صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 28
کد خبر: ۳۸۹۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۹ - ۰۷ آبان ۱۴۰۳

دلیل پیشی گرفتن ترامپ در پیش بینی جدید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

برای اولین بار از ماه آگوست تاکنون، در مدل آماری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که توسط نشریه اکونومیست تهیه شده دونالد ترامپ از کامالا هریس پیشی گرفته است. پیش بینی جدید ما نشان می‌دهد که ترامپ شانسی ۵۴ درصدی برای بازگشت به کاخ سفید دارد که ۶ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می‌دهد.

رویداد24| اکونومیست نوشت: برای اولین بار از ماه آگوست تاکنون، در مدل آماری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که توسط نشریه اکونومیست تهیه شده دونالد ترامپ از کامالا هریس پیشی گرفته است. پیش بینی جدید ما نشان می دهد که ترامپ شانسی 54 درصدی برای بازگشت به کاخ سفید دارد که 6 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش نشان می دهد. هرچند رقابت هنوز کم و بیش مانند انداختن سکه غیر قابل پیش بینی است، اما در حال حاضر کفه ترازو اندکی به سمت ترامپ سنگینی می کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: این تغییر در مدل پیش بینی ما نشان دهنده کاهش ادامه دار برتری هریس در نظرسنجی های سراسری در طی ماه گذشته میلادی است. مدت کوتاهی پس از آنکه هریس در ماه جولای نامزد احتمالی دموکرات ها لقب گرفت، گروهی از پاسخ دهندگانی که قبلا گفته بودند هنوز تصمیمی درباره رای خود نگرفته اند یا از کاندیداهای احزاب ثالث حمایت می کنند شروع به حمایت از وی کردند و سهم وی از آرای سراسر آمریکا از 46 به 49 درصد رسید. بسیاری از آن رای دهندگان احتمالا دموکرات های سرخورده بودند.

اکنون به نظر می رسد که ترامپ دارد از یک موج مشابه تثبیت آرای حزبی در اردوگاه جمهوری خواهان منتفع می شود، زیرا رای دهندگان مردد متمایل به جمهوری خواهان تصمیم به حمایت از کاندیدای حزب خود گرفته اند. این در حالی است که میزان آرای هریس در طی دو ماه گذشته رشدی نداشته است. آرای ترامپ از 45 درصد در ماه آگوست به 47 درصد رسیده است. این موجب شده تا فاصله آرای وی با نامزد رقیب در مقیاس سراسری از 3.7 درصد به تنها 1.6 درصد برسد.

پیش بینی ما همچنان شانسی 74 درصدی برای پیروزی کامالا هریس از نظر آرای مردمی قائل است. اما دلیلی که ترامپ را پیش انداخته، برتری وی در آرای کالج الکترال است. نظرسنجی های ایالتی منتشر شده در طی هفته گذشته تایید می کند که موقعیت ترامپ در ایالت های کلیدی اندکی بهتر شده است. این داده ها ادعای مطرح شده از سوی برخی از دموکرات ها مبنی بر اینکه شرکت های حامی جمهوری خواهان متوسط نظرسنجی ها را به نفع ترامپ دستکاری کرده اند مد نظر قرار نداده است. رئیس جمهور سابق حتی در نظرسنجی های انجام شده توسط موسساتی که معمولا آمارهای مثبتی را در مورد دموکرات ها منتشر می کنند نیز وضعیت بهتری پیدا کرده است.

درست مثل سال های 2016 و 2020 نامزد دموکرات در نظرسنجی های ایالت های چرخشی عملکردی ضعیف تر از نظرسنجی های سراسری دارد. کاندیداها در ایالت های میشیگان، نوادا، کارولیانی شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین شانه به شانه هم حرکت می کنند و ترامپ در ایالت های آریزونا و جورجیا تقریبا با دو درصد اختلاف پیش است. در نتیجه مدل پیش بینی ما اکنون برآورد می کند که هریس باید حداقل با 2.5 درصد اختلاف در آرای سراسری برنده شود تا بتواند آرای کالج الکترال کافی را به خود اختصاص دهد، در حالی که این رقم در ماه آگوست 1.8 درصد بود. 

نتایج مورد انتظار مدل ما در هر ایالت تنها اندکی تغییر کرده است. برای مثال متوسط آرای پیش بینی شده برای ترامپ در پنسیلوانیا (بدون در نظر گرفتن احزاب ثالث) در طی هفته گذشته نیم درصد رشد داشته، در حالی که در این ایالت از روز 19 سپتامبر که بایدن به نفع هریس کنار کشیده، دموکرات ها شاهد رشد رای 2.5 درصدی بوده اند. اما رقابت تقریبا نزدیک است و حتی تغییرات کوچک در آرا نیز می تواند تاثیری بزرگ در برآوردهای احتمالی از فرد پیروز ایجاد نماید.

در حالی که کمتر از دو هفته تا پایان کارزار تبلیغاتی زمان باقی مانده است، فرصت چندانی برای ایجاد تغییر قابل توجه در ترکیب آرا وجود ندارد. هیچ تضمینی نیست که انتخابات نزدیک باشد. فقط یک ضریب خطای جزئی در نظرسنجی ها که در نظرسنجی های دوره های قبلی نیز مسبوق به سابقه است، کافی است که نتایج آرای واقعی را در ایالت های چرخشی به کلی متحول سازد و یک پیروزی قاطع را از آن هر یک از دو کاندیدا نماید. در حقیقت مدل پیش بینی ما نشان می دهد که شانس هر یک از دو کاندیدا برای به دست آوردن حداقل 306 رای الکترال یعنی تعداد آرای الکترال کسب شده توسط بایدن و ترامپ در سال های 2020 و 2016 تقریبا 50-50 است.

منبع: انتخاب
نظرات شما