صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 27
کد خبر: ۳۸۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۶ آبان ۱۴۰۳
در رویداد۲۴ بخوانید:

حمزه جهاندیده کیست؟/ نحوه شهادت سرگرد ارتش در حمله اسرائیل به ایران

سرگرد حمزه جهاندیده، از نیروهای ماهشهر ارتش جمهوری اسلامی ایران، در حمله اخیر اسرائیل به خاک ایران به شهادت رسید.

رویداد۲۴ | حمزه جهاندیده نیروی ارتش جمهوری اسلامی بود که طی حمله بامداد پنجم آبان به مراکز نظامی ایران درحالیکه در سایت پدافند هوایی سربندر در حال خدمت بود، به شهادت رسید. او اهل روستای سردو در دیشموک، استان کهگیلویه و بویراحمد بود. حمزه جهاندیده متأهل و پدر دو فرزند بود. وی دارای یک فرزند دختر به نام آلارز است.

حمزه جهاندیده در شهر «رامهرمز» استان خوزستان با توجه به سکونت خانواده‌ آن شهید والامقام در این شهر تشییع و خاکسپاری خواهد شد.

شهید جهان‌‌دیده اهل کجاست؟

حمزه جهان‌دیده، ساکن رامهرمز، بزرگ شده در روستای سردو از توابع دیشموک، از نیرو‌های ارتش ماهشهر در دفاع از حریم ایران در برابر حمله اسراییل شهید شد.

نحوه شهادت حمزه جهاندیده

در بامداد ۵ آبان ۱۴۰۳، ارتش اسرائیل با حمله هوایی به چند پایگاه نظامی در ایران، باعث شهادت وی و همچنین استوار شاهرخی‌فر شد. حمزه جهاندیده که در ماهشهر خدمت می‌کرد، در این حملات که از آسمان عراق و سوریه انجام شد، شهید شد. 

ارتش جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پس از حملات اعلام کرد سرگرد جهان‌دیده و استوار شاهرخی‌فر در حمله رژیم اسرائیل به شهادت رسیدند.

واکنش مهدی محسن‌نژاد به شهادت سرگرد جهاندیده

مهدی محسن‌نژاد، ملی‌پوش کشتی فرنگی ایران و پسر دایی شهید حمزه جهاندیده، با انتشار تصویری از وی یاد کرد. محسن‌نژاد در استوری خود نوشت: "سرگرد جهاندیده سحرگاه امروز در پی حمله رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. روحت شاد، پسردایی."

اولین تصویر از گریه‌های پدر شهید جهاندیده

حمله اسرائیل به خاک ایران

بامداد ۵ آبان ۱۴۰۳، اسرائیل  با نقض آشکار قوانین بین‌المللی، حملات موشکی خود را به خاک ایران آغاز کرد. در این حملات، از موشک‌های پیشرفته‌ای مانند بلو اسپارو و Golden Horizon استفاده شد. پس از این حمله، تصاویری از بوسترهای موشک‌های اسرائیلی که در استان کردستان عراق کشف شده‌اند، منتشر گردید. این بوسترها نشان می‌دهند که موشک‌ها از آسمان عراق به سمت اهدافی در ایران شلیک شده‌اند.

موشک بلو اسپارو به گونه‌ای طراحی شده است که هدف‌گیری دقیق و در مسافت‌های طولانی را ممکن می‌سازد و قابلیت حمل کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای را دارد. از سوی دیگر، Golden Horizon نوعی موشک بالستیک است که می‌تواند از سکوهای هوایی و زمینی شلیک شود و به دلیل کلاهک جدا شونده و دقت بالای خود، تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایران محسوب می‌شود.

مستندات به‌دست آمده نشان می‌دهد که تعدادی از موشک‌های بالستیک هواپرتاب با کلاهک جدا شونده در این حملات مورد استفاده قرار گرفته‌اند. موشک‌های بالستیک معمولاً در مراحل اولیه پرتاب، نیروی لازم را از مجموعه‌ای از راکت‌ها دریافت کرده و سپس بدون نیاز به نیروی پیشرانه به مسیر خود ادامه می‌دهند. همچنین، گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک بازه ۱۷ ماهه، اسرائیل حداقل ۱۰۳ تیر از این نوع موشک‌ها را تولید کرده و احتمالاً به تعداد بیشتری نیز دست یافته است.

در پی این حمله، پدافند هوایی ایران به سرعت وارد عمل شد و توانست موشک‌های شلیک شده توسط رژیم صهیونیستی را شناسایی و مهار کند. با واکنش سریع و مؤثر نیروهای دفاعی، آسیب‌های وارده به حداقل رسید.

نظرات شما