صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 28
کد خبر: ۳۸۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

شکایت بغداد از تل‌آویو به خاطر استفاده از حریم هوایی‌اش در حمله به ایران

عراق رسما اعتراض خود نسبت به استفاده رژیم اسرائیل از حریم هوایی‌اش را به شورای امنیت اعلام کرد.

رویداد۲۴| ارتش اسرائیل در بامداد شنبه با ۶۰۰ موشک به ایران حمله کرد. شایعاتی درباره رسیدن جنگنده‌های اسرائیلی به آسمان ایران مطرح شد، اما مقامات کشورمان تاکید کردند که هیچ جنگنده‌ای به آسمان ما وارد نشده و از حریم هوایی عراق شلیک کرده‌اند.
حالا بغداد نیز از تل‌آویو به همین خاطر به شورای امنیت شکایت کرده است.
عراق رسماً یادداشت اعتراضی را به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل متحد تسلیم کرد که شامل محکومیت نقض آشکار حریم هوایی و حاکمیت عراق توسط اسرائیل و استفاده از حریم هوایی این کشور برای اجرای تجاوز به جمهوری اسلامی ایران بود.
«باسم العوادی» سخنگوی دولت ضمن اعلام این خبر به وزارت امور خارجه دستور داد تا با توجه به مفاد توافقنامه چارچوب راهبردی دوجانبه و تعهد ایالات متحده به امنیت و حاکمیت عراق، در خصوص این تخلف با طرف آمریکایی ارتباط برقرار کند.
در این یادداشت اعتراضی آمده است: دولت عراق بر تعهد قاطع خود به حاکمیت، استقلال و قداست ارضی عراق تاکید می‌کند و در سطوح مختلف برای مقابله با این نقض‌ها تلاش خواهد کرد تا اجازه ندهد از حریم هوایی یا خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها، به ویژه کشور‌های همسایه استفاده شود زیراکه عراق دارای روابط محترمانه و منافع مشترک است.
طبق این یادداشت، این موضع بیانگر تمایل عراق به پیروی از سیاست حفظ ثبات در منطقه، از طریق جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از سرزمین‌های خود در درگیری‌های منطقه‌ای و حمایت این کشور از حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و درک متقابل است.

منبع: ایسنا
نظرات شما