صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 26
کد خبر: ۳۸۸۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

استاندارد دوگانه جهان | چه کسانی حمله اسرائیل را محکوم کردند؟

بعد از حمله تلافی جویانه ایران علیه اسرائیل در عملیات وعده صادق-۲ بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی ایران را محکوم کردند. سوال اینجاست که در حمله اسرائیل به ایران، جهان چه واکنشی نشان داده است؟



رویداد۲۴ | لیلا فرهادی: به طور معمول حملات ایران محکوم می‌شود و حمله به ایران با سکوت و دعوت به خویشتن داری مواجه می‌شود. حمله شبانه اسرائیل به ایران در بامداد شنبه هم از این قاعده مستثنا نیست.

تا زمان نوشتن این گزارش، تنها کشور‌های مالزی، عمان، امارات، پاکستان و عربستان سعودی حملات شب گذشته اسرائیل به ایران را محکوم کرده اند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای توییتری اعلام کرد: عربستان سعودی حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران را که نقض حاکمیت این کشور و مغایر با قوانین و موازین بین‌المللی است، محکوم می‌کند.

در این بیانیه آمده است: عربستان بر موضع قاطع خود در رد ادامه تشدید تنش در منطقه و گسترش درگیری که امنیت و ثبات کشور‌ها و مردم منطقه را تهدید می‌کند، تاکید می‌کند.

عربستان ترور هنیه در خاک ایران را که منجر به عملیات وعده صادق نخست شده بود را هم محکوم کرده و نقض حاکمیت سرزمین ایران خوانده بود.

عمان نیز حمله هوایی اسرائیل به خاک ایران را محکوم کرد.

وزارت خارجه عمان هم طی یک بیانیه که در توییتر منتشر شده، حمله هوایی بامداد امروز رژیم صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی ایران را که نقض آشکار حاکمیت این کشور و نقض آشکار قواعد بین‌المللی است، به شدت محکوم کرده است.

مالزی اولین کشوری بود که این حمله را محکوم کرد. به نوشته وزارت خارجه مالزی، «این حملات نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده و ثبات منطقه را به طور جدی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مالزی خواستار توقف فوری خصومت و پایان چرخه خشونت است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «اقدامات بی‌وقفه و بدون مجازات اسرائیل، امنیت و ثبات آتی خاورمیانه را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و خواهد داد و منطقه را به آستانه جنگی گسترده کشانده است.»

وزارت خارجه مالزی اضافه کرد: سفارت مالزی در تهران تحولات را از نزدیک رصد می‌کند. در این حملات هیچکدام از شهروندان مالزی آسیب ندیده‌اند و به تمام مالزیایی‌ها در ایران توصیه می‌شود تا آرامش خود را حفظ کرده و هوشیار مانده و تازه‌ترین جزئیات و همچنین راهنمایی‌های ارائه‌شده از سوی مقامات محلی را دنبال کنند.

امارات متحده عربی در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به ایران را محکوم کرده و «نگرانی عمیق» خود از تشدید ادامه دار تنش‌ها را اعلام کرده است.

وزارت خارجه این کشو در بیانیه‌ای بر «اهمیت به کارگیری بالاترین سطوح خویشتن‌داری و خرد برای جلوگیری از خطرات و گسترش درگیری‌ها» تاکید کرده است.
پاکستان نیز به فهرست کشور‌هایی که حمله اسرائیل را محکوم کرده اند پیوسته و گفته است که این حملات "مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای را تضعیف می‌کند".

وزارت خارجه این کشور گفت که این حمله نشان دهنده یک «تشدید خطرناک تنش در یک منطقه از قبل ناآرام» است.

در این بیانیه آمده است: «اسرائیل مسئولیت کامل چرخه فعلی تشدید تنش و گسترش درگیری را بر عهده دارد.

تا این لحظه خبری از بیانیه‌های روسیه و چین در محکومیت حملات اسرائیل نیست.

اروپا هم طبق معمول در استانداردی دوگانه، حمله اسرائیل را محکوم نکرده است. سر کی‌یر استارمر، نخست وزیر بریتانیا بدون محکوم کردن اقدام اسرائیل گفته ایران نباید به حملات بامداد امروز اسرائیل پاسخ دهد.

استارمر در یک کنفرانس مطبوعاتی در ساموآ، در اقیانوس آرام، گفت: «برای من واضح است که اسرائیل حق دارد از خود در برابر تجاوزات ایران دفاع کند و به همان اندازه نیز برایم روشن است که ما باید از تشدید بیشتر تنش در منطقه اجتناب کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌داری نشان دهند.»

نخست وزیر بریتانیا افزود: «ایران نباید پاسخ حملات را بدهد و ما به همکاری با متحدان برای کاهش تنش در منطقه ادامه خواهیم داد.»

کاخ سفید حمایتش را از عملیات اسرائیل اعلام کرده، اما گفته معتقد است تبادل مستقیم آتش بین ایران و اسرائیل با متوقف شود. یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته آمریکا در صورتی که ایران تصمیم به حمله انتقام جویانه بگیرد، آماده دفاع از اسرائیل است.

مقام دولت آمریکا که با خبرنگاران نشست خبری گذاشته گفته حمله اسرائیل وسیع، اما دقیق بوده است. هدف از این حمله این بوده که به طور موثری جلوی حملات آتی ایران گرفته شود.

 

نظرات شما