صفحه نخست

سیاسی

جامعه و فرهنگ

اقتصادی

ورزشی

گوناگون

عکس

تاریخ

فیلم

صفحات داخلی

شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۳ - 2024 November 02
کد خبر: ۳۸۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۲ آبان ۱۴۰۳
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد

معرفی شش مایع حیاتی خودرو و زمان مناسب برای بررسی و تعویض آن‌ها

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی شش مایع ضروری خودرو و زمان مناسب برای بررسی و تعویض آن‌ها بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

رویداد۲۴| وسایل نقلیه نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی دارند تا به بهترین عملکرد خود برسند. فرقی نمی‌کند که صحبت از یک خودروی بنزینی باشد یا یک خودروی برقی مدرن؛ در هر دو حالت، هزاران قطعه و مایعات مختلف برای عملکرد صحیح وسیله نقلیه ضروری هستند. شما احتمالاً با برخی از این مایعات مانند روغن موتور و روغن ترمز آشنا هستید، اما خودرو‌ها به مایعات ضروری دیگری نیز نیاز دارند. تقریباً هر یک از سیستم‌های اصلی خودرو دارای مایعات مخصوص خود هستند که ممکن است برای روان‌کاری، خنک‌کاری یا هر دو مورد استفاده قرار گیرند. اگر می‌خواهید با شش مایع ضروری خودرو آشنا شوید، تا انتها با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که ما به مایعات رایجی مانند بنزین یا گازوئیل و همچنین مایع شیشه‌شور اشاره نخواهیم کرد، بلکه نمونه‌هایی را بررسی خواهیم کرد که اکثر خودرو‌ها به آن‌ها نیاز دارند. همچنین باید گفت که همه وسایل نقلیه از این مایعات استفاده نمی‌کنند؛ به عنوان مثال، خودرو‌های برقی نیازی به روغن موتور ندارند، ولی ممکن است از مایع خنک‌کننده و گاهی اوقات روغن گیربکس بهره ببرند.

روغن‌موتور

یکی از مایعات اساسی برای تمامی خودرو‌های درون‌سوز، روغن موتور است. این مایع به‌طور خاص برای روان‌کاری قطعات متحرک موتور طراحی شده است. اجزایی مانند میل‌لنگ، میل بادامک، پیستون و یاتاقان تحت فشار اصطکاک مداوم قرار دارند و این اصطکاک می‌تواند دما را به میزان زیادی افزایش دهد. وظیفه اصلی روغن موتور، جلوگیری از این اصطکاک از طریق روان‌کاری است. اما وظایف روغن موتور تنها به این مورد محدود نمی‌شود؛ عملکرد دوم آن نیز شامل جذب و دفع گرما است. روغن موتور باید حداقل یک یا دو بار در ماه مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام این کار، کافی است نشانگر مخصوص روغن موتور را از محل خود در موتور خودرو خارج کرده و سطح و کیفیت آن را مورد بررسی قرار دهید.

روغن ترمز

روغن ترمز یکی از ضروری‌ترین مایعات برای تمامی خودروها، از جمله انواع برقی، محسوب می‌شود. این روغن از نوع هیدرولیک است و معمولاً از گلیکول که ترکیبی از الکل و گلیسیرین است تولید می‌شود. روغن ترمز برای ایجاد فشار هیدرولیک ضروری است تا سیستم ترمز خودرو فعال شود. هرچند بیشتر خودرو‌ها به ترمز‌های دیسکی یا کاسه‌ای مجهز هستند، اما هر دو نوع ترمز به این روغن نیاز دارند. در هر دو سیستم، مایع هیدرولیک فشاری تولید می‌کند که در نهایت باعث فشرده شدن لنت‌ها به روتور یا کفشک می‌شود. زمانی که این اجزا با هم تماس پیدا می‌کنند، اصطکاک ایجاد شده موجب کاهش سرعت خودرو می‌شود. اگرچه خودرو‌های برقی به ترمز‌های احیا شونده تکیه دارند، سیستم ترمز استاندارد نیز در آن‌ها وجود دارد. سیستم ترمز خودرو‌ها یک سیستم بسته است، به این معنی که در شرایط عادی نیازی به اضافه کردن روغن ندارند. با این حال، با گذشت زمان، این روغن کیفیت خود را از دست می‌دهد و احتمال نشتی نیز وجود دارد. روغن ترمز باید هر چند سال یک‌بار و پس از کارکرد حدود ۴۵ تا ۷۵ هزار کیلومتر تعویض شود.

روغن گیربکس

روغن گیربکس یا واسکازین یکی از شش مایع ضروری خودرو است که در برخی از خودرو‌های برقی نیز مشاهده می‌شود. در حالی که روغن‌های سنتی بر پایه نفت تولید می‌شوند، نمونه‌های سنتتیک نیز در دسترس هستند. مانند روغن موتور، روغن گیربکس نیز برای روان‌کاری اجزای داخلی استفاده می‌شود و وظیفه دیگری که دارد، دفع گرما از قطعات حساس مانند دنده‌ها و کلاچ‌ها است. در گذشته به مقایسه روغن موتور و گیربکس پرداخته‌ایم و لازم است هر بار که روغن را تعویض می‌کنید، روغن گیربکس را نیز بررسی کنید. برخی خودرو‌ها دارای میله‌ای برای بررسی سطح روغن گیربکس در محفظه موتور هستند.

مایع خنک‌کننده

مانند سایر مایعات ضروری ذکر شده، مایع خنک‌کننده که به عنوان ضدیخ نیز شناخته می‌شود، تقریباً در تمامی خودروها، از جمله وسایل نقلیه برقی، استفاده می‌شود. این مایع وظیفه دارد از طریق کانال‌های مختلف درون موتور عبور کند، گرما را جذب کرده و آن را از قطعات حساس دور کند. مایع خنک‌کننده در واقع ترکیبی از ضدیخ و آب است و یکی از اجزای اصلی سیستم خنک‌کاری خودرو به شمار می‌رود. سرویس سیستم خنک‌کاری شامل تعویض مایع خنک‌کننده و بررسی قطعات مختلف مانند رادیاتور است. این کار باید هر ۴۵ هزار کیلومتر یک بار انجام شود. همچنین، بررسی مایع خنک‌کننده در هر بار تعویض روغن موتور ایده مناسبی خواهد بود.

روغن هیدرولیک فرمان

تمام خودرو‌ها به این روغن مجهز نیستند. اگر خودروی شما از فرمان برقی استفاده می‌کند، نیازی به نگرانی درباره روغن هیدرولیک فرمان ندارید؛ اما بسیاری از خودرو‌های تولیدی هنوز از فرمان هیدرولیک استفاده می‌کنند و به همین دلیل باید به این مایع برای نرم‌تر شدن عملکرد فرمان توجه کنند. روغن هیدرولیک همانند روغن ترمز از نوع هیدرولیکی است و برای ایجاد فشار به کار می‌رود. سیستم فرمان خودرو از مایع تحت فشار برای تسهیل چرخش راحت‌تر فرمان استفاده می‌کند. این روغن معمولاً رنگ قرمز دارد. تعویض روغن هیدرولیک فرمان معمولاً هر ۶۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر یک بار انجام می‌شود. بررسی سطح آن نیز کار ساده‌ای است و کافیست به مخزن آن نگاهی بیندازید و از پر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

روغن دیفرانسیل

اگر از هر مکانیکی درباره مایع ضروری خودرو که کمترین توجه را به آن دارند بپرسید، احتمالاً بیشتر آن‌ها به روغن دیفرانسیل اشاره خواهند کرد. این روغن بسیار غلیظ و دارای بوی unpleasant است و اگر به لباس‌ها بچسبد، تمیز کردن آن دشوار خواهد بود. اما روغن دیفرانسیل برای خودرو‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است، زیرا وظیفه روان‌کاری دنده‌های داخلی دیفرانسیل را بر عهده دارد. دیفرانسیل یک قطعه پیچیده است که قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد با سرعت‌های مختلف بچرخند.

بررسی و تعویض روغن دیفرانسیل کار ساده‌ای است و بسیاری از آن‌ها دارای پیچ‌های تخلیه و تزریق هستند. برای بررسی سطح و کیفیت این روغن، کافی است پیچ تزریق را باز کنید. اگر روغن از آن خارج شود، به این معنی است که دیفرانسیل پر از روغن است. اگر روغنی خارج نشد، می‌توانید با انگشت میزان آن را بررسی کنید. در صورتی که انگشت شما کاملاً خشک باشد، باید روغن دیفرانسیل را به آن اضافه کنید. برای تخلیه روغن کثیف، نیاز به باز کردن پیچ تخلیه خواهید داشت.

نظرات شما