدود ۳۰۰ نفر باقیمانده معمولاً هر سال مستقل از شهریه تعدادی ثبت نام خود را نهایی نمی‌کنند و انصراف می‌دهند نهایتاً ثبت نام حدود ۱۵۰ نفر از دانشجویان نیمه تمام باقیمانده است که به افزایش مبلغ شهریه در سال تحصیلی جدید اعتراض دارند.
وی همچنین گفته: افزایش شهریه این رشته نیز منطق خاص خود را دارد با توجه به هزینه‌های رشته پزشکی و مطابق اذعان مسئولان وزارت بهداشت نرخ تمام شده شهریه برای این رشته‌ها محاسبه شده است با این وجود همه این هزینه‌ها از دانشجو گرفته نمی‌شود و بخشی از طریق درآمد‌های غیر شهریه‌ای تأمین می‌شود.
معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد نیز در واکنش به اعتراض دانشجویان پزشکی درباره میزان افزایش شهریه، گفته است: هزینه‌های دانشگاه اعم از حقوق کارمندان و … افزایش یافته که باید از طریق شهریه‌ها جبران شود.
این رویکرد دانشگاه آزاد یعنی تاکید بر منطقی بودن افزایش شهریه و کم شمار بودن تعداد معترضان، اما قطعا از اهمیت این مساله نخواهد کاست. دلیلش هم این است که صرف هزینه کلان برای تحصیل در رشته پزشکی با توجه به شرایط موجود کادر درمان از پزشکان گرفته تا پرستاران که هر روز بیشتر از دیروز مایل به مهاجرت می‌شوند؛ سبب خواهد شد که بسیاری از جوانان به مهاجرت‌های تحصیلی بیشتر فکر کنند. کما اینکه اکنون هم بسیار در روسیه و کشور‌های همسایه رشته‌های گروه پزشکی را می‌خوانند و خود را از رنج و استرس کنکور در ایران راحت کرده‌اند.
این گروه قطعا بعد از اتمام تحصیل هم به کشور برنخواهند گشت و این یعنی به جای اینکه فکر جدی برای حل بحران مهاجرت جوانان و نخبگان در حال دامن زدن به آن هستیم.
یکی از کاربران توییتر که گویا پزشک است، در واکنش به اعتراضات اخیر که آخرین مورد آن روز شنبه بود، نوشته: «سالی ۱۸۰ شهریه میدین و ۷ سالم زمان میذارین که بعدا با حقوق ۱۵تومنی برین طرح یه جای دور افتاده و ساعتی ۱۰۰-۲۰۰ شیفت درمانگاه بدین؟ ما که اومدیم اوضاع اینطور نبود و الان پشیمونیم، وای به حال کسایی که تو این شرایط میخوان پزشکی بخونن!»
همین چند جمله کافی است تا میزان نارضایتی این قشر از جامعه را دریابیم. نارضایتی که به‌حق است و متاسفانه تبعات جدی هم برای همه خواهد داشت. حالا آقایان می‌توانند به فکر حل مشکل باشند و یا اینکه مثل دانشگاه آزاد با گفتن اینکه معترضان ۱۵۰ نفر بیشتر نیستند، قضیه را از سر باز کنند؛ به هرحال صلاح مملکت خویش خسروان دانند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رایش سوم
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
به امید تعطیلی دانشگاه ازاد
وفارق التحیصلان بی سواد آن
نظرات شما