صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 27
کد خبر: ۳۸۸۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۲ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
در رویداد ۲۴ بخوانید:

ترس بازار ریخت؟ | قیمت دلار و طلا کاهشی می‌ماند؟

به‌عقیده تحلیلگران ارزی درصورت عدم پاسخگویی ایران به اقدام بامداد شنبه، احتمال تداوم افت نرخ در بازار‌های ارز و طلا وجود دارد.

رویداد۲۴| در پی حمله اسرائیل به ایران شاهد تغییرات چشمگیری در بازار‌ها بودیم. جالب اینکه سایه جنگ موجب التهاب بیشتر و افزایش قیمت‌ها نشد! اتفاقا برعکس؛ سکه ۳میلیون و ۷۸۰هزار و دلار ۲هزار و ۶۵۰تومان کاهش قیمت داشت! بورس هم سبز شد!
اینکه این وضعیت تا کی ادامه دارد و تحت تاثیر چه عوامل سیاسی و اقتصادی است، بسیار محل تامل است و از این رو بسیاری از روزنامه‌های امروز به بررسی وضعیت بازار‌ها پرداخته‌اند.

تخلیه هیجان کاذب بازار‌ها
خبرنگار روزنامه جوان گشتی در بازار منوچهری زده و تحلیل دلارفروش‌های آنجا را بازتاب داده است. «جوان» نوشته: «یکی از دلارفروش‌ها با تأکید بر اینکه خیال بازار راحت شده است، گفت: چند هفته بود مدام شاهد تهدید سنگین اسرائیل بودیم، ولی با اتفاقی که دیشب افتاد، مشخص شد ترس‌ها الکی بوده است. یکی از فعالان بازار ارز درباره دلیل سقوط آزاد نرخ‌ها در بازار می‌گوید: حملات رژیم اشغالگر قدس بسیار محدود و ضعیف بود و بیشتر جنبه مصرف داخلی داشت تا اذهان عمومی شهروندان خود را آرام کند.
او می‌گوید: بالازدن‌های بازار به خاطر ترس از حمله سنگین بود و بازار به اصطلاح از دو هفته قبل پیشخور شده بود، اکنون که حمله انجام شد و بسیار خفیف بود، ترس بازار ریخت و هیجان کاذب بازار در حال تخلیه است.»

منتظر پایان تنش‌ها
«دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه «پیش از این پیش‌بینی کرده بود که درصورت مشاهده یک پاسخ محدود از جانب رژیم صهیونیستی، ریسک‌های تجمیع شده در بازار تخلیه خواهد شد» نوشته: «انتظار سه‌هفته‌ای بازار جهت مشاهده پاسخ احتمالی رژیم صهیونیستی سبب شد تا پتانسیل اخبار پیش‌خور شود. از طرف دیگر فعالان بازار ارز سیگنال عدم تداوم درگیری‌ها را دریافت کرده‌اند. به عقیده این افراد شرایط احتمالا به سمت کاهش تنش‌ها تداوم خواهد یافت. بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که عمده فعالان بازار در روز گذشته نقش فروشنده را ایفا می‌کردند. این درحالی است که در روز‌های پایانی هفته گذشته خرید ارز در مقیاس‌های خرد و کلان تقریبا ناممکن بود و فعالان تمایلی به فروش دارایی‌های خود نداشتند. به‌عقیده تحلیلگران ارزی درصورت عدم پاسخگویی ایران به اقدام بامداد شنبه، احتمال تداوم افت نرخ در بازار‌های ارز و طلا وجود دارد. مشاهدات نشان می‌دهد که در ۲۶ فروردین‌ماه نیز بازار‌های کشور یک الگوی رفتاری مشابه را تجربه کردند. در آن زمان نیز حجم قابل توجهی از ریسک‌های سیاسی در میان معامله‌گران وجود داشت که با عدم تداوم یافتن تنش‌های نظامی، این ریسک‌ها تخلیه شد. در تاریخ ذکر شده قیمت دلار آزاد از کانال ۶۷ هزار تومانی تا حوالی کانال‌های ۵۷ و ۵۸ هزار تومان افت کرد.»

چشم بازار‌ها به سیاست خارجی
محمدصادق جنان‌صفت، در سرمقاله «جهان صنعت» با طرح این سوال که «بازار‌ها در روز‌های آینده چه روندی را سپری خواهند کرد و اقتصاد کلان و نیز بنگاه‌ها و خانواده‌ها به کدام سو کشیده خواهند شد» نوشته: «اگر تجربه این چند ماه را در کانون توجه قرار داده و آینده بازار‌ها را مطابق با تحولات تازه سپری‌شده مطابقت دهیم خواهیم دید بدترین حالت برای بازار‌ها شرایط نه جنگ و نه صلح است.
در این ماه‌ها که با ابهام، تردید یا برنامه‌ریزی با درنگ برای پاسخ ایران به رفتار‌های اسرائیل روبه‌رو بودیم و سپس حمله بزرگ ایران اتفاق افتاد و این‌بار ایران بود که منتظر یورش اسرائیل بود بازار‌ها از تعادل خارج شدند.
در همین روز‌ها و هفته‌ها بود که قیمت‌های سکه، طلا و دلار در مسیر افزایش قرار گرفتند و شاخص کل سهام با ریزش‌های پی‌در پی روبه‌رو شد. درصورتی‌که مدیریت سیاست خارجی طوری باشد که بازار‌ها احساس کنند روند‌ها به سوی آرامش و پایان تنش‌هاست می‌توان انتظار داشت اتفاقی که دیروز افتاد ادامه داشته باشد. اگر چنین نشود و روند‌های سیاست خارجی به سویی جز این کشانده شود باید همانند دو، سه ماه گذشته شاهد نا‌آرامی نسبی بازار‌های سهام، طلا، سکه و دلار باشیم. بدون تردید بازار‌های نا‌آرام یادشده بخش حقیقی اقتصاد را نیز با رفتار‌های منفی روبه‌رو خواهد کرد.»

دوران پساهیجان
«وطن امروز» نیز در گفتگو با جهانبخش سنجابی‌شیرازی، کارشناس اقتصادی به تحلیل و پیش‌بینی بازار‌ها پرداخته و نوشته: «نوسانات شدید و احساسی در بازار ارز در تنش‌های یک سال اخیر همیشه وجود داشته و بار‌ها شاهد افزایش هیجانی قیمت ارز بودیم. این موج روانی هر بار بعد از چند روز توسط بازارساز کنترل و مدیریت شد. در این میان تجاوز محدود رژیم صهیونیستی با اقدام دفاعی قابل توجه کشورمان مواجه شد. به همین دلیل شاهد کاهش موج روانی در بازار ارز هستیم. قیمت ارز در هفته‌های اخیر به شکل هیجانی در حال افزایش بود که این روند از صبح شنبه تغییر کرد و موج کاهشی به خود گرفت.»

نظرات شما