صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 26
کد خبر: ۳۸۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

۷ نکته ایمنی مهم برای رانندگی در شب که باید بدانید

با توجه به اینکه در نیمه دوم سال، شب‌ها به طول می‌انجامند، رعایت نکات ایمنی برای رانندگی در شب اهمیت ویژه‌ای دارد. در این مطلب، به بررسی ۷ نکته کلیدی ایمنی در رانندگی در شب می‌پردازیم.

رویداد۲۴| تصادفات رانندگی یک واقعیت غیرقابل اجتناب هستند. بر اساس گزارش NHTSA آمریکا، تنها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴، بیش از ۸ هزار نفر جان خود را در جاده‌های این کشور از دست داده‌اند. نکته نگران‌کننده‌تر این است که بیش از نیمی از تصادفات مرگبار در شب اتفاق می‌افتد. اداره حمل‌ونقل ایالات متحده اعلام کرده که بیشترین تعداد تصادفات فوتی بین ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح، به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته، ثبت می‌شود.

بسیاری از تصادفات شبانه ناشی از خواب‌آلودگی رانندگان است. با اینکه اکثر افراد به خطرناک بودن رانندگی در حالت خستگی واقف‌اند، اما هنوز هم بسیاری این کار را انجام می‌دهند. طبق نظرسنجی AAA، حدود یک چهارم رانندگان اعتراف کرده‌اند که در حین رانندگی خوابشان برده است. به‌طور طبیعی، دید در شب محدودتر می‌شود و رانندگی در این شرایط دشوارتر است، زیرا تشخیص عابران پیاده و دیگر کاربران جاده سخت‌تر می‌شود و زمان واکنش راننده نیز کاهش می‌یابد. بنابراین، رانندگی در شب به‌نظر می‌رسد که خطرناک باشد. تحقیقات مختلف نیز این موضوع را تأیید می‌کنند. به عنوان مثال، در یک نظرسنجی که شرکت فورد برگزار کرد، ۸۱ درصد رانندگان اعلام کردند که از رانندگی در شب احساس ترس می‌کنند. اگرچه برخی افراد ناچار به رانندگی در شب هستند، اما رعایت نکات ایمنی می‌تواند به حفظ سلامت خود و دیگران کمک کند.

نکات ایمنی مهم برای رانندگی در شب

اطمینان از عملکرد صحیح چراغ‌ها

چراغ‌های جلو در افزایش ایمنی خودرو در شب نقش حیاتی دارند. این چراغ‌ها به شما امکان می‌دهند مسیر خود را ببینید و از سوی دیگر، دیگر رانندگان نیز شما را مشاهده کنند. با گذشت زمان، کاسه‌چراغ‌ها ممکن است کدر و مات شوند و متأسفانه راننده نمی‌تواند از این پدیده جلوگیری کند. در چنین شرایطی، بهتر است کاسه‌چراغ‌ها را تعویض کنید. اگر متوجه شدید که خود چراغ‌ها ضعیف شده‌اند یا چشمک می‌زنند، توصیه می‌شود لنز‌ها را تمیز کنید یا چراغ‌ها را عوض کنید. همچنین، ضروری است که چراغ‌های سوخت را به‌سرعت تعویض کنید.

تمیز نگه داشتن شیشه‌ها

هنگام رانندگی در شب، تمامی قسمت‌های خودرو که می‌توانند به بهبود دید راننده کمک کنند باید تمیز باشند. اگرچه به اهمیت چراغ‌های جلو برای افزایش میدان دید در شب واقف هستیم، اما بسیاری از رانندگان به تمیزی شیشه‌ها، به ویژه شیشه جلو و آینه‌ها، توجه نمی‌کنند. همچنین، کوری لحظه‌ای ناشی از نور چراغ خودرو‌های مقابل می‌تواند بسیار خطرناک و آزاردهنده باشد. این مشکل حتی با داشتن شیشه جلوی تمیز هم ممکن است رخ دهد، اما شیشه‌های کثیف وضعیت را بدتر می‌کنند. برای تمیز کردن شیشه‌ها، تنها به یک پارچه خالی اکتفا نکنید و بهتر است قبل از حرکت، آن‌ها را بشویید. همچنین، توجه به بررسی و تعویض تیغه‌های برف‌پاک‌کن در صورت استهلاک نیز بسیار مهم است.

