صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 26
کد خبر: ۳۸۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اسرائیل قبل از حمله از طریق هلند به ایران خبر داده بود | ماجرای «تقاضای» تل‌آویو از تهران برای عدم پاسخگویی به حمله تل آویو چیست؟

باراک راوید خبرنگار اسرائیلی در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه گفته اسرائیل از طریق چند کشور از جمله وزیر خارجه هلند، چند ساعت قبل از حمله به ایران خبر داده بود که چه اهدافی را می‌خواهد بزند و چه اهدافی را نمی‌زند.

رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: شب گذشته اسرائیل به ایران حمله کرد. بر اساس بیانیه‌های نهاد‌های رسمی نظامی در ایران، این حملات شامل مراکزی نظامی در تهران، ایلام و خوزستان بوده است. مقامات نظامی اسرائیلی مدعی شده‌اند که ۲۰ نقطه نظامی در خاک ایران را با چندین جنگنده مورد هدف قرار داده‌اند و حمله آن‌ها ساعت ۵ صبح به وقت ایران به پایان رسیده است.

باراک راوید خبرنگار اسرائیلی رسانه اکسیوس آمریکا گزارشی در وبسایت «والا نیوز» منتشر کرده و به نقل از منابع آگاه نوشته چند ساعت قبل از حمله اسرائیل پیامی به تهران فرستاده و آن‌ها را مطلع کرده است. راوید از لفظ «تقاضا» استفاده کرده و گفته مقامات اسرائیلی از ایران تقاضا کردند که پاسخی ندهد.

این منبع آگاه که ظاهرا یک مقام ارشد آمریکایی است به راوید گفته ایرانی‌ها پیش از حمله به ایرانی گفته بودند که چه چیز‌هایی قرار است مورد هدف قرار بگیرد و چه چیز‌هایی مورد هدف قرار نمیگیرد. اگر ایران اقدام متقابل انجام دهد، ما آماده دفاع از اسرائیل هستیم.

باراک راوید این خبر را به نقل از سه منبع آگاه منتشر کرده است. به گفته منابع آگاه، اسرائیل روز جمعه و چند ساعت قبل از حمله از طریق چند کشور این پیام را به ایران رسانده است.

دو تن از منابع گفته‌اند که اسرائیل به ایران هشدار داده که هیچ پاسخی به حملاتش ندهد و تاکید کرده اگر ایران حمله کند و غیرنظامیان اسرائیلی آسیبی ببینند، حمله بزرگتری را کلید خواهد زد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفته آمریکا در این عملیات اسرائیل مشارکتی نداشته، اما تاکید کرده اگر ایران عملیات تلافی‌جویانه‌ای انجام دهد، آماده دفاع از اسرائیل در برابر چنین حمله‌ای خواهد بود.

این مقام آمریکایی گفته: این باید پایانی بر تبادل آتش مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد. اگر ایران دوباره به اسرائیل حمله کند، عواقبی در پی خواهد داشت. ما این موضوع را مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام کردیم.

مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی مدعی شده‌اند که سه موج حمله به ایران صورت گرفته است. موج اول با هدف حذف سامانه‌های پدافند هوایی بوده و موج دوم و سوم به پایگاه‌های موشکی و پهپادی ایران و سایت‌های تولید موشک و پهپاد شلیک کرده است.

باراک راوید نوشته یکی از کانال‌های انتقال پیام به ایران کسپر ولدکامپ، وزیر امور خارجه هلند بوده که پیش از این سفیر هلند در اسرائیل بوده است.

والدکمپ ساعاتی پیش از حمله اسرائیل در شبکه اجتماعی X نوشت: «من با وزیر امور خارجه ایران درباره جنگ و افزایش تنش در منطقه صحبت کردم. از او خواستم خویشتنداری نشان دهد. همه طرف‌ها باید برای جلوگیری از تشدید بیشتر اقدام کنند.»

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، به باراک راوید گفته که پاسخ اسرائیل در چارچوب حق دفاع از خود بوده و مناطقی را هدف قرار نمی‌داده که غیرنظامیان در آن ساکنند، بلکه تنها بر اهداف نظامی متمرکز شده است.

ساوت گفت: «هدف ما سرعت بخشیدن به دیپلماسی و کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است. ما از ایران می‌خواهیم که حملات خود به اسرائیل را متوقف کند تا این چرخه جنگ بدون تشدید بیشتر پایان یابد.»

مقامات ارشد آمریکایی گفته‌اند که انتظار دارند ایران در روز‌های آینده به حمله اسرائیل پاسخ دهد، اما به شکلی محدود که به اسرائیل اجازه می‌دهد تبادل آتش بین طرفین را متوقف کند.

نظرات شما