صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
کد خبر: ۳۸۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳

جهانگیر: بازداشت ۳ نفر از اهانت کنندگان به جبهه مقاومت | محکومیت فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه | ۲۲۰۰ شاکی در یک پرونده خودرویی

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه در پرونده‌ای برای ۲۴ متهم قرار محکومیت صادر شده که فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه نیز جزو آن‌ها هستند، گفت: دستگاه قضایی در برخورد با پرونده‌هایی که مربوط به افرادی منتسب به دستگاه قضایی از هیچ خط قرمزی ندارد.

رویداد۲۴| اصغر جهانگیر امروز در سیزدهمین نشست خبری با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: اکنون موضوع مهمی که جهان بشریت را به خود مشغول کرده است و دل‌های بیدار و زنده همه افرادی که دلشان برای انسانیت می‌تپد، درگیر ساخته؛ حوادثی است که در فلسطین و لبنان و یمن شاهد هستیم.
وی با اشاره به شهادت فرمانده مقاومت یحیی سنوار افزود: مجاهدی که در طول یک عمر مبارزه در عنفوان جوانی به اسارت درآمد و بیش از ۲۰ سال زیر شکنجه در زندان‌های دشمن صهیونیستی مقاومت کرد، زمانی که از چنگال رژیم صهیونی آزاد شد، راه غرورآفرین خود را ادامه داد و تا آخرین لحظه از مبارزه با این رژیم خونخوار درنگ نکرد.
جهانگیر اضافه کرد: مردان حق در حق طلبی، حق‌گویی و حق شناسی لحظه و زمان نمی‌شناسند و تا زمان نیل به وصال حق راه حقیقت را ادامه می‌دهند و نشان می‌دهند که خط سرخ شهادت با احمد یاسین‌ها، عماد مغنیه‌ها، سید حسن نصرالله‌ها و حاج قاسم سلیمانی‌ها و دیگر شهدای مقاومت هر روز پررنگ‌تر و عاشقان این مسیر پر رهرو‌تر خواهد بود تا وعده الهی که پیروزی حق بر باطل است در جهان طنین انداز شود و شاهد پیروزی فلسطینیان اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان باشیم.
سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به سالگرد شهید آیت‌الله مصطفی خمینی اظهار داشت: شهادت فرزند امام راحل توسط رژیم طاغوت را حضرت امام خمینی ره از الطاف خفیه الهی نامیدند و گرامیداشت فرزندان انقلاب گرامیداشت و پاسداشت خوبی‌ها و نیکی‌ها است.
جهانگیر با اشاره به شرایط خاص کنونی کشور اظهار داشت: اکنون ایران اسلامی در اوج انسجام ملی، وحدت ملی، اقتدار دینی و صلابت علوی قرار دارد و در عملیات وعده صادق یک و دو ایران اسلامی در دفاع مشروع استوار است.
سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: آنچه باید این روز‌ها مورد عنایت همگان قرار گیرد این است که دشمن در جبهه‌های نبرد علی رغم گذشت یک سال شکست خورده و اکنون تلاش دارد با جنگ رسانه‌ای و ایجاد ناامیدی در مردم از این شرایط سواستفاده سواستفاده کند.
وی ادامه داد: تلاش کنیم با قدم و قلم آب به آسیاب دشمن نریزیم و هوشیاری اصحاب رسانه در این برهه بسیار تأثیرگذار است و امیدواریم با برملا کردن جهانیان فرصت‌های جدیدی برای بیداری ملل منطقه خلق کنیم و از طریق رسانه نشان دهیم که این جنایات محکوم و مطرود است.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره طرح ادعا‌های واهی از سوی برخی کشور‌های همسایه در خلیج فارس در خصوص جزایر سه‌گانه، افزود: تاکید می‌کنیم با توجه به جسارت‌های برخی کشور‌ها که در طرح ادعا‌های واهی داشتند، هشدار می‌دهیم هیچ کشوری از حق حاکمیت سرزمینی خود کوتاه نمی‌آید و جمهوری اسلامی ایران با ادعا‌های واهی برخورد قانونی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که دنیا برای شناسایی جنایات رژیم کودک‌کش صهیونسیتی باید هم پیمان شود، طرح این موضوعات برای انحراف افکار عمومی است و نتیجه دیگری نخواهد داشت.
جهانگیر اضافه کرد: به کشور‌های منطقه توصیه می‌کنیم همانگونه که جمهوزی اسلامی در دوران هشت سال جنگ نابرابر حاضر نشدند وجبی از خاک کشور را به دشمن بدهند، اکنون نیز جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد طمعی به حاکمیت ایران وجود داشته باشد.

پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی طرح شبهات تازه در پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش اظهار داشت: این ادعایی است که از سوی وکیل پرونده مطرح شده، اما هنوز محرز نشده که پای فرد دیگری در میان است و تاکنون مدارک محکمه پسندی ارائه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با این پرونده تحقیقات مفصلی در پلیس آگاهی و دادسرا صورت گرفته و در سایه اسناد و مدارک و اقاریر متهمان وضعیت پرونده از نظر سیستم قضایی روشن است.
جهانگیر اضافه کرد: درباره همه پرونده‌ها حتی پس از ختم دادرسی چنانچه اسناد و مدارک جدیدی پیدا شود، راه‌های قانونی برای بررسی مجدد وجود دارد و در این پرونده نیز اگر مدارک جدیدی وجود دارد که نیاز به بررسی بیشتر دارد، وکیل پرونده باید اقدام کند، حتماً رسیدگی انجام خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده آذین خودروی آرامیس مهرشهر کرج

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آذین خودروی آرامیس مهرشهر کرج گفت: پرونده در تیر سال گذشته در شعبه ۱۹ بازپرسی کرج تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این پرونده ۲۲۰۰ شاکی و ۸۸ متهم دارد، افزود: برآورد ریالی پرونده بیش از هزار میلیارد تومان بود و پرونده پس از ارسال به دادگاه کیفری به شعبه بازپرسی عودت داده شد و پس از رفع ایراد‌ها مجدد به دادگاه اعاده شد که اولین جلسه دادگاه صبح امروز سه‌شنبه یکم آبان در شعبه یادشده برگزار شده است.

