صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 22
کد خبر: ۳۸۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۳ - ۰۱ آبان ۱۴۰۳

بورس تا کی می‌ریزد؟

تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اگر تغییری در شرایط سیاست خارجی کشور ایجاد نشود، قطعا وضعیت بازار سرمایه بدتر وشاهد ریزش‌های بیشتری خواهند بود.

رویداد۲۴| دومینوی ریزشی شاخص کل بورس وارد هفته دوم شده است به طوری که ریسک‌های گوناگونی که در بازار سهام و جود دارد، این روز‌ها به اوج خود رسیده و گویا قصد پایان خوشی هم ندارد.
استقبال ضعیف و گاهاً روند خروج سهامداران از بازار بورس یکی دیگر از مولفه‌هایی است که نشان دهنده کاتالیزور معکوس در افت بورس است.
اما با اینکه کورسویی از بهبود وضعیت بورس در دیگاه کارشناسان دیده می‌شود، اما نزدیک شدن به وضعیت مطلوب و بازگشت به دوران طلایی بورس گویی به آرزو بدل شده است. با این حال اگر وضعیت بازار سرمایه به سمت تحول در روند حرکت شاخص و صف کشی برای خرید سهام‌ها برود قطعا سراب ارتقای بورس به راحتی به پلکان رشد اقتصاد در کشور تبدیل می‌شود.
افزایش تنش‌های ایران و اسرائیل و درماندگی بورس
در همین رابطه حمید میرمعینی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ وضعیت بازار را تشریح کرد و گفت: مهمترین عامل ریزش‌های اخیر شاخص بورس به افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل برمی‌گردد به طوری که در حال حاضر بورس درمانده به نظر می‌رسد.
وی افزود: زمانی که تنش‌های سیاسی بدون مرزی ایران، افزایش پیدا کند قطعا تمام معاملات شرکت‌های بورسی تحت تاثیر قرار گرفته و شرکت‌های فعال تولیدی و صنعتی در بازار مهم سرمایه، ضربات سنگین را متحمل می‌شوند و در بحث سود آوری افت شدیدی را تجربه خواهند کرد.
میرمعینی ادامه داد: البته ناگفته نماند که تمام واکنش‌ها در بازار سرمایه با توجه به تنش‌های سیاست خارجی ایران، امری طبیعی است و ادامه ریزش شاخص‌ها دور ازانتظار نیست، اما وابستگی بازار بورس به اتفاقات آینده و ادامه این تنش‌ها بدون در نظر گرفتن سیاست‌های جدید حمایتی، جای نگرانی دارد.
بازار‌های سرمایه و بازار‌های مالی از آسیب پذیر‌ترین بازار‌ها به شمار می‌آیند و همواره تحت تاثیر شرایط حساس، واکنش‌های ریسکی زیادی از خود نشان می‌دهند، اما در این وضعیت نباید بازار به حال خود رها شود و به ریزش‌های پی درپی بی تفاوت ماند.
میرمعینی گفت: می‌طلبد که دولت برای سرنوشت آینده این بازار از همین امروز دست به کار شود و اگر تغییری در شرایط سیاست خارجی کشور ایجاد نشود، قطعا وضعیت بازار سرمایه بدتر و شاهد ریزش‌های بیشتری خواهیم بود.
به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، اقتصاد کشور وابسته به تقویت بازار‌های مهم و تاثیرگذاری مانند بازارسرمایه است که نباید به این راحتی وضعیت این بازار دستخوش تحولات غیر قابل جبران شود.

منبع: اقتصاد24
نظرات شما