صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 28
کد خبر: ۳۸۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مشخصات خودروی زرهی جان سخت مارادِر مارک ۲

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های خودروی زرهی مارادِر مارک ۲ خواهیم پرداخت.

رویداد۲۴ | حسین فلاحی: مارادِر مارک ۲ (Marauder Mark ۲)، یک خودروی زرهی ارتقاء یافته جدید است که توسط گروه پارامونت، یک شرکت بین المللی هوافضا و فناوری که مقر آن در آفریقای جنوبی است، توسعه یافته است.

این خودرو تکامل یافته خودروی زرهی مارادر همه کاره و متحرک گروه پارامونت است که اولین بار در نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی در ابوظبی در فوریه ۲۰۰۷ رونمایی شد.

این خودرو به کشور‌های مختلف از جمله قزاقستان، جمهوری کنگو، نیجریه، آذربایجان، مالاوی، غنا، گابن، موزامبیک و سنگاپور صادر شده است. مارادِر مارک ۲ در آگوست ۲۰۲۲ رونمایی شد.

طراحی و ویژگی‌های مارادِر مارک ۲

مارادِر مارک ۲ می‌تواند دو نفر را در کابین جلو و حداکثر هشت سرباز کاملا مجهز را در قسمت عقب خود جای دهد. این خودرو دارای پیشرفت‌های متعددی مانند ارگونومی بهبود یافته رانندگی (شامل صندلی و فضا با طراحی مناسب که به کاهش استرس و فشار روی ستون فقرات و شانه‌ها کمک می‌کند)، سازگاری بدنه، افزایش قابلیت کابین خدمه و عملکرد خودرو است. طراحی جدید شامل ماژول‌های داشبورد قابل تعویض و اجزای فرمان است.

انعطاف‌پذیری طراحی، خودرو را قادر می‌سازد در پیکربندی‌های فرمان چپ یا راست بکار گرفته شود. نسخه‌های فرمان چپ را می‌توان در عرض دو ساعت به فرمان راست و بالعکس تبدیل کرد تا نیاز‌های عملیاتی مشتری در میدان جنگ را برآورده کند.

رابط اپراتور ارتقا یافته این وسیله نقلیه عملکرد آن را در زمین های ناهموار افزایش می‌دهد و در عین حال خستگی راننده و خدمه را کاهش دهد.

انتظار می‌رود که بهبود در طراحی و ویژگی ها، مزایای قابل توجهی را برای نیرو‌ها در میدان نبرد و در جنگ نامتقارن ایجاد کند. این شرکت همچنین برای افزایش سرعت تولید و تحویل به مشتریان، کارایی‌هایی را در فرآیند تولید اعمال کرده است.

قابلیت‌های عملیاتی مارادِر مارک ۲

مارادِر مارک ۲ را می‌توان با سیستم‌های تسلیحاتی نصب شده روی نفربر‌های زرهی یا خودرو‌های رزمی پیاده نظام ترکیب کرد. این خودرو می‌تواند در ماموریت‌هایی مانند عملیات ضد شورش، حفظ صلح و گشت مرزی بکار گرفته شود.

به دلیل در دسترس بودن مخازن سوخت اضافی، آب و تجهیزات جنگی، مارادر مارک ۲ می‌تواند برای عملیات‌های دوربرد یا واکنش سریع مورد استفاده قرار گیرد. این خودرو می‌تواند در شرایط شدید بین ۲۰- تا ۵۰ درجه سانتی گراد کار کند. همچنین مارادِر مارک ۲ را می‌توان به دستگاه‌های دید در روز/شب و سنسور‌های اضافی برای پشتیبانی از عملیات شبانه مجهز کرد. ماراد مارک ۲ با هواپیمای ترابری نظامی C۱۳۰ و هلیکوپتر چند ماموریتی شینوک دارای بالابر عمودی قابل حمل است.

حفاظت از خود مارادِر مارک ۲

مارادِر مارک ۲ دارای حفاظت  استانگ سطح ۳ در برابر مین و وسایل انفجاری دست ساز است. مارادر مارک ۲ می‌تواند در مقابل  انفجار ۸ کیلوگرم تری نیتروتولوئن در زیر بدنه و ۱۴ کیلوگرم تی ان تی در زیر هر چرخ مقاومت کند.

صندلی‌های ضد انفجار از خدمه در برابر انفجار جانبی یا انفجار مین در زیر بدنه محافظت می‌کنند. فاصله از زمین این خودرو باعث تحرک خارج از جاده مناسب و همچنین حفاظت از خدمه می‌شود.

موتور و تحرک مارادِر مارک ۲

خودروی زرهی محافظت شده از مین چند منظوره مارادر مارک ۲ به یک موتور توربو دیزل ۲۸۵ اسب بخاری متصل به سیستم گیربکس اتوماتیک مجهز است. این خودرو دارای قفل‌های دیفرانسیل در جلو، عقب و وسط، دارای مکانیزم ترمز دیسکی با سیستم ترمز ضد قفل است.

مارادر می‌تواند عمق آب تا ۹۰۰ میلی متری را طی کند  و از خندق ۸۵۰ میلی متری عبور کند. این خودرو می‌تواند از پله‌های تا ارتفاع ۵۰۰ میلی متری بالا برود. حداکثر سرعت این خودرو حدود ۱۱۰ کیلومتر در ساعت است.

مشخصات فنی کلی مارادِر مارک ۲

نوع پروژه: خودروی زرهی چند منظوره

توسعه دهنده: گروه پارامونت

خدمه: دو + هشت

محدوده دما: از ۲۰- درجه تا ۵۰+ درجه سانتیگراد

سرعت: ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت

نظرات شما