محکومیت فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه گفت: در این خصوص همانگونه که پیش از این هم اعلام شد قوه قضاییه در برخورد با پرونده‌هایی که مربوط به افرادی منتسب به دستگاه قضایی از هیچ خط قرمزی نداشته و نخواهد داشت.
وی افزود: از زمان تشکیل و پیگیری پرونده در دادسرا برای ۲۸ نفر کیفرخواست صادر شد که همچنان پرونده برای برخی از آن‌ها در دادسرا مفتوح است.
جهانگیر اظهار داشت: پس از برگزاری جلسات متعدد دادگاه و ارجاع پرونده به کارشناسی و اعلام نظر کارشناسان برای تعدادی از متهمان مجرمیت و محکومیت صادر شد.
وی با بیان اینکه برای ۲۴ متهم محکومیت صادر شده است، گفت: از جمله افراد نام برده (فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه) جز محکومان هستند.
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: حبس تعزیری، مصادره اموال، عواید حاصل جرم، شلاق، رد مال و جزای نقدی از جمله محکومیت‌ها بوده است.
جهانگیر ادامه داد: چهار متهم در این پرونده رأی برائت گرفتند، اما به دلیل اینکه حکم هنوز در مرحله بدوی و غیر قطعی تلقی می‌شود از این رو از ذکر جزئیات معذورم، اما در مرحله بعدی اطلاع رسانی دقیق پیرامون جزئیات به اطلاع عموم خواهد رسید.

تغییر فرآیند رسیدگی به پرونده تصادفات رانندگی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات عدم ارجاع پرونده‌های مربوط به حوادث رانندگی از آذر امسال به دادگاه، گفت: در مورد پرونده‌های تصادفات رانندگی، در اجرای برنامه هفتم مقرر شد آیین نامه‌ای توسط وزارت دادگستری ظرف سه ماه نوشته شود که این آیین‌نامه تهیه شد و به معاونت حقوقی قوه قضاییه ارجاع و بررسی لازم انجام شده‌است و به محض نهایی شدن تقدیم ریاست قوه قضاییه می‌شود و پس از تایید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به هیات دولت ارسال خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از تصویب این آیین‌نامه، در رابطه با مواد ۷۱۶ و ۷۱۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی که درباره صدمات بدنی است، پرونده مستقیم به شرکت بیمه یا صندوق خسارت‌های بدنی ارسال و دیه فوری پرداخت می‌شود و این امر از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند.
جهانگیر اضافه کرد: طبق مواد ۷۱۴ و ۷۱۵ که بحث قتل غیرعمدی یا مرضی غیرقابل علاج است، اگر پرونده‌هایی در این زمینه در مرجع قضایی مطرح شود، پس از طرح در مرجع قضایی اگر اعتراضی وجود نداشته باشد، پرونده برای پرداخت دیه بلافاصله به مرجع مربوطه ارسال می‌شود.

مردم از هرگونه خرید و فروش رمزارز‌های بدون پشتوانه خودداری کنند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره فعالیت در حوزه رمزارز‌ها و نظر قوه قضاییه درباره این اقدامات گفت: درباره رمزارز‌ها قبلاً هم بار‌ها اعلام کردیم که سیاست قوه قضاییه در این خصوص بر اساس سیاست‌های حاکمیتی تنظیم شده و بانک مرکزی و دولت موظف به تعیین و اعلام سیاست‌ها هستند، اما قوه قضاییه در خصوص جرایم احتمالی هم هشدار داده و هم پیشگیری را در دستور کار دارد.
جهانگیر افزود: استخراج رمزارز بعد از اخذ مجوز‌های قانونی اشکالی ندارد و قوه قضاییه بر اساس قوانین موجود از آن حمایت می‌کند، اما مردم بر اساس قوانین کشور مانند مبارزه با پولشویی، از هرگونه خرید و فروش رمزارز‌های بدون پشتوانه خودداری کنند.

آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده آقایان سیف و عراقچی گفت: برای این افراد و هشت متهم دیگر در پرونده‌ای به اتهام اخلال در نظام ارزی محکومیت صادر شده بود که پس از اعاده دادرسی و پذیرش آن در دیوان عالی کشور، پرونده به شعبه هم عرض ارجاع شد.
جهانگیر افزود: پرونده در شعبه پنج دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در دست رسیدگی قرار دارد و تاکنون یک جلسه دادگاه برگزار شده و روند رسیدگی ادامه دارد.

بازداشت ۳ نفر از اهانت کنندگان به جبهه مقاومت
سخنگوی قوه قضائیه گفت: در این شرایط حس هم نوا شدن با دشمن گناه نابخشودنی است.
وی افزود: نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی جرم بوده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت
او تاکید کرد: به اصحاب رسانه هشدار می‌دهیم تا مراقبت کنند بهانه دست دشمن ندهند.

نظرات شما