اطمینان از میدان دید کافی

باید اطمینان حاصل کنید که هنگام رانندگی در شب دید خوبی به اطراف دارید. اگر نزدیک‌بین هستید، تشخیص اشیا در فاصله‌های دور ممکن است برایتان سخت‌تر باشد که این امر خطرناک است. آستیگماتیسم نیز می‌تواند بر نحوه تعامل نور با چشمان شما تأثیر بگذارد و بنابراین ممکن است نور چراغ‌های خودرو‌های مقابل شما را آزار دهد. افرادی که دوربین هستند نیز ممکن است در تشخیص دکمه‌های داشبورد خود با مشکل مواجه شوند. در صورتی که احساس می‌کنید بینایی‌تان کاهش یافته، بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا مشاوره‌های لازم و در صورت نیاز، عینک مناسب را دریافت کنید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام رانندگی در شب به نور چراغ‌های خودرو‌های دیگر خیره نشوید؛ بهتر است تا زمان عبور آن خودرو، به خط‌کشی‌ها و علائم جاده‌ای نگاه کنید.

حفظ سرعت مطمئنه

مهم نیست که بینایی شما چقدر خوب است، زیرا در شب میدان دید همه محدود می‌شود. در این شرایط، شما به زمان بیشتری برای شناسایی اشیا و واکنش به آن‌ها نیاز دارید. هرچند نمی‌توانید تمامی شرایط جاده را کنترل کنید، اما می‌توانید سرعت خود را زیر نظر داشته باشید. با کاهش سرعت، زمان واکنش بیشتری خواهید داشت. علاوه بر رعایت سرعت مطمئنه، باید به رفتار دیگر رانندگان نیز توجه کنید؛ زیرا خودرو‌های دیگر، به ویژه در شب، ممکن است غیرقابل پیش‌بینی باشند. با حفظ فاصله و سرعت مناسب از سایر خودروها، می‌توانید احتمال تصادف را کاهش دهید. اگر راننده‌ای به‌طور خطرناکی رانندگی می‌کند، از درگیری با او بپرهیزید و اجازه دهید رد شود. ایمنی شما و سرنشینان باید اولویت اصلی باشد. همچنین باید مراقب عابران پیاده و دوچرخه‌سواران باشید. در جاده‌های روستایی، حیوانات نیز ممکن است ناگهان در مسیر شما ظاهر شوند و کاهش سرعت، به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی از برخورد با آن‌ها جلوگیری کنید.

دوری از عوامل حواس‌پرتی حین رانندگی

این نکته به زمان روز یا شب مربوط نمی‌شود؛ هنگام رانندگی هرگز از گوشی تلفن همراه استفاده نکنید و سعی کنید مکالمات با سرنشینان را به حداقل برسانید. همچنین، صدای سیستم صوتی را در سطح معقولی نگه دارید. هر عاملی که حواس شما را از جاده پرت کند، خطر تصادف را افزایش می‌دهد. در هنگام رانندگی در شب، رعایت قوانین ضروری است. زمانی که خودرویی از مقابل می‌آید، نور پایین را روشن کنید و پس از عبور آن، به نور بالا سوئیچ کنید. همچنین، در شب بهتر است از سیستم‌های خودران در خودرو‌های مدرن خودداری کنید.

عدم رانندگی حین مستی، مریضی و خواب‌آلودگی

رانندگی نیازمند تمرکز کامل بر جاده است. اگر در حالت مستی یا بیماری هستید، هرگز نباید رانندگی کنید. مصرف الکل تأثیر منفی بر وضعیت جسمی و روحی راننده دارد و زمان واکنش او را کاهش می‌دهد. این موضوع درباره رانندگی در شرایط خستگی جسمی و روحی نیز صدق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که رانندگی پس از ۱۸ ساعت بیداری اثراتی مشابه رانندگی در حالت مستی دارد. همچنین، برخی دارو‌ها می‌توانند باعث خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری شوند؛ بنابراین در چنین مواقعی نباید پشت فرمان نشسته و رانندگی کنید.

حفظ شرایط ایده آل وسیله نقلیه

هیچ چیزی بدتر از خراب شدن خودرو در شب نیست. اگر تمامی اجزای خودرو، از جمله موتور، لاستیک‌ها و ترمز‌ها در وضعیت مناسبی باشند، می‌توانید در شرایط خطرناک کنترل خودرو را حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که چراغ‌ها به درستی کار می‌کنند. اگر در حین رانندگی در شب با خرابی خودرو مواجه شدید، باید در یک منطقه امن توقف کنید و چراغ‌های خطر را روشن کنید تا دیگر رانندگان متوجه توقف شما شوند. همچنین، به یاد داشته باشید که همراه داشتن برخی لوازم اضطراری نظیر مثلث خطر و کیت کمک‌های اولیه بسیار مفید است. نکته مهم این است که در صورت خرابی خودرو، ایمن‌ترین مکان برای شما داخل کابین است.

نظرات شما