صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 26
کد خبر: ۳۸۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ ابعاد سیاسی حمله اسرائیل را بررسی می‌کند:

اسرائیل به دلیل فشار آمریکا حمله‌ای محدود انجام داد | روس‌ها قبل از حمله به ایران خبر داده بودند

قاسم محبعلی، دیپلمات سابق وزارت خانه در تحلیل حمله اسرائیل اظهار امیدواری می‌کند ایران با فعال‌تر کردن دستگاه دپیلماسی خود راه مذاکره و کنترل تنش را پیش بگیرد.

رویداد۲۴ | امیرحسین جعفری: حمله اسرائیل به مناطق نظامی ایران در تهران و خوزستان و ایلام نشان داد که اسرائیل با توصیه‌های امریکا و روسیه به یک حمله محدود دست‌زده است. اگرچه هنوز ابعاد خاص آن مشخص نیست اما آنچه دیده می‌شود، حمله‌ای حساب‌شده است که حتی در صورت واکنش ایران، ابعاد جنگ را به مراحل غیرقابل کنترل وارد نکند. اسرائیل همواره به دنبال گسترش تنش است اما محدودیت انتخابات آمریکا او را در منگنه قرار داده است.

حملهای باب میل آمریکا

قاسم محبعلی، دیپلمات بازنشسته، معتقد است که روس‌ها و آمریکایی‌ها به اسرائیل توصیه کرده بودند که حمله‌ای حساب‌شده و محدود انجام دهد. او درباره نقش کشور‌های مختلف در حمله اسرائیل می‌گوید: «آمریکایی‌ها چند ساعت قبل گفته‌اند حمله به شکلی بود که ما از اسرائیل خواسته بودیم. اسرائیل به درخواست آمریکا گوش داده و حمله‌ای محدود داشته است. ابعاد حمله هنوز مشخص نیست و پاسخ ایران هم باقیمانده است. البته گفته‌اند که ایران پاسخ ندهد و در صورت واکنش هزینه‌های بسیاری می‌تواند برای ایران داشته باشد. روس‌ها هم از قبل به ایران حمله را اطلاع داده بودند. روس‌ها یا از قبل اطلاع داشتند یا از تحرکات ارتش اسرائیل متوجه این اتفاق شده‌اند. باید منتظر باشیم واکنش ایران به این تجاوز را ببینیم تا ابعاد بیشتر این حادثه مشخص شود.»


بیشتر بخوانید: دروغ‌هایی در میانه حمله دیشب؛ از آتش‌سوزی پالایشگاه تا بمباران تهران!


انتخابات آمریکا و پاسخ ایران

او معتقد است که سیاست‌های آمریکا پس از انتخابات نسبت به ایران و اسرائیل، می‌تواند آینده تنش‌ها را روشن کند. او می‌گوید: «باید صبر کرد تا پاسخ ایران را سنجید. این زد و خورد اگر در همین‌جا تمام شود مسأله فرق می‌کند اما اگر واکنش‌ها ادامه یابد، سطح تنش بالاتر می‌رود. با این وجود ایران حق واکنش را محفوظ نگه داشته است. فشار بین‌المللی پیرو این مسأله است که ابعاد جنگ در لبنان و دیگر کشور‌ها گسترش پیدا نکند. احتمالاً تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا هم واکنش ایران رخ ندهد. باید سیاست‌های آمریکا بعد از انتخابات نسبت به ایران و لبنان و اسرائیل مشخص شود، تا بتوان ادامه این تنش را پیش‌بینی کرد.»

دیپلماسی عراقچی در منطقه

سفر‌های اخیر عراقچی به کشور‌های عربی به باور برخی تأثیر مهمی بر عدم دخالت اعراب به نفع اسرائیل داشت. محبعلی معتقد است که دیپلماسی مؤثر بوده اما برخی از کشور‌های عربی از این تشنج سود می‌برند. او می‌گوید: «دیپلماسی همواره تأثیر دارد. مسأله نسبت تأثیر دیپلماسی است. دیپلماسی با آمریکا و اروپا اگر انجام می‌شد، بحث جدایی پیش می‌آمد اما اعراب طرف اصلی قضیه نیستند. اعراب نهایتاً می‌توانند حمله را محکوم کنند و خواستار خویشتن‌داری شوند. اینکه اعراب باعث جلوگیری از حمله شوند بعید است. خیلی از کشور‌های عربی از تشنج میان ایران و اسرائیل سود می‌برند. بهبود رابطه ایران با کشور‌های منطقه به نفع ایران در صحنهٔ تنش‌آمیز فعلی است.»

یا پیروزی یا مذاکره

او معتقد است که جنگ میان ایران و اسرائیل یا باید به یک پیروزی ختم شود و یا مذاکره؛ او می‌گوید: «ما وارد یک جنگ شده‌ایم. این جنگ دو راه دارد، یا باید یک طرف پیروز شود، یا به سمت مذاکره برود. احتمال مذاکره می‌تواند باعث شود اعراب دیگر وارد جنگ نشوند، غزه هم در صورت آتش‌بس دیگر درگیر تنش نمی‌شود. به نظر می‌رسد مناسبات ایران و اسرائیل و آمریکا هم به سمتی رود که تنش کاهش یابد چون بهانه‌ای برای جنگ باقی نمی‌ماند.»

نظرات